۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۴۴۰۹۹۵
حجت الاسلام مؤمنی مطرح کرد؛

تولی و تبری دو نشانه ولایت مداری

سخنران حرم حضرت معصومه(س) از تبری و تولی به عنوان دو نشانه ولایت مداری نام برد و گفت: ولایت مدار تهمت نمی زند، دروغ نمی گوید و به بهانه ها و توجیه های واهی ربا و رشوه نمی گیرد.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی شامگاه شنبه در مراسم شام شهادت امام صادق(ع) که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به دوران حساس امامت آن حضرت اظهار داشت: در این دوره با توجه به اختلافات بنی امیه و بنی عباس زمینه برای فعالیت گسترده ایشان آماده شد که البته جرقه این مسأله در دوران امام سجاد(ع) زده شد.

 

احیای مکتب اسلام در دوران حضرت صادق(ع)

سخنران حرم حضرت معصومه(س) عنوان کرد: امام صادق(ع) به دنبال احیای مکتب اسلام و اتصال آن به نسل بعد بودند و به همین جهت دهی خاصی در بیانات و پاسخ به سؤالات داشتند و مسائل را به صورت زیربنایی مطرح می کردند، همچنانکه ایشان در جواب فردی که از امام سؤال کرد مقام فرشته بالاتر است یا انسان جواب بسیار جالب و زیربنایی دادند.

 

وی ادامه داد: امام در جواب این فرد فرمودند: «فرشته عقل محض، حیوان شهوت محض و انسان بین این دو قرار دارد؛ اگر عقل انسان بر شهوت او غلبه پیدا کند مقام او از فرشته ها بالاتر می رود»؛ همچنانکه نبی مکرم اسلام به مقامی رسید که در شب معراج جبرئیل نتوانست به آن دست پیدا کند «ولی اگر شهوت او بر عقلش غلبه کند از حیوانات هم پست تر می شود»؛ بنابراین از این پاسخ مهم و اساسی به دست می آید که در زندگی انسان باید همواره عقل در جریان باشد تا به مقام قرب برسد.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که بخش مهمی از فعالیت های امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام هادی(ع) در جهت مبارزه با غالیان بود، اضافه کرد: عده ای در زمان ائمه فرهنگ ناب اسلام را درک نکرده بودند و با بالابردن بیش از حد آن ها به بیراهه رفته بودند که بخش عمده ای از فعالیت های ائمه برای فرهنگ سازی در این امر بود.

 

وی با اشاره به این که برای درک مقام قرب به خدا باید به معیارهایی که ائمه به ما می دهند توجه داشته باشیم، تأکید کرد: انسان به واسطه ورع می تواند به اهل بیت(ع) نزدیک شود و ادعای بدون عمل کار به جایی نمی برد و در جلسه نخست نیز عرض کردیم بنابرروایات مقصود اصلی شیطان محبین اهل بیت(ع) است که یکی از ویژگی های محبین در روایتی انس با خدا است.

 

ادعای شیعه بودن ارزشی ندارد

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ادعای شیعه و محب اهل بیت(ع) بودن بدون انس با خدا فایده ای ندارد و مهمترین مسیر رسیدن به خدا نماز است و انسانی که به نماز توجه ندارد نمی تواند دل به ائمه بدهد و فرد تا مشکل نماز را حل نکند نمی تواند در مسابقه زندگی پیروز شود؛ یکی دیگر از ویژگی های محبین اهل بیت(ع)، بیرون کردن محبت دنیا از دل است چرا که دنیا همانند مار خوش خط و خالی است که در کمین برای به دام انداختن انسان است و در آخر همین روایت می فرماید فتنه های زمین از محب ما اهل بیت(ع) برداشته می شود به شرط آن که این ویژگی ها را در خود تقویت کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حدیث دیگر از امام صادق(ع) اشاره کرد و عنوان داشت: کمتر در کلام ائمه پیش می آید که در موضوعی به لفظ جلاله «الله» سوگند یاد کنند ولی در روایتی صادق آل محمد خطاب به شیعیان و محبین خود می فرماید «انی والله أحب ریحکم و أرواحکم» به این معنا که ما اهل بیت(ع) بوی شما شیعیان را دوست داریم در حالی که این ائمه بودند که برای نجات امت خود سختی های زیادی را متحمل می شدند و این موضوع در سرتاسر زندگی معصومین نمود خاصی داشت تا جایی که در واپسین ساعات عمر حضرت زهرا(س) ایشان دو رکعت نماز خواندند و برای بخشش امت خود کردند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که باید معیارهای شیعه بودن را در خود تقویت کنیم، تأکید کرد: امیرمؤمنان در روایتی خطاب به شیعیان خود می فرماید شما نمی توانید مثل ما زندگی کنید ولی با ورع و تلاش به ما کمک کنید؛ ورع و پروای از خدا به معنای مهار نفس اماره و پرهیز از گناهان در کنار انجام واجبات است.

 

وی ابراز تأسف کرد: امروز در جامعه ما، گناه خیلی عادی شده است؛ خیلی از افراد با بی حجابی، دروغ، غبیت مأنوس شده اند، انسان گناهکار نمی تواند یاور امام زمان(عج) باشد ولی زنی که امروز عفت پیشه کرده و چادر را از سر خود برنمی دارد بی شک یار حقیقی امام زمان(عج) است.

 

حجت الاسلام مؤمنی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های مؤمنین ولایت مداری است که البته بنا بر روایات رسیدن به ولایت اهل بیت(ع) مقدماتی دارد که از جمله آن معرفت و محبت است و آن کسی که معرفت به مقام اهل بیت(ع) پیدا کند به هیچ وجه دست از دامان آن ها برنمی دارد.

 

معرفت مقدمه ولایت مداری

وی با اشاره به داستانی از معرفت یکی از یاران امام صادق(ع) ابراز داشت: امام صادق(ع) غلامی داشت که هنگام رفتن حضرت به مسجد از مرکب ایشان مراقبت می کرد؛ روزی فرد ثروتمند به این غلام عرضه داشت: من حاضرم تمام ثروت خود را به تو بدهم و این غلامی را از تو بخرم، این شخص گفت: ابتدا اجازه بده من از امام خود کسب تکلیف کنم، غلام مسجد آمد و گفت: ای پسر رسول خدا آیا اجازه می دهید در برابر کسب مال زیاد از پیش شما بروم؟ حضرت فرمودند اگر می خواهی بروی برو ولی بدان در روز قیامت همه با توسل به نور ما می توانند از محشر به راحتی عبور کنند؛ این شخص به خودش آمد و به آن فرد ثروتمند گفت: اگر چند برابر ثروتت هم به من بدهی من حاضر نیستم این غلامی را رها کنم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تولی و تبری را دو نشانه ولایت مداری دانست و خاطرنشان کرد: تولی به معنای پیروی از اهل بیت(ع) است، بنابراین انسان ولایت مدار تهمت نمی زند، دروغ نمی گوید و به بهانه ها و توجیه های واهی ربا و رشوه نمی گیرد؛ ما باید در زندگی مایه سربلندی اهل بیت(ع) باشیم نه سرافکندگی آن ها./1330/پ201/ی

ارسال نظرات