۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۴۳۶۸۶۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

برترین آیه در زمینه رحمت و مغفرت الهی

استاد حوزه علمیه قم رحمت و مغفرت الهی را در گرو توبه و پرهیز از گناه عنوان کرد و گفت:‌ مؤمنی که محب اهل بیت(ع) است و در صورت اشتباه توبه می‌کند خداوند چنین مؤمنی را مورد آمورزش و رحمت بیکران خود قرار می دهد.
حجت الاسلام ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه در برنامه «پرسمان قرآنی» رادیو معارف با اشاره به آیه۷۲سوره احزاب «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا»گفت: عده‌ای برای اینکه مردم را گمراه کنند می‌گویند که این آیه به حقارت و ناتوانی انسان اشاره داشته و خداوند می‌فرماید که انسان ستمکار و نادان است و این افراد به تمسک همین آیه کرامت انسانی را زیر سؤال می برند.

 

وی افزود: در حالی که این آیه نشانه دهنده کرامت و ظرفیت عظیم انسانی است و بیان می‌کند که ظرفیت انسان به آن اندازه وسیع است که امانتی که آسمان‌ها و زمین طرفیت تحمل آن را نداشتند انسان توانست آن ظرفیت را تحمل کند و آن ظرفیت و امانت مسأله خلیفة الهی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه بعضی از آیات قرآن کریم را نمی‌توان به تنهایی معنا کرد، تصریح کرد: علت این موضوع این است که آیات قرآن کریم از نظم و پیوند خاصی برخورد هستند و موضوعی که در یک آیه به خوبی تشریح و تبیین شده باشد در سایر آیات به جزئیات آن کمتر پرداخته می‌شود بنابراین در اینجا منظور از امانت الهی، خلیفة الهی است.

 

حجت الاسلام ملکی در اشاره به دو واژه « ظلوماو جهولا» ادامه داد: این دو واژه با توجه به سایر آیات به این موضوع اشاره دارد که انسانی که قدر ظرفیت و عظمت بی‌نظیر خود را نداند و باز زندگی حیوانی و حتی پست تر از حیوانات برای خود انتخاب کند به طور یقین نادان و ستمکار است.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه روزی عده‌ای از مردم عراق در نزد امام صادق(ع) با اشاره به این آیه«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»گفتند که ما این آیه را برترین آیه قرآن در خصوص رحمت و امید به حضرت حق می‌دانیم، افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند که به نظر من برترین آیه قرآن کریم در زمینه رحمت الهی«وَ لَسَوْفَ يُعْطيکَ رَبُّکَ فَتَرْضی» این آیه است که اشاره به این موضوع دارد که خداوند در روز قیامت به آن به رسول اکرم(ص) عطا می‌کند که ایشان راضی شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) در ادامه می فرمایند که رضایت حضرت رسول(ص) در رستگاری همه مؤمنان است به همین دلیل این آیه برترین آیه در زمینه رحمت و مغفرت الهی نسبت به بندگان است.

 

حجت الاسلام ملکی رحمت و مغفرت الهی را در گرو توبه و پرهیز از گناه عنوان کرد، افزود: مؤمنی که محب اهل بیت(ع) است و در صورت اشتباه توبه می‌کند خداوند چنین مؤمنی را مورد آمورزش و رحمت بیکران خود قرار می دهد.

 

وی یادآور شد: بر اساس آنچه گفته شد وسخنان امام صادق(ع) باید بگوییم که برترین نشانه رحمت الهی مقام شفاعت رسول خدا(ص) و اهل بیتش بر مؤمنان است./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات