۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۳۶۵۴۹
حجت الاسلام اسكندري:

«صد عن سبيل الله» دولت عربستان با رويكرد فقهي تبيين شود

معاون فرهنگي حوزه هاي علميه خواهران گفت: اگر از نگاه قرآني آيات مرتبط با حج را مورد توجه و بحث و گفت و گو قرار دهيم و با رويكرد علمي به موضوع نگاه كنيم، شيطنت دولت عربستان در زمينه حج براي همه امت اسلامي آشكارخواهد شد.
حجت الاسلام رضا اسکندری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا اسكندري، معاون فرهنگي حوزه هاي علميه خواهران كشور در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در پاسخ به اين سؤال كه چگونه مي توان اقدام عربستان در «صد عن سبيل الله» را براي امت اسلامي تبيين كرد، گفت: با رويكرد مباحاث قرآني و فقهي بايد بتوانيم اين موضوع را در سطح جهان اسلام مطرح كنيم.

 

وي افزود: فقهاي شيعه و فقهاي اهل سنت، حج را يك واجب الهي مي دانند و بر متوليان حرمين شريفين است كه زمينه اين واجب الهي را براي همه مسلمانان فراهم كنند.

 

نماينده سابق بعثه مقام معظم رهبري در عراق گفت: از منظر فقهي منابع و روايات بر لزوم انجام حج تأكيد دارند، از این رو بايد ديدگاه فقهي مذاهب اسلامي در رابطه با حج مطرح شود؛ نشست ها و همايش هاي علمي برگزار و اين مسأله و احكام آن بررسي شود.

 

معاون فرهنگي حوزه هاي علميه خواهران كشور با بيان اينكه قرآن كريم آيات صريحي در رابطه با انجام حج دارد، به آيه 25 سوره حج «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» اشاره كرد و گفت: در اين آيه تصريح دارد كسي نمي تواند مانع از حضور مسلمانان در مكه و نيز اعمال حج شود.

 

وي در اين رابطه عنوان كرد: قرآن كريم تأكيد مي كند، حج براي عموم مردم است و با توجه ديدگاه هاي مفسرين شيعه و اهل سنت در خصوص آيه 25 سوره حج، كاملا مي توان از اين آيه و ديگر ايات قرآن براي محكوميت عربستان استفاده كرد.

 

معاون فرهنگي حوزه هاي علميه خواهران كشور گفت: در نگاه قرآن هيچ تفاوتي ميان مسلماناني كه در مكه زندگي مي كنند و ساير مسلمانان وجود ندارد و اگر كسي از ورود ديگر مسلمانان در كعبه به عنوان مسير هدايت و پرستش خدا جلوگيري كند، به عذاب شديد الهي دچار خواهد شد.

 

نماينده سابق بعثه مقام معظم رهبري در عراق اظهار كرد: اگر از نگاه قرآني اين گونه آيات را مورد توجه و بحث و گفت و گو قرار دهيم، علماي شيعه و اهل سنت با يگديگر مباحثه كنند و با رويكرد علمي به موضوع نگاه كنيم، شيطنت دولت عربستان در زمينه حج براي همه امت اسلامي آشكار خواهد شد.

 

معاون فرهنگي حوزه هاي علميه خواهران كشور در پايان بر لزوم توجه به اقدامات و استدلال هاي علمي از نگاه فقه مذاهب اسلامي و قرآن تاكيد كرد./101/1330/ب1

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات