۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۴۳۴۳۷۵
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین تشریح کرد؛

تفاوت میان اَحیا و اِحیا در شب‌های قدر

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان قزوین گفت: اگر بگوییم امشب شب اَحیا است معنایش این خواهد شد که امشب کسانی بهره خواهند برد و اصلاً شب قدر برای کسانی است که آن‌ها زنده‌اند، حیات دارند پس به غیر از زنده‌ها از این شب قدر کسان دیگری بهره‌ای نخواهند برد.
حجت الاسلام عباس اوتارخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عباس اوتارخانی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان قزوین شب گذشته به مناسبت شب‌های اَحیا با حضور در مسجد احمد بیگ در استان قزوین در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت ضربت خوردن شاه مردان امیرمؤمنان امام علی(ع)، گفت:  امیدواریم در این شب‌ها به حقیقت والای شب‌های قدر و اعمالی که در این شب قدر قرار داده شده است همه ما به آن برسیم.

 

حجت الاسلام اوتارخانی با اشاره به شب قدر ابراز کرد: باید اعمال شب قدر را به درستی انجام دهیم، آگاه باشیم و اولاً از همه مهم‌تر خواسته و نیاز ما حضور حضرت صاحب الزمان (عج) منجی عالم بشریت انشا الله به آن دست پیدا کنیم.

 

وی در ادامه افزود: در ابتدا ما باید مشخص کنیم که امشب باید بگوییم شب اَحیا درست است یا شب اِحیا، اَحیا جمع حی است که معنی زنده را می‌دهد، اَحیا یعنی زنده‌ها، اِحیا مصدر باب افعالِ است که به معنای زنده کردن یا زنده نگه داشتن است که به این معانی به کار می رود.

 

این کارشناس حوزوی بیان کرد: اگر بگوییم امشب شب اَحیا است معنایش این خواهد شد که امشب کسانی بهره خواهند برد و اصلاً شب قدر برای کسانی است که آن‌ها زنده‌اند، حیات دارند پس به غیر از زنده‌ها از این شب قدر کسان دیگری بهره‌ای نخواهند برد.

 

این کارشناس دینی اظهار کرد: با مراجعه به قرآن کریم می‌بینیم که حیات را به این چیزی که ما ازش برداشت می‌کنیم مثل اینکه شما می‌بینید کسی زنده است و به زنده بودن او شهادت می‌دهید ولی قرآن او را زنده نمی‌نامد.

 

این استاد حوزوی عنوان کرد: به روایتی دیگر در قرآن کریم واژه حیات در آموزه‌های دینی ثبتاً برای کسی که نفس می‌کشد، راه می‌رود، تکلٌم می‌کند، می‌خورد و می‌خوابد وصف نشده و به آن هم گاهی اوقات اشاره کرده ولی قرآن کریم چیزه دیگری را حیات می‌نامد.

 

وی در ادامه با اشاره به ادامه آیه 97 سوره نحل، افزود: قرآن کریم در آیه 97 سوره النحل می‌فرماید: «مَن عَمِلَ صَلِحاً مٌن ذَکَرٍ اَوأُّنثَی و هُوَ مُؤمِنُ فَلَنُحیِیَنٌهُ حَیَوةً طَیٌبَةً» که در معنی می‌فرماید که زن و مرد با یکدیگر فرقی نمی‌کند.

 

مرد و زن در جوهره‌ انسانیت با یکدیگر برابر‌ند

این مفسر قرآن کریم در ادامه افزود:  کسی که عمل خوب انجام بدهد مَن عملُ الصٌالحات، هر کس چه زن چه مرد(در این بحث هیچ تفاوتی بین زن و مرد در میان نیست) و آنچه که تفاوت وجود دارد در غیرمذهب و مکتب ما قرار دارد، ما در اسلام معتقدیم مرد و زن در جوهره‌ انسانیت در نگاه قرآن کریم برابرند.

 

این کارشناس حوزوی در ادامه با اشاره به آیه 97 سوره نحل تأکید کرد: خداوند در ادامه آیه می‌‌فرماید «وَ لَنَجزِیَنٌهُم أٌجرَ هُم بِاَحسَنِ مَاکَانُوا یَعمَلِونَ؛ پاداششان را بر پایه بهترین عملی که هم زن و هم مرد همواره انجام می‌داده‌اند می‌دهیم».

 

بررسی مسأله تفاوت میان مرد و زن در جوامع آمریکایی

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به تفسیر آیه ابراز کرد: ما حیات می‌دهیم ما زنده‌اش می‌کنیم و زندگانی پاک می‌دهیم آن کسی که می‌گوید زن و مرد با هم دیگر تفاوت دارند ما نیستیم آن‌ها غربی ها هستند که ارزش زن را کمتر از مرد می‌دانند، همین انگلیسی‌ها 50 سال پیش در مجلس خودشان جلسه‌ای تشکیل دادند به نام اینکه اصلاً زن‌ها انسان هستند یا انسان نیستند.

