۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۳۴۵۰۶
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

قدرنشناسی فرصت‌های معنوی مشکلات اجتماعی را دوچندان کرده است

امیر خواص عدم توجه به معنویت گرایی و اخلاقیات را علل بروز ناهنجاری های اجتماعی دانست و گفت: معنویت گرایی در جامعه آسیب هارا کاهش می دهد و اکثر معضلاتی که در جوامع مختلف رخ می دهد ناشی از دوری و عدم توجه به معنویت و اخلاق است.
امیرخواص

امیر خواص، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین فضیلت‌ شب های قدر، بی توجهی به معنویت‌گرایی در جوامع را یکی از علل به وجود آمدن ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی دانست.

 

وی وجود روزهای و شب‌های مختلف در طول سال را زمینه مناسب برای ارتباط با خدا برشمرد و افزود: بر اساس آموزه‌های اسلامی یک روزها و ایامی وجود دارد که اعمال انسان می تواند در سرنوشت آن تأثیر داشته باشد، گاهی این اعمال در شب ها و روزهای خاصی قرار گرفته که نشان می دهد این ایام مورد توجه خاص خداوند هستند، بنابراین اگر انسان توجه داشته باشد می تواند از این ایام بهره‌وری کند و برای رشد خودش استفاده کند.

 

خواص شب های قدر را یکی از شب های خاص خدا دانست و گفت:یکی از این شب ها شب های قدر است و با دعاها و اعمال خاصی که در آن قرار داده شده است بستر خوبی برای ارتباط با خدا فراهم گردیده که اگر بتوانیم از این زمینه به خوبی استفاده کنیم با نگاه خاص خدا مواجه خواهیم شد و زمینه ارتقای سطح معنوی در انسان به وجود خواهد آمد.

 

وی با بیان اینکه معنویت گرایی عامل اصلی کاهش آسیب ها جامعه است، ابراز داشت: بیشتر معضلاتی که در جوامع مختلف رخ می دهد ناشی از دوری و عدم توجه به معنویت و اخلاق است. در روز عاشورا امام حسین(ع) به دشمنان خود می فرماید اگر دین ندارید در دنیا آزاده باشید و دشمنان خودشان را به یک فضیلت اخلاقی دعوت می کنند، این نشانگر اهمیت اخلاق و معنویات و تأثیرگذاری آن ها است که اگر عدم توجه به آن ها باعث بروز آسیب های اجتماعی و افزایش ناهنجاری ها خواهد شد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود این که آزادی معنوی در کشور حاکم است اما این فرصت از سوی نخبگان، مدیران و اقشار مردم قدر دانسته نمی شود، تصریح کرد: عوامل مختلفی در قدرنشناسی معنوی وجود دارد که یکی از آن ها مشکلات اقتصادی است، این تعبیر وجود دارد که اگر بخواهیم مثلا مشکل بیکاری را حل کنیم فقط باید برای آن تلاش کنیم در حالی که این تلاش به تنهایی مشکلات را رفع نمی کند، بلکه برای حل آنها باید یک تلاش متوازنی در همه زمینه ها به وجود آورد یکی از مهمترین زمینه ها، توجه به بعد معنویت جامعه است و باید در کنار توسعه به پیشرفت و ارتقای سطح آن در جامعه هم توجه کرد که اگر این اتفاق رخ دهد زمینه پیشرفت و توسعه در همه زمینه ها فراهم می گردد.

 

وی دعا برای عاقبت به خیری در این شب ها را  مهم خواند و اظهار داشت: در روایات آمده است از معصوم(ع) پرسیدند در این شب ها از خداوند متعال چه نیازی را طلب کنیم، در جواب آورده شده است بهترین دعا طلب عافیت و عاقبت به خیری است، به عقیده من انسان اگر این حاجتش براورده شود تمام نیازهایش رفع خواهند شد، بنابراین این عاقبت به خیری در برگیرنده تمام دعاهاست و می تواند بهترین دعاهم باشد./874/ت302/س

ارسال نظرات