۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۳۲۱۷۸
آیت الله ناصری مطرح کرد؛

اهمیت خلوص در عبادت کردن/ اخلاص یعنی عبادت با هدف شکرگزاری از نعمات

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به اهمیت اخلاص در عمل و لزوم درک اهمیت شکرگزاری خداوند از طریق عبادات بدون چشم داشت، گفت: خلوص یعنی اینکه درک کنیم ما بنده خداوند هستیم، مال خود نیستیم و هرچه هست خدا است، با درک این موضوع ما در ازای عبادات خود از خدا طلبکاری نمی‌کنیم.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان، با بیان اینکه اطاعت کردن از خداوند حقی است که خدا برگردن ما دارد، گفت: اطاعت کردن و عبادت کردن وظیفه ما است، باید در آن خلوص داشته باشیم و حاضر نشویم غیر آن انجام دهیم.

 

وی ادامه داد: خلوص یعنی اینکه درک کنیم ما بنده خداوند هستیم، مال خود نیستیم و هرچه هست خدا است، با درک این موضوع ما در ازای عبادات خود از خدا طلبکاری نمی‌کنیم بلکه تنها عبادت می‌کنیم تا اطاعت و عبادت کرده باشیم و به دنبال این نیستیم که اطاعت کردن برای ما منفعتی داشته باشد، خلوص یعنی اینکه رنگ غیر حق نداشته باشیم و فقط عمل را انجام دهیم به دلیل اینکه حق خدا بر گردن من بندگی کردن است و ما فقط باید وظایف خود را انجام دهیم و به نتیجه آن فکر نکنیم.

 

عبادت از روی طمع و ترس ارزشی ندارد

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از سوره بینه، تصریح کرد: انسان باید عبادت کند ولی نباید عبادتش منفعت طلبانه باشد، چنین عبادتی با اخلاص نیست عبادتی که اخلاص نداشته باشد چندان فایده و ارزشی نخواهد داشت و نمی‌تواند به درستی حق خداوند را ادا کند.

 

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی اظهار کرد: یک نوع از روایت از سر خوف و ترس از عذاب و برزخ و روز قیامت است، دیگری طمعا است که به بهشت برسیم و نعمت‌های آن دست پیدا کنیم، اما نوع دیگر روایت این است که از سر حب باشد، خدارا دوست داریم، نعمات بسیاری به ما داده است و ما با عبادت از این نعمات تشکر می‌کنیم و نه رفتن به بهشت برای ما مهم است و نه فرار از جهنم، بنابر روایت امام صادق(ع) این نوع سوم از عبادت را معنای حقیقی خلوص می‌دانند.

 

وی با بیان اینکه خداوند نعمت های بسیاری داده است و ما نمی‌توانیم طلبکار خدا باشیم که چرا نعمتی به ما نداده و نعمتی به ما داده است، خاطرنشان کرد: خداوند اینهمه نعمت به ما داده است و ما نباید با این نعمات نافرمانی کنیم، نباید نعماتی که خداوند به ما داده است وسیله‌ای شود برای انجام خلاف شرع و گناه، اینهمه نعمت به ما داده نشده است که گناه و نافرمانی کنیم، باید با ترک گناه و اطاعت کردن از خداوند شکر این نعمت‌ها را به جا آوریم.

 

اخلاص یعنی برای عباداتمان منتظر پاداش نباشیم

استاد اخلاