۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۴۴۲۰۶۲
عضو گروه قرآن و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

حج یک کارگاه آموزشی برای بهره گیری از تربیت اسلامی است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تربیت اسلامی سبب می شود که تمام کارها بر اساس دستورات خداوند انجام شود، گفت: حج خود یک تربیت اسلامی بزرگ است، حج عبادتی است که خداوند وضع کرده تا انسان ها در مدت مشخصی یک دور زندگی اسلامی را تمرین کنند تا آن را دز زندگی خود ادامه دهند.
حجت الاسلام داوودی مكه مكرمه - حج ـ عمره _ حاجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد داودی عضو گروه قرآن و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در سلسله نشست های علمی تخصصی حج و زیارت با موضوع زندگی در آینه حج که در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد، با اشاره به آیه 197 سوره بقره رابطه بین حج و تربیت اسلامی را تببین کرد.

 

وی افزود: تربیت اسلامی به معنای تبدیل کردن انسان ها به مسلمان و مؤمن است، مسلمان کسی است که پیامبر و ائمه(ع) را شناخته، به خداوند متعال ایمان آورده و بر اساس دستورات الهی زندگی می کند؛ بنابراین تربیت اسلامی مجموعه فعالیت هایی است که انسان را به مسلمان تبدیل می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تربیت اسلامی سبب می شود که تمام کارها بر اساس دستورات خداوند انجام شود، اظهار داشت: حج خود یک تربیت اسلامی بزرگ است، حج عبادتی است که خداوند وضع کرده تا انسان ها در مدت مشخصی یک دور زندگی اسلامی را تمرین کنند تا آن را دز زندگی خود ادامه دهند.

 

وی ادامه داد: حج یک دوره و مکتب تربیتی است، هدف از موسم حج این است که مسلمانان با خدا و پیامبر آشنا شوند و مدتی را مطابق دستورات الهی عمل کنند تا زمینه ای برای استمرار آن ها پدید آید، حج یک دوره و کارگاه آموزشی است که مسلمانان با شرکت در آن عقاید و احکام اسلام را تکرار کرده و آن را انجام می دهند.

 

حجت الاسلام داودی با بیان این که قرآن می فرماید که انسان باید از حج توشه بردارد، ابراز داشت: این توشه منحصر در آخرت نمی شود بلکه انسان می تواند خود را مجهز کند تا زندگی را بر اساس تقوا ادامه دهد، مهمترین ابزراها در زندگی انسان در تقوا تجلی پیدا می کند.

 

وی عنوان کرد: تقوا یعنی این که انسان خود را از انحراف در دستورات الهی حفظ کند؛ حج خصوصیاتی دارد که در سایر عبادات نیست، در عبادت های دیگر هجرت فیزیکی نداریم اما هجرت معنوی هست ولی در حج هر دوی این هجرت ها وجود دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خود جدا شدن از شهر و خانواده و دلبستگی ها در حج موضوعیت دارد چون انسان ها در شهرهای خود دلبستگی و گرفتاری هایی دارند که اجازه نمی دهد برای زندکی معنوی خود فکری کنند؛ مکان و فضای مکه و مدینه زمینه را برای بهره مندی بشتر شخص حاجی فراهم می کند./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات