۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۴۶۰۶۳
امام جمعه موقت كاشان:

حوزه علمیه متناسب با علوم جديد براي طلاب برنامه داشته باشد

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه حوزه به عنوان مادر نظام همواره بايد به روز باشد، گفت: اگر حوزه بنا باشد پاسخگوي مشكلات بشريت باشد بايد متناسب با علوم جديد براي حوزويان برنامه داشته باشد.
حجت الاسلام علي احتشام

حجت الاسلام علي احتشام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، گفت: بدون ترديد همه دلسوزان نظام حوزه، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقليد، جامعه مدرسين و علمايي كه مسؤوليت موضع باني از حوزه علميه قم و حوزه هاي علميه شهرستانها را برعهده دارند در اين نكته متفق هستند كه حوزه بايد به عنوان مادر نظام همواره به روز باشد.

وي افزود: افرادي كه بايد متون جديد حوزه را تبيين و تأليف كنند بايد هم دغدغه اتقان و استحكام متون قديمي را داشته باشند و هم به روز كردن و مناسب كردن متون را داشته باشند.

حجت الاسلام احتشام با اشاره به اين فرمايش امام خميني(ره) مبني بر اينكه فقه سنتي در كنار پويايي فقه نو بايد بتواند مشكلات نه تنها نظام اسلامي بلكه مستضعفن عالم و مقاومت اسلامي را برآورده كند، گفت: اگر حوزه بنا باشد پاسخگوي همه مشكلات بشريت امروز باشد بايد متناسب با علوم جديد براي حوزويان برنامه داشته باشد.

وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نيز سالهاي گذشته فرمود، براي رسيدن به اين مهم، راهكارها و رويكردهايي لازم است كه يكي از آنها تغييرات لازم در متون درسي حوزه است كه بايد در كنار اتقان و استحكام علوم حوزويان، آنچه را كه نياز امروز حوزويان است در كتابها تأمين شود.

وي با اشاره به راهكارهايي در اين زمينه، اظهار اميدواري ‌كرد با تغيير مديريت جديد حوزه ها و استفاده بيشتر از ظرفيتهايي‌كه مديريت جامعه المصطفي در بُعد خارجي اعمال كرده است و بهره گيري از آن براي داخل كشور، بتوانيم بخشي از آرمانهاي رهبري و مراجع بزرگوار را در تحول آينده نگر حوزه ها از جمله تغيير مناسب در متون درسي حوزه را شاهد و ناظر باشيم.

به گفته وي، هميشه در برابر هركار جديدي چون عادت بر ادامه كار قديم بوده است، عده اي با ترسيدن و از اينكه مبادا بناي جديد سبب تخريب استوانه‌ها و ستونهاي قديمي باشد موضع گرفته اند كه البته اين موضوع نيز در جاي خود دغدغه بزرگي است.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: برخي دلسوزان اين دغدغه را دارند كه  اگر كتابهاي قديمي مانند شرح لمعه شهيد ثاني، مكاسب شيخ انصاري و رسائل و كفايه كه جزء متنهاي قوي درسي حوزه هستند به متون جديد تبديل شود ممكن است از استحكام و اتقان قبلي آن كاسته شود./302/1307/ب1

ارسال نظرات