۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۴۱۰۰۰
حجت الاسلام تراشیون:

استفاده بیش از حد فضای مجازی جامعه را تهدید می‌کند

کارشناس مسائل خانواده با بیان این که ایرانیان بیشتر از هر کشور دیگری وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند، گفت: این یک زنگ خطر جدی برای جوانان و آینده ایران است زیرا هیچ چیز جای مطالعه کتاب را نمی‌‌تواند بگیرد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده، غروب شنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که فضیلت هر انسان بستگی به اعمال و رفتار خود او دارد، اظهار داشت: ما فرزندان خود را باید به گونه‌ای تربیت کنیم که عواقب کار خود را بدانند و بدانند که اگر خوب باشند به نفعشان و اگر بد باشند به زیانشان است.

 

وی با اشاره به این که این بخش از تربیت از طرف والدین مغفول واقع شده است، خاطرنشان کرد: ما باید نسبت به فرزندان خود به روشی رفتار کنیم که اگر کار ناشایستی انجام داد خود فرزند در مقابل آن کار پاسخگو باشد و نتیجه این کار این می شود که فرزندان ما مسؤولیت پذیر بار می آیند.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که برخی از والدین کار های بد فرزندانشان را توجیه می کنند، افزود: این کار سبب می شود که فرزند به خود اجازه دهد که هر خطایی را که بخواهد انجام دهد و به عواقب آن فکر نکند و بنده خوبی برای خدا نخواهد بود زیرا انسانی بنده خوب است که بداند اگر خطایی کرد روز قیامت باید پاسخگو باشد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که در خانواده چه کار کنیم که فرزندان به کتابخوانی علاقه مند شوند، گفت: والدین الگوی فرزندان هستند و اگر در خانه وقتی را برای مطالعه در نظر بگیریم باعث می شود که فرزندان هم با کتاب و مطالعه آشنا شوند و عادت کنند؛ نکته دوم این که حتما زمینه تهیه کتاب را برای فرزندان خود فراهم کنیم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که ما باید سعی کنیم که فرزندان خود را عضو کتابخانه ها کنیم و فرهنگ کتابخوانی را به فرزندان خود آموزش دهیم، اظهار داشت: این که آمارها نشان می دهد که ایرانی ها بیشتر از همه کشورهای دنیا درگیر فضای مجازی هستند زنگ خطری برای جوانان است.

 

وی افزود: میانگین استفاده از اینترنت در ایران 5 تا 9 ساعت است در حالی که میانگین جهانی آن نیم ساعت است و بازی های کامپیوتری که آمارهای نجومی دارد؛ ما نباید به مطالعه پراکنده ای که در تلگرام و دیگر فضاهای مجازی داریم دل خوش کنیم زیرا بدیل مطالعه کتاب هیچ چیز دیگری نیست و فضای مجازی نمی تواند جایگزین مطالعه شود و در سرانه مطالعه وبگردی را حساب نمی کنند.

 

کارشناس مسائل خانواده  با بیان این که بچه ها بیشتر از گروه همسالان خود الگو می گیرند، ابراز داشت: اگر بتوانیم فرزندان خود را در گروه همسال کتابخوان قرار دهیم خیلی خوب است تا بچه ها کتابهای خوب خود را با هم رد و بدل کنند و مسابقات کتابخوانی برگزار کنیم تا به کتابخوانی تشویق شوند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر همسر انسان هیچگاه محبت نکند ما چه وظیفه ای داریم؛ خاطرنشان کرد: در محبت سه گام وجود دارد؛ یک محبت قلبی، دو محبت زبانی و سه محبت رفتاری و در میان مردان نوع دوم ضعیف و نوع سوم قوی است؛ مردان باید توجه داشته باشند که زن ها از راه گوش محبت را دریافت می کنند و به همین جهت است که حضرت علی(ع) فرمودند که اگر به زن هایتان بگویید دوستت دارم هیچ گاه از قلب آنها زایل نمی شود.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه مردها باید محبت خود را ابراز کنند، گفت: مردان هیچ گاه از ابراز عاطفی از نوع کلامی نباید دریغ کنند و دانشمندان می گویند که یک زن باید در روز بین 14 تا 18 بار علاقه همسر خود را بفهمد و این نیاز در آقایان بین 8 تا 12 بار در روز است که اثرات زیادی دارد.

 

وی با بیان این که محبت نیاز به جلب دارد و زن باید بستر ابراز علاقه را فراهم کند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند زنی که نرم خو و دارای اخلاق خوب باشد و نسبت به شوهر سخت گیر نباشد بهتر می تواند محبت همسر خود را جلب کند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که محبت نکردن همسر نمی تواند مجوزی برای انحراف زن باشد، تصریح کرد: انسان باید ببیند که چرا همسر او محبت نمی کند و به فکر حل مشکل بیفتد و به دنبال این باشد که چه کارهایی کند تا بتواند محبت همسر خود را جلب کند./843/پ201/ی

ارسال نظرات