۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۸
کد خبر: ۴۴۲۰۷۶
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

سیره اهل بیت در هدایتگری سیاسی و اجتماعی حجاج

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اهل بیت(ع) به بعد اجتماعی حج توجه ویژه ای داشتند گفت:، ائمه حتی با کسانی همانند ابن ابی العوجا تعامل داشتند، البته تعامل به معنای همکاری نیست بلکه منظور مراوده است، اهل بیت طاهرین(ع) از فرصت حج استفاده می کردند تا با افکار و مذاهب گوناگون تعامل داشته باشند.
کعبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جوادی استاد حوزه علمیه قم عصر روز گذشته در سلسله نشست های علمی تخصصی حج و زیارت با موضوع زندگی در آینه حج که در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد، به تبیین رابطه ائمه طاهرین(ع) با حج  و سیره آنان پرداخت.

 

وی افزود: بیت الله الحرام محل هدایت که این محل به هادی هم نیاز دارد، کسانی باید باشند که انسان را به کعبه هدایت کنند، در سیره اهل بیت(ع) می بینیم که در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی هدایتگری در محل بیت الله الحرام صورت گرفته است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ائمه طاهرین(ع) در تمام زمینه هایی که انسان نیاز به هدایتگر دارند ایفای نقش کردند، اظهار داشت: در بعد عبادی اهل بیت(ع) در ایام حج، عمره، منا و عرفات داشتند عبادت های بسیاری داشتند و در روایت آمده که پیامبر در شبانه روز حداقل ده مرتبه طواف انجام می دادند.

 

وی ادامه داد: اهل بیت طاهرین(ع) مردم را به اهمیت عبادت در این منطقه توجه دادند، در بعد فرهنگی می بینیم که توجه اهل بیت(ع) به فرهنگ سازی در حج بوده است؛ فرهنگ سازی ریشه مسأله فرهنگی است از این رو ائمه فرهنگ خدمت رسانی به زوار خانه خدا و تعامل با افراد گوناگون از مذاهب مختلف را پایه گذاری کردند.

 

حجت الاسلام جوادی با بیان این که  نهادینه کردن فرهنگ امامت در سیره اهل بیت(ع) یافت می شود، ابراز داشت: در بعد سیاسی می بینیم که پیامبر اسلام، امیرمؤمنان و سید الشهدا فعالیت هایی در بیت الله الحران داشته اند.

 

وی عنوان کرد: در بعد اخلاقی نیز در مواقع و زمان های گوناگون از سوی اهل بیت(ع) تذکرات اخلاقی داده شده است به عنوان مثال حضرت به شخصی که برای طواف حضور پیدا کرده بود فرمودند به دلیل ناسزایی که در مسیر به برادر خود گفتی باید در این محل توبه کنی که نشان از توجه دادن اهل بیت(ع) به مسائل اخلاقی در حج است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) به بعد اجتماعی حج توجه ویژه ای داشتند، ائمه حتی با کسانی همانند ابن ابی العوجا تعامل داشتند، البته تعامل به معنای همکاری نیست بلکه منظور مراوده است، اینگونه نبود که حصاری دور اهل بیت(ع) باشد و بگویند فقط اعمال خود را انجام دهیم.

 

وی اضافه کرد: اهل بیت طاهرین(ع) از فرصت حج استفاده می کردند تا با افکار و مذاهب گوناگون تعامل داشته باشند./1323/پ203/س

ارسال نظرات