علم الیقین راه حصول رضایت امام زمان را در پی دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: همان طور که در سوره مطففین هم آمده مظّنه داشتن به وجود معاد هم حالت بازدارندگی در انسان ایجاد می کند و سبب می شود انسان بیشتر حواسش را جمع کند.
وی با بیان تفسیر سوره تکاثر افزود: سوره تکاثر همانند بسیاری از سوره های آخر قرآن مربوط به معاد است، این سوره ها معمولاً در مکه بر پیامبر(ص) نازل شده اند، سوره هایی که مربوط به معاد است بهترین وسیله کنترل کننده برای بازداشتن افراد از گناه هستند به خاطر همین به شکل های مختلف در سوره های متفاوت روی آن تأکید شده است.
حضرت آیت الله مظاهری در ادامه ابراز کرد: علوم مختلف در مورد وقایع عالم حدودی دارد، مظّنه، علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین چهار مرتبه از مراتب علم هستند که هر چه از مظّنه به سمت حق الیقین می رویم، قضایا را بهتر درک می کنیم.
رییس حوزه علمیه اصفهان در تبیین مظّنه مثالی زد و اذعان کرد: فرض کنید الآن به شما بگویند عقربی وارد جلسه شده، همه شما افزون بر این که خاطرتان مشوش می شود، به خاطر فرار از گزیده شدن از سوی عقرب حالت تدافعی به خود می گیرید و رفتارتان تغییر می کند.
وی ادامه داد: همان طور که در سوره مطففین هم آمده مظّنه داشتن به وجود معاد هم حالت بازدارندگی در انسان ایجاد می کند و سبب می شود انسان بیشتر حواسش را جمع کند.
حضرت آیت الله مظاهری گفت: مراتب علم از دیدگاه بزرگان به سه بخش تقسیم می شود، علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین سه مرتبه از علم است که بزرگان آن را بیان کرده اند.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در تبیین مرتبه علم الیقین توضیح داد: فرض کنید از دور دودی را می بینید، وقتی نزدیک آتش می رویم و شعله های آتش را می بینیم و از دیدن این دود به وجود آتش پی می برید، به این مرتبه از درک، می گویند علم الیقین.
حضرت آیت الله مظاهری تبیین کرد: فرض کنید فردی به درون آتش افتاده و شما برای نجات او وارد آتش می شوید، در این شرایط به درک جدیدتری از آتش دست می یابید که به آن می گویند، حق الیقین.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به خطبه ای از نهج البلاغه افزود: حضرت امیر فرمودند «اگر مظّنه و علم الیقین در وجود کسی باشد نسبت به معاد، حالت بازدارندگی خیلی خوبی در او پدیدار می شود»، یک عالم سنی می گوید من بیش از هزار بار این خطبه را خوانده ام و با هر بار خواندن یک حالت تلاطم دورنی برایم ایجاد می شود که بسیار مفید است.
وی گفت: رسیدن به مراتب بالای علم نیاز به تلاش و عبادت های خالصانه دارد، با داشتن این عبادت ها علم در وجود انسان رسوخ می کند تا جایی که به باور می رسد و وقتی به باور رسید تا سرحدّ عصمت پیش می رود، این می شود که انسان به هیچ عنوان فکر انجام گناه را هم نمی کند.
حضرت آیت الله مظاهری در پایان بیان کرد: از خداوند می خواهم که حداقل بتوانیم به علم الیقین برسیم تا بدین واسطه از گناهان دور بمانیم و رضایت امام زمان(عج) را کسب کنیم./201/876/ب1