۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۴۴۴۷۹۷
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

اخلاص و نیت الهی شرط نخست ورود به حوزه علمیه است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که اخلاص و نیت الهی شرط نخست ورود به حوزه علمیه است و اخلاص یعنی هیچ انگیزه ای جز رضای الهی در راه تحصیل نداشته باشیم، گفت: نباید با رویکرد مدرک تحصیلی که معادل دانشگاهی است، وارد حوزه شد.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در آیین اختتامیه طرح میثاق طلبگی استان که در مدرسه علمیه شهید بهشتی نوشهر برگزار شد با بیان این که حوزه علمیه بر مبنای تعالیم قرآن و مکتب اهل بیت(ع) رسالت مهم تبیین، تفسیر، تعلیم و تربیت، تبلیغ، دعوت و دفاع از دین را عهده دار است، گفت: این رسالت عظیم استمرار رسالت پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت(ع) است که در عصر غیبت بر عهده فقها و حوزه های علمیه قرار داده شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران هدایت دینی، سیاسی و تبلیغی را سه وظیفه مهم طلاب و روحانیان انقلابی بیان کرد و افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند، حوزه علمیه قم باید انقلابی باشد.

امام جمعه نکا با بیان این‌که قناعت یک سرمایه بی پایان و نیاز ضروری یک طلبه و انسان در زندگی به شمار می رود، اظهار داشت: اگر انسان از مرز قناعت گذشت دیگر سیری برای او معنا نخواهد داشت که یکی از عوامل توفیق در زندگی طلبگی همین موضوع است.

وی با اشاره به این‌که مسیر زندگی طلبگی به طور طبیعی با مشکلاتی همراه است، افزود: امروز به لطف خدا شرایط مناسب آموزشی، معیشتی و رفاهی طلاب تا آنجایی که در اختیار مدیریت حوزه است به خوبی پیگیری می شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران رفاه و معیشت مادی در زندگی طلبگی را با روح تعلیم و تربیت دارای تضاد دانست و گفت: قناعت به معنای کمی و کاستی و بی بهره بودن از نعمت های الهی نیست بلکه یک طلبه باید مرز قناعت را به درستی و با تطبیق نیازهای خود رعایت کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این‌که شاید در مسیر زندگی طلاب جدید الورود راه های دیگری وجود داشته باشد که حتی می توانستند در آن موفق باشند، خاطرنشان کرد: این عزیزان این راه را که در واقع فقه دینی است، انتخاب کرده اند که انتخاب بسیار خوبی است؛ اما باید توجه کرد علم در فضای فرهنگ دینی، آیه محکمه بوده و تنها فرمول نیست که صرفا یادگیری آن مهم باشد.

وی با تأکید بر اینکه علم فقه دینی در قلب هر کسی که خدا بخواهد تبدیل به نور خواهد شد، تصریح کرد: چشم انداز و فلسفه طلبه شدن تفقه در دین است و این مهم تنها با درس و مدرسه و استاد خوب به دست نخواهد آمد بلکه یکی از شرایط آن این است که با اخلاص در این راه قدم گذاشت.

حجت الاسلام لائینی با بیان اینکه اخلاص یعنی هیچ انگیزه ای جز رضای الهی در راه تحصیل نداشته باشیم، گفت: نباید با رویکرد مدرک تحصیلی که معادل دانشگاهی است، وارد حوزه شد.

وی با تأکید بر اینکه باید طلبه با همه وجود باور کند که همه شئون معنوی و مادی زندگی او را خداوند متعال تامین و او را از حکمت، سیراب و از مال دنیا بی نیاز خواهد کرد، ابراز داشت: اگر کسی تحصیل را برای ریا انجام دهد، که به دنیا رسد، خداوند متعال برکت و معیشت را از او گرفته و او را به خود واگذار می کند.

استاد حوزه علمیه مازندران لازمه درس خواندن و به مقامات عالی رسیدن را تلاش و جدیت دانست و اظهار داشت: نباید یک طلبه عمر خود را بیهوده تلف کند و دچار تنبلی و سستی شود، بلکه باید تمام تلاش خود را برای تحصیل قرار دهد.

وی با بیان این‌که طلاب باید فرائض را خوب، به وقت و کامل و جامع انجام دهند، خاطرنشان کرد: طلاب حوزه های علمیه باید به نمازهای یومیه و مستحبی توجه ویژه و جدی داشته باشند، چرا که هر چه جلوه تعبد در زندگی طلبه بیشتر باشد، توجه خداوند متعال به او بیشتر است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، طلاب را سربازان امام زمان(عج) دانست و با بیان این‌که به یقین امام زمان(عج) از طلاب دست گیری خواهند کرد، گفت: در همه امور ازجمله در کسوت روحانیت، انسان زمانی برای خود ارزش قائل است كه به راه و هدف خویش اعتقاد داشته باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: حاصل شدن این اعتقاد در بین طلاب و روحانیان درگرو شناسایی ارزش‌های طلبگی است تا در ادامه مسير طلبگي، با حفظ و تقويت این ارزش‌ها به سرمنزل مقصود برسيم.

وی با اشاره به ارزش علم و عالم در منظر قرآن، اضافه کرد: هرچند مؤمنان در نزد خداوند ارزشمند هستند اما علما جايگاه ویژه‌ای دارند زیرا عالم، مؤمن‌پرور بوده و تبليغ و نجات دين به تلاش عالمان دين بستگی دارد. 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه و روحانی طبيب روح مردم است، گفت: همه ارزش انسان به روح او است و به همین دلیل مهم‌ترین رسالت طلاب و روحانیان ارتقای بعد معنوی افراد و جامعه است.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که طلبه باید علاوه بر ایمان صالح در جهت و مسیر امام زمان(عج) بوده و یاور ایشان باشد، گفت: حوزه های علمیه باید انسان های موحدی تربیت کند که دغدغه جامعه سازی و طلایه داری اجتماعی و به یک معنا توحید فردی و اجتماعی را داشته باشند.   

عضو شورای حوزه علمیه مازندران خاطرنشان کرد: اهمیت به علم و دانش در جامعه و بستر سازی جهت ارتقا این مقوله بزرگترین سرمایه‌گذاری برای جامعه و ضمانت استحکام و استواری نظام اسلامی است، چرا که در پرتو علم آموزی جایگاه ایران اسلامی در جهان ترقی پیدا کرد و  روز به روز این روند گسترش می یابد.

وی با اشاره به نقش تعلیم و تعلم در اسلام و تأکید آموزه های دینی بر گسترش و فراگیری علم و دانش، گفت: از شاخصه های  بارز اسلام و افتخارات مسلمانان از زمان بعثت تاکنون توجه به تعلیم و تعلم است که از محور اساسی برنامه های اسلام برای هدایت مردم و تقویت جامع بوده است به طوری که  این مشی در سیره رفتاری و گفتاری پیشوایان دینی بخوبی آشکار است.

حجت الاسلام لائینی تقویت روند تعلیم و تعلم را عامل موفقیت و پیشرفت کشور ذکر کرد و با تأکید  بر گسترش این روند و پرهیز از هرگونه بی توجهی یا کم توجهی به مقوله دانش افزایی، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر و در مناسبت های مختلف تأکید  فرمودند، باید روند تعلیم و تعلم در کشور روز به روز گسترش پیدا کند و از همه ظرفیت ها و امکانات در این راستا استفاده شود./950/202/ب2

ارسال نظرات