 

این استاد حوزوی بیان داشت: این مسأله خیلی مهمی است که اگر هم بعداً آمدند زن‌ها را در جوامع آمریکایی و انگلیسی جزء انسان حساب کردند به خاطر این بود که بتوانندخیلی از منفعت‌ها و سوء استفاده‌های بی‌جایی که می‌خواستند را از زن ها ببرند و تمام این ها بازی  غربی‌ها است.

 

وی ادامه داد: اسلام 1400 سال پیش می‌گوید «مَن عَمِلاً صالِحاً مِن ذَکَرِ أَو أُنثَی»، آن‌ها 1400 سال پیش تا الآن معتقدید زن و مرد در انسانیت با یکدیگر برابراند دقیقاً همان جایی که افکار آن‌ها فرق می‌کند می‌گویند اختلاف در ظاهر و توانمندی‌هایشان است.

 

وجود حیات طیبه برای مؤمنان

این کارشناس دینی بیان کرد: نگرش اسلام به حیات این چنین نیست که موجودی که نفس می‌کشد، می‌خورد، حرف می‌زند، پس این موجود حیات دارد، اینطور نیست که درآن آیات می‌گوید، اگر کسی ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام بدهد به این شخص حیات می‌دهیم.

 

این استاد اخلاق در ادامه افزود: این موجود تازه به حیات دست پیدا می‌کند و به زندگانی می‌رسد، نفس کشیدن و راه رفتن و خوردن و خوابیدن‌هایش که با بقیه مشترک است این ها را که بقیه هم دارند و یک حیات طیبه دیگری هم وجود دارد، آن زندگانی پاک یک سری نشانه‌هایی نسبت به این زندگانی ظاهری دارد که در مورد مصداق‌هایش جای بحث بسیار دارد.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان قزوین عنوان کرد: اگر امشب شب اَحیا باشد می‌شود شب زنده‌ها پس طبق آیه قرآن کریم این‌ها به حیات دست پیدا کرده‌اند، پس می‌توانند بهره ببرند؛ بعضی‌ها می‌گویند که عالِمی یک سال تمام همه شب‌ها را شب زنده داری می‌کرد تا مفهوم شب قدر را درک کند.

 

این کارشناس فرهنگی در ادامه با اشاره به شب‌های قدر، تصریح کرد: بنده به عنوان یک روحانی این مطلب را اصلاً نمی‌پسندم، این داستان از ریشه اشتباه است چرا؟ چون که شب قدر در چه ماهی قرار دارد، در ماه رمضان و در غیر از این هم نیست و کسی تردید هم ندارد و ما به عنوان یک سند معتبر از قرآن کریم پیروی می‌کنیم، مگر ماه رمضان می‌تواند با ماه‌های دیگر قاطی بشود، نه به هیچ وجه، فقط بعضی اوقات ممکن است ماه شعبان با ماه رمضان نهایتاً در حد یک روز جابجا شود که بعد از دیدن ماه مشخص خواهد شد.

 

لبیک به خداوند در دعای جوشن کبیر

این کارشناس حوزوی اشاره کرد: اگر یک عالِم بخواهد شب قدر را درک کند نهایتاً باید 30 شب، شب زنده داری کند، پس نتیجه می‌گیریم که شب قدر شب زنده‌ها است، اگر منِ بنده، منِ مؤمن شب قدر زنده نباشم، بیدار نباشم، چگونه به ملکوت عالم دست پیدا کنم، چگونه به سوی پروردگار جهانیان شتابان بروم، چگونه من را اوج بدهند.

 

وی در پایان گفت: امشب شبی است که ما باید چشم‌هایمان به تمام آسمان‌ها باز باشد، امشب شبی است که ما باید ملائکه را بین زمین و آسمان‌ها ببینیم، امشب شبی است که ما باید گوش‌هایمان ندای حق را بشنود که ما را خطاب می‌کند و با ما صحبت می‌کند، امشب وقتی که ما دعای پر فیض جوشن کبیر را زمزمه می‌کنیم در هر فرازش که تمام می‌شود باید صدای لبیک خدا را بشنویم./853/202/ب2

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بهنام
Germany
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
با سلام . چرا منبعی برای ِ سخن شان پیرامون ِ مجلس ِ انگلیس ارائه نداده اند ؟
0
0
سمیه
Germany
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
سلام خب به هرحال کدوم درسته شب احیا کسره میگیره یا فتحه
0
0