۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴۳۸۴۱۲

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان

برگزاری جلسه امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان با حضور مدیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، برگزاری جلسه هم اندیشی معاونان پژوهشی مدارس علمیه خراسان، اعلام نتایج مصاحبه پذیرش حوزه علمیه خراسان و برگزاری دوره «شبهه‌شناسی» و «آشنایی با کلام یهود و مسیحیت» در مدرسه علمیه عالي نواب از مهم ترین اخبار کوتاه حوزه علمیه خراسان است.
حوزه علمیه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان، از صبح روز گذشته با شرکت بیش از 1150 نفر طلبه حوزه علمیه در مدرسه علمیه عالی نواب آغاز شده است، بر همین اساس، جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و با حضور جمعی از اساتید مشارکت‌کننده در برگزاری امتحانات برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در این نشست گفت: فقه و اجتهاد، محور اصلی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه است.


وی با بیان این‌که پاسخگویی به نیازهای زمانه و جامعه، ضرورتی انکارناپذیر در عصر حاضر و یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه است، تأکید کرد: اجتهاد، موتور حرکت حوزه علمیه در بستر پاسخگویی به نیازهای زمانه به صورت به‌روز و کاربردی است.


مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول در حوزه‌ علمیه، اظهار کرد: دروس خارج متکفل بالاترین مرحله اجتهاد هستند و حرکت مطلوب اجتهاد در عصر حاضر نیز نیازمند تحولی جهادی در این زمینه است.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی اضافه کرد: برنامه‌های سازنده‌ای را در زمینه ایجاد تحول در کیفیت تحصیل و آموزش، محتوا، شکل و... در دست اقدام داریم که پس از بررسی نهایی در کمسیون‌های مربوطه، عاملی برای حرکت به سمت تحول در حوزه علمیه خراسان خواهند بود.

 

وی ضمن بیان اهمیت ضرورت بازنگری جامع و دقیق در دروس خارج، بر تحقق این امر در عرصه روش‌های اجتهادی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی تأکید کرد و گفت: همان‌طور که دروس در سطوح پایین‌تر سطح‌بندی شده‌اند، باید در سطوح خارج نیز سطح‌بندی صورت گیرد.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان زمانبندی و داشتن برنامه زمانی را از دیگر ضرورت‌های تحصیل در سطح خارج عنوان کرد و افزود: باید برنامه جامعی در زمینه اخلاق، تهذیب، آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی، علوم عقلی و... تهیه شود تا با اجرایی کردن آن بتوانیم طلبه‌ای جامع و کاربلد را به جامعه تحویل دهیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست و در سخنانی کوتاه، تحصیل جدی، موفق و اثربخش طلاب را یکی از مهم‌ترین اهداف مسؤولان و اساتید حوزه علمیه خراسان دانست و ابراز کرد: با وجود فراهم آمدن زمینه‌های مساعد برای تحصیل طلاب در حوزه‌های علمیه، هنوز هم نقاط ضعفی از جمله افت تحصیلی طلاب قابل مشاهده است.

 

وی افزود: اساتید حوزه علمیه با توجه به ارتباط نزدیک‌تری که با طلاب دارند می‌توانند پیشنهادهای سازنده‌ای در زمینه برنامه‌ریزی، گزینش، ارتباط با طلاب و سایر عرصه‌ها و در جهت ایجاد تحول در حوزه علمیه داشته باشند.

 

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد تربیت و پرورش طلاب فاضل، متدیّن و انقلابی، اظهار کرد: رسیدن به فاکتورهای مد نظر رهبر معظم انقلاب و دستیابی به حوزه‌ای انقلابی و متحوّل، بدون همکاری و مساعدت اساتید حوزوی ممکن نیست.

 

یادآور می‌شود در این نشست حجت‌الاسلام علوی، معاون آموزشی حوزه علمیه خراسان نیز به بیان گزارشی از شیوه برگزاری آزمون دروس خارج پرداخت و در پایان نشست نیز برخی از اساتید حوزه علمیه خراسان نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دادند.


جلسه هم اندیشی معاونان پژوهشی مدارس علمیه برادارن برگزار مي‌شود

ششمین جلسه هم اندیشی معاونین پژوهشی مدارس علمیه برادارن خراسان با حضور حجت الاسلام و المسلمین جلائیان معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، 30 تیرماه در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.


بر اساس این گزارش، این جلسات هم اندیشی که با تشکیل کارگروه های تخصصی از جمله فراخوان های پژوهشی حوزه علمیه خراسان، نشست های علمی و حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان و همچنین مشاوره های پژوهشی مدارس برگزار می شود با پیشنهادات و ارائه برنامه های پژوهشی در راستای توسعه، بهبود و تحول موقعیت های پژوهشی به معاونین پژوهشی مدارس علمیه برادران همراه خواهد بود.


اعلام نتایج مصاحبه پذیرش حوزه علمیه خراسان 

حجت‌الاسلام محمد فردوسی‌پور، مسئول دفتر مدیریت و ارتباطات حوزه علمیه خراسان در این رابطه اظهار کرد: حدود 3600 نفر از برادرانی که در آزمون کتبی، حد نصاب لازم را کسب کرده بودند در آزمون مصاحبه مدارس شرکت کرده‌ و از این تعداد 2400 نفر پذیرفته شده‌اند.

 

وی افزود: نتایج نهایی مصاحبه ورودی حوزه علمیه خراسان در گروه برادران، از تاريخ 20 تيرماه به مدارس علمیه اعلام شده است و افراد شرکت‌کننده در مصاحبه برای اطلاع از نتایج آن می‌توانند به مدرسه‌ محل مصاحبه مراجعه کنند.

 

حجت‌الاسلام فردوسی‌پور هم‌چنین در مورد خواهران شرکت‌کننده در آزمون ورودي حوزه علميه خراسان  افزود: 1522 نفر از خواهراني که در آزمون کتبی نمره قبولی را كسب و در مصاحبه نیز شرکت کرده‌اند، نتایج مصاحبه این افراد در تاریخ 10 مردادماه به مدارس محل مصاحبه اعلام خواهد شد.

 

مسؤول دفتر مدیریت و ارتباطات حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: براساس مصوبه كميسيون خاص پذيرش، كساني‌كه براي پذيرش حوزه، ثبت نام و در آزمون شركت كرده‌ اما قبول نشده‌اند و كساني كه اصلاً در آزمون ورودي حوزه ثبت نام نكرده‌اند، در صورتي كه معدل آنان در مقطع پايه نهم متوسطه 16 يا در مقطع ديپلم 14 باشد با هماهنگي مدير مدرسه از آنان مصاحبه اخذ و مي‌توانند در دوره تثبيتي شركت کنند.


وي افزود: در اين صورت، اگر معدل آنان در امتحانات تثبيتي از 14 كمتر نباشد، پذيرفته خواهند شد.


برگزاری دوره «شبهه‌شناسی» و «آشنایی با کلام یهود و مسیحیت» در مدرسه عالي نواب 

کلاس‌های درس تخصصی حجت الاسلام والمسلمين علی ربانی گلپایگانی، از اساتيد كلام وفلسفه اسلامي حوزه علميه قم در تابستان امسال، صبح و عصر در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار می‌شود

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمين ربانی گلپایگانی که چند روزی است در مشهد مقدس و در جوار بارگاه مطهر رضوی به سر می‌برد، طبق برنامه‌ای فشرده در حال تدریس دروس «شبهه‌شناسی 3» و «آشنایی با کلام یهود و مسیحیت»، از دروس تخصصی رشته کلام اسلامی ویژه سطح 3 استت.

 

مطابق برنامه اعلام شده پلورالیزم دینی، تجربه دینی، وحی و مقایسه آن با تجربه دینی، قبض و بسط شریعت، معرفت دینی، نسبی‌گرایی، نمادگرایی در دین، هرمنوتیک و زبان دین، برخی از سرفصل‌های مورد بحث وی در حوزه شبهات مربوط به دین‌شناسی در درس «شبهه‌شناسی 3» است که از ساعت 8 الی 11 صبح برگزار می‌شود.

 

وی در این کلاس شبهات مربوط به انسان‌شناسی را در سرفصل‌هایی چون شبهات مربوط به فطرت، آفرینش انسان، وجود استقلال روحی در انسان، کرامت انسان و هم‌چنین انواع جبر، آزادی انسان و حقوق بشر، اومانیسم و بحران فقدان هویت بررسی خواهد کرد.

 

لازم به ذکر است که حجت الاسلام و المسلمين ربانی گلپایگانی در درس «آشنایی با کلام یهود و مسیحیت» که از ساعت 14 الی 16 در مدرسه علمیه نواب برقرار است، سرفصل‌هایی چون متون دینی ادیان، تاریخ مسیحیت، عقاید یهود و مسیحیت و الهیت‌های معاصر را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.


در این درس نیز موضوعاتی چون عهد جدید، کتب غیررسمی در مسیحیت، اعتقادنامه‌های مسیحی، نقد عهد جدید، بررسی اوضاع تاریخ و عقاید در فلسطین و ملل مجاور در عصر حضرت عیسی(علیه‌السلام)، پولس و نقش او در شکل‌گیری مسیحیت، جدایی کلیسای شرقی و غربی، الهیت آزادی‌بخش، الهیت فمنیستی، الهیت کلیسای جهانی و الهیات مسیحی تدریس خواهد شد./303/859/ب1

ارسال نظرات