۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۴۳۵۰۰۸
همزمان با برگزاری کنگره سه هزار شهید خراسان شمالی؛

پیکر مطهر ۱۰ شهید گمنام در خراسان شمالی تشییع و تدفین می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با برگزاری کنگره سه هزار شهید استان در مهرماه سال جاری، پیکر مطهر 10 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در مناطق مختلف خراسان شمالی تشییع و تدفین می‌شود.
تشییع شهدای گمنام در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سرهنگ پاسدار احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی امروز در جمع خبرنگاران از خاکسپاری پیکر مطهر 10 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در استان خبر داد و افزود: پیکر پاک این شهیدان مهرماه امسال هم‌زمان با برگزاری کنگره بزرگ سه هزار شهید خراسان شمالی در مناطق مختلف این استان به خاک سپرده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا پیکر پاک این کبوتران خونین‌بال بی‌نشان در بیش از چهار نقطه استان تدفین شود، اضافه کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر اهالی شهرها و مناطق خراسان شمالی و برخی از نهادها و مؤسسات استانی برای میزبانی از شهدای گمنام، تقاضا برای خاک‌سپاری ١۰ شهید گمنام برای نقاط مختلف این استان ازجمله بخش جرگلان، شهر قاضی، دانشگاه پیام نور و روستای تیتکانلو شهرستان فاروج صورت گرفته و امید می‌رود با پیگیری‌های انجام شده، تدفین شهدای گمنام هم‌زمان با مهرماه امسال در مناطق مذکور انجام شود.

 

سرهنگ پاسدار امیری با اشاره به اینکه برگزاری کنگره سه هزار شهید خراسان شمالی حدود یک هفته به طول می‌انجامد، خاطرنشان کرد: بر این اساس تشییع و تدفین پیکر مطهر دو شهید گمنام با اولویت در روستای یکه سعود بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان انجام شده، پس از آن دو شهید گمنام در دانشگاه پیام نور به خاک سپرده می‌شود و سپس پیکر سایر شهدای گمنام در دیگر مناطق استان تشییع و تدفین می‌شود.

 

سرهنگ پاسدار امیری با اشاره به اینکه تاکنون 48 شهید گمنام در 20 نقطه از استان خراسان شمالی به خاک سپرده شده‌اند، افزود: با تشییع و تدفین پیکر مطهر این 10 شهید در مناطق مختلف استان، شمار شهدای تدفین شده در نقاط مختلف خراسان شمالی به 58 شهید می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش‌ترین تعداد شهدای گمنام در شهر بجنورد تدفین شده و مابقی آن‌ها نیز در سایر شهرستان‌ها و مراکز بخش‌های خراسان شمالی به خاک سپرده شده‌اند، اظهار کرد: اکنون در همه شهرستان‌ها و حتی برخی از مراکز بخش‌های این استان مقبره و گلزار شهدای گمنام ساخته شده است.

 

سرهنگ پاسدار امیری با اشاره به اینکه این تعداد شهید گمنام در بوستان‌ها، مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اداری استان خراسان شمالی تدفین شده‌اند، افزود: گلزار این شهدای گمنام اکنون به زیارتگاه‌های مردم استان بدل شده و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی نیز با مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول برای این زیارتگاه‌های لاله‌های گمنام، المان‌ها و یادمان‌های زیبایی را طراحی و اجرا کرده است.

 

به گفته وی از 45 شهید گمنامی که تاکنون در خراسان شمالی دفن شده‌اند 15 شهید در بجنورد، هفت شهید در شیروان، پنج شهید در جاجرم، دو شهید در مانه و سملقان، پنج شهید در اسفراین، دو شهید در شهر راز، پنج شهید در فاروج و دو شهید نیز در گرمه به خاک سپرده شده‌اند.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی در خاتمه اظهار کرد: در حال حاضر پیکر مطهر پنج الی شش هزار نفر از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در خاک عراق هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

گفتنی است، استان 930 هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای حدود سه هزار شهید، هفت هزار و 43 جانباز، 400 آزاده و 35 هزار رزمنده است که در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن برای حراست از کشور و نظام جان‌فشانی کردند.

 

شایان ذکر است، 72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده و بیش‌ترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند./9314/202/ب2

ارسال نظرات