حقالناس مساوی با گرفتاری در عالم برزخ است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله حسین مظاهری پس از نماز ظهر و عصر دوشنبه در مسجد حکیم گفت: عالم برزخ عالمی است که باید بین دنیا و آخرت طی شود، پس از آن قبر است و معمولا کم پیدا میشود کسی را در قبر نگذارند، غالب مردم را در قبر به خاک میسپارند، این قبر هم مانند سکرات مرگ است، گاه خیلی آسان است، یک بازپرسی از فرد انجام میشود، همین تلقینی که برای میت میخوانند و خاک روی او میریزند و خداوند دو فرشته را برای بازپرسی او میفرستد.
وی افزود: اگر آن فرد انسان خوبی باشد و خیرالبریه باشد، و شیعه خالص باشد و اعتقاد به اهلبیت(ع) داشته باشد و شعار شعار اهلبیت(ع) باشد و در عمل نیز تابع اهلبیت(ع) باشد، این دو ملک برای او خیلی کار میکنند و خیلی با احترام این بازپرسی را از او انجام میدهند، این بازپرسی باید باشد.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که برای انسانهای خوب همین بازپرسی یک لذت است، اظهار کرد: آوردن اسم امام علی(ع) در قبر در مقابل نکیر و منکر و احترام به اهلبیت(ع) و اقرار به امامت دوازده امام خودش لذت بسیاری دارد و فرد وارد برزخ میشود که وارد باغی از باغهای بهشت میشود، که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج در این بهشت رفتهاند و با افراد صحبت کردهاند، چنانچه پیامبر اکرم(ص) جهنم برزخی را دیدهاند و با افراد برزخی گفتگو کردهاند.
وی گفت: در عالم برزخ انسانهای با درجه بالا با خدا هم میتوانند صحبت کنند، مانند نماز است که نماز یعنی صحبت کردن انسان با خداوند است، نماز دو قسمت است، اول حمد و سوره که صحبت کردن خداوند با بنده است و مابقی نماز صحبت کردن بنده با خداوند است و به آن مکالمه میگویند و در درجات بالاتر این نماز معاشقه میشود و خداوند را مییابد و در همان عالم برزخ استکمال دارد.
شکایت بهشت برزخی از فرد مؤمن
حضرت آیتالله مظاهری با بیان این که پس از مرگ انسان استکمال دارد، اظهار کرد: چه استکمالی بالاتر از این که انسان با خداوند صحبت کند، توقف در این مسیر ممنوع است، که به آن سیر من الحق الی الحق میگویند، فقط لذت در این نیست که انسان بخورد و بیاشامد و استفاده از ظواهر عالم برزخ بکند، بالاتر از اینها کمال یافتن انسان است.
وی بیان کرد: امام علی(ع) در نماز گاه به یک مقامی میرسیدند که دیگر به هیچ چیزی جز خداوند توجه نداشتند، برخی از قبر و قیامت وارد برزخ میشوند و وارد آن باغ با آن همه لذتها میشوند و مدهوش جمال حق هستند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند برخی از بندگان در همین عالم برزخ بهشت برزخی از اینان پیش خداوند گله میکند که نگاهی به ما ندارد و خداوند میفرماید من در هر نگاهی که به آنان میکنم سعه وجودیشان را زیاد میکنم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که یکی از وحشتهای برزخ بیکسی است، ادامه داد: فرد ناباب میبیند که تا قبل از مردن اولاد و عشیره داشت اما حالا هیچ کس را ندارد و همین حسرت و همین غم و غصه برایش یک عذاب میشود، نه اهلبیت(ع) را دارد و نه خداوند را دارد و او در دنیا با کسی که در برزخ به کارش بیاید آشنا نشده است، قبر برای برخی خیلی لذتبخش است اما برای برخی بسیار سخت است.
حقالناس مساوی با گرفتاری در عالم برزخ است
وی ابراز کرد: اگر ما حتی احتمال بدهیم آن چه که از قرآن و پیامبر(ص) درباره برزخ و قیامت گفته شد، درست باشد، حتی احتمالش ما را باید به فکر عالم قبر و قیامت بیندازد که چه کنیم که به سلامت از عالم برزخ عبور کنیم و به عالم قیامت برویم و زیرپرچم امام علی(ع) باشیم که همین برای انسان بس است که از همه لذتها برخوردار باشد، اما اگر انسان امام علی(ع) را نداشته باشد و با خداوند نتواند درد دل بگوید، در یک صحرای بیآب و علف و گرم سوزنده با یک دنیا غم و غصه تنها رها میشود.
حضرت آیتالله مظاهری گفت: حدیثی از امام صادق(ع) است که میفرماید برزخ شما مال خودتان است و ما در قیامت شفاعت شما را میکنیم، ما باید در این دنیا فکری به حال عالم برزخ و قیامت بکنیم که یک مونسی داشته باشیم، یک کسی را در عالم برزخ داشته باشیم، چند چیز در عالم برزخ کار را بسیار مشکل میکند، یکی حقالناس است که غیبت و تهمت و شایعهپراکنی و زخم زبانزدن اینها جزو حقالناس است، انسان باید در ماه مبارک رمضان توبه کند که از حقالناسها پاک باشد، وقتی انسان از دنیا میرود عالم قبر و برزخ برای انسان بهشت بدون مصیبت باشد./201/914/ب1