دچار فلج عقل عملی شده ایم/ خیابان حریم خصوصی افراد نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز در دومین روز از اجلاس سراسری «عفاف، عزت، عشق» در تالار ابن هیثم، گفت: تشکیل این جبهه نشان می دهد با اینکه برخی مسؤولان خودشان را به خواب زده اند و دوست دارند جامعه هم خود را بزند، بدنه جامعه در قبال کوتاهی نهادهای دولتی در امور مختلف ساکت و بیکار نمی نشینند.
وی افزود: مسائل فرهنگی و اخلاقی صرفا امور حکومتی نیستند و بخشی از آن نیز به مردم باز می گردد اما از آنجا که فلسفه تشکیل حکومت، اجرای احکام الهی است، قطعا حکومت نباید نسبت به آن ها بی تفاوت باشد.
سیاه نمایی دانستن امر به معروف ها، برای توجیه کاستی ها و کوتاهی ها است
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اینکه عده ای امربه معروف و نهی از منکر را سیاه نمایی و منفی بافی و به ضرر جامعه می دانند، یک فکر خطرناک و حشتناک و برای توجیه کاستی ها و کوتاهی ها است. اگر سکوت درست بود خداوند امر به معروف نهی از منکر را مانند نماز واجب نمی کرد.
استاد دانشگاه ادامه داد: این عده می گویند کسی نباید انتقاد کند مگر آن که خودش آن نقص را رفع کند، سؤال ما این است که شما اگر نمی توانستید و می دانستید که نمی توانید چرا مسؤولیت قبول کردید؟ کار شما حرام و خیانت است.
وی اضافه کرد: این عده کار را به جایی رسانده اند که می گویند روایاتی را که وضع موجود کشور را نقد می کند، نقل نکنید زیرا به ضرر انقلاب است و جامعه را طلبکار می کند. چنین روایاتی به درد انقلاب کردن می خورد نه حکومت کردن.
دچار فلج عقل عملی شده ایم
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه امروز دچار فلج عقل عملی شده ایم، افزود: در حوزه عقل نظری، بسیار نظریه پرداز و عالم داریم(البته در چند رشته صحبت کردن و نظر دادن، عیب نیست اگر واقعا کار کرده باشند) اما مشکل ما در عمل است که عمل نمی کنیم و برای توجیه کوتاهی خود تقصیر را به دیگران نسبت می دهیم.
وی به عدم اجرای قانون حجاب و عفاف که سال ها قبل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، اشاره کرد و گفت: ما مدعی کامل و بی نقص بودن این قانون نیستیم اما اجرای آن قطعا مزایای بسیاری دارد با این وجود نهادهای دولتی هیچ یک حتی یک بند از آن را اجرا نکرده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این عدم عمل به وظایف، امروز نهادهای نظارتی را هم در برگرفته و وقتی موردی مانند فیش های حقوق میلیاردی آشکار می شود، می گویند خبر نداشتیم. باید گفت پس شما چه می کنید و برای چه حقوق می گیرید؟.
اگر حجاب، امری شخصی است چرا با وضع قانون علیه آن، در امر شخصی دخالت می کنند؟
وی خطاب به کسانی که می گویند حجاب ربطی به حکومت ندارد و یک امر شخصی است و قانون بردار نیست، گفت: حتی بر اساس مبانی لیبرال و آزادی خواهانه غربی نیز حجاب می تواند قانون داشته باشد؛ وقتی می شود بر اساس مبانی لیبرال، علیه حجاب قانون وضع کرد، چرا امکان وضع قانون به نفع حجاب نباشد؟.
رحیم پور از غدی ادامه داد: اگر حجاب، امری شخصی است چرا در آن دخالت و علیه آن قانون وضع می کنند؟ و اگر نیست چرا حجاب جوامع اسلامی را زیرسؤال می برند؟.
با رسوم غلط ازدواج را سخت و غیرقابل دسترس کرده ایم
وی با بیان اینکه طبق نظر اسلام در جامعه اسلامی نباید عقده و محرومیت جنسی وجود داشته باشد، افزود: روابط و حقوق جنسی صرفا محدود به حجاب نیست و جامعه از نظر جنسی نباید تحت فشار باشد.
استاد دانشگاه ادامه داد: اسلام هیچ شرط نژادی، سنی، طبقاتی و غیره برای ازدواج که راه صحیح پاسخ به نیاز جنسی است، قائل نشده است ولی ما با رسوم غلط این سنت الهی را سخت و غیرقابل دسترس کرده ایم.
همه می دانند چه باید انجام دهند ولی نمی دهند
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه همه می دانند چه باید انجام دهند ولی نمی دهند، افزود: اینکه امروز یکباره بعد از سال ها، بزرگترین محموله قاچاق کشف می شود به خاطر این است که قبلا نمی خواستند وگرنه قبلا هم قابل انجام بود.
وی با اشاره به قاچاق لباس های نامناسب گفت: عاملان این امر به خوبی می دانند اگر چادر و مانتوی مناسب وارد بازار شود کسبشان کساد می شود از این رو مانع تولید داخل می شوند.
انواع بدحجابی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بدحجابی فقط یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد که هر یک راه علاج خاص خود را می طلبد؛ بی اطلاعی یا بدفهمی، تنبلی و بی انگیزگی، جو زدگی، روشنفکربازی، لجبازی، انحرافات فکری اعتقادی، ترویج فساد و فحشا، الگوی نادرست حجاب و پوشش و نبود مد لباس مناسب از این جمله است.
محدود کردن حجاب به چادر و یک قالب خاص، اشتباه بزرگی بوده و هست
وی با تأکید بر اینکه محدود کردن حجاب به نقطه صفر و صد و یک قالب خاص، اشتباه بزرگی بوده و هست، گفت: این دیدگاه، فقط چادری ها را محجبه می داند در حالی که اسلام درباره نوع پوشش هیچ محدودیتی ندارد و فقط تبرج و خودنمایی جنسی را ممنوع کرده است.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه چادر، حجاب برتر و تیره، رنگ برتر پوشش است نه همه پوشش، تصریح کرد: حجاب، نه حذف زن از اجتماع است نه از خانواده؛ الگوی پوشش اسلامی، یک طیف است که حداقل و حداکثری دارد.
تأخیر در ازدواج، از علل مهم بدحجابی است/ضرورت تسهیل ازدواج و همسریابی
وی یادآور شد: از مشکلاتی که به بدحجابی دامن می زند، نبود شیوه صحیح و شناخته شده ای برای همسریابی است که باعث می شود عده ای برای همسریابی خود را به نمایش بگذارند.
استاد دانشگاه با بیان اینکه راه همسریابی، خودنمایی نیست، افزود: با وجود بیش از 10 میلیون مجرد، خواستگاری و شیوه های سنتی جواب نمی دهد.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: اسلامی که اینقدر بر حجاب تأکید دارد، اگر دختر و پسر واقعا قصد ازدواج و انتخاب آگاهانه و صادقانه داشته باشند، اجازه کشف حجاب جلو خواستگار را می دهد چرا که حجاب،وسیله است نه هدف.
نمی شود عفت را قبول داشت اما حجاب را نه
وی هدف از حجاب را حفظ عفت دانست و افزود: نمی شود کسی عفت را قبول داشته باشد اما حجاب را نه؛ کسانی که از سر لجبازی با نظام، بدحجابی می کنند صد ضربه به خود و یکی به نظام می زنند زیرا حجاب برای حفظ کرامت انسان در جامعه است.
خیابان و اجتماع، حریم خصوصی افراد نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: خیابان و اجتماع، حریم خصوصی افراد نیست که نحوه حضورشان در آن به خودشان مربوط باشد؛ در حریم عمومی، قانون به نفع عموم وضع می شود و همه باید آن را رعایت کنند.
پوشش نامناسب در اجتماع به حقوق دیگران و اخلاق اجتماعی ضربه می زند
وی در پاسخ کسانی که می گویند حکومت نباید در مسأله حجاب دخالت کند، گفت: حجاب دو بعد دارد؛ نخست، رابطه انسان با خدا که امری شخصی است اما بُعد دوم، رابطه انسان با خلق خدا است که به هیچ وجه شخصی و خصوصی نیست؛ وقتی کسی با پوشش نامناسب در اجتماع که حریم عمومی است، ظاهر می شود، به حقوق دیگران و اخلاق اجتماعی ضربه می زند.
قانون گذاری توأم با فرهنگ و اخلاق باشد
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مسأله پوشش در حریم عمومی، قابل قانون گذاری است اما باید توأم با فرهنگ و اخلاق باشد، گفت: مادامی که فرد در خانه و حریم شخصی برخی گناهان را انجام می دهد، حکومت به او کاری ندارد اما اگر در عرصه های اجتماعی گناه کند با او برخورد می شود.
مدل لباس حرام و حلال
وی با اشاره به تلاش های بیهوده برخی برای زیر سؤال بردن واضحات، با طرح این پرسش که در فرهنگ اسلامی، مد و مدل لباس وجود دارد یا نه، تصریح کرد: مدل لباس در فرهنگ اسلامی هم وجود دارد هم ندارد؛ یعنی اگر مدل برای تبرج و بردن فضای جامعه به سمت شهوت و هیجان جنسی(هیجان جنسی در حریم خصوصی، مستحب و بلکه واجب است اما در حریم عمومی، حرام چرا که طهارت جنسی انسان حرمت دارد و نباید به آن تجاوز شود)، رقابت های اشرافی و مسابقه تکاثر و تشویق به مصرف گرایی باشد، حرام است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اما اگر هدف از مدل لباس، زندگی شرعی و مؤمنانه راحت باشد، حلال و پسندیده است مانند مدل لباس زنانه برای رانندگی، کار، خانه داری، میهمان داری، مجالس مختلط و غیره.
غریزه جنسی، نعمت الهی و نیازی جدی است
وی یادآور شد: وقتی فحشا در یک جامعه رایج شد، هر کاری می شود با آن انجام داد زیرا افرادی که در حریم بدن به راحتی به دیگران وام بدهند، دیگر در هیچ حریمی توان مقاومت نخواهند داشت.
رحیم پور ازغدی تأکید کرد: غریزه جنسی، نعمت الهی و نیازی جدی است به حدی که حتی پیامبر خدا مانند یوسف(ع) هم اگر رابطه اش با خدا قوی نمی بود، در این زمینه دچار لغزش می شد.
ظاهر کردن هر چه برای زن زیبایی محسوب و سبب تحریک هیجان جنسی مرد شود، حرام است
وی با بیان اینکه هر جا خداوند چیزی را حرام کرده برای حفظ انسان از صدمات است نه سلب لذت، به روایتی از امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه برخی می گویند بیرون بودن چند تار مو چیزی نیست، بدانند به فرموده امام رضا(ع)، فقط مسأله مو نیست بلکه هر چه که برای زن زیبایی محسوب و سبب تحریک هیجان جنسی مرد شود، ظهار کردن آن حرام است.
جای شرمساری دارد که کشورهای غیراسلامی در عمل به دین از ما پیشی گرفته اند
استاد دانشگاه، اسلام ناب را موتور تاریخ و منشأ انقلاب ها و اصلاحات دانست و افزود: در اسلام، انتقاد و پیشنهاد در کنار هم مطرح است؛ جای شرمساری دارد وقتی می بینیم در کشورهای غیراسلامی بیشتر از جوامع اسلامی به دین عمل می شود.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: برای نمونه، نخست وزیر و مقامات کشورهای غیردینی، به خاطر تجمل گرایی یا رشوه گیری خود و زیردستانشان رسما از مردم عذرخواهی می کنند اما در کشور اسلامی ما باوجود خطاهای بسیار تاکنون حتی یک مسؤول چنین کاری نکرده است./201/930/ب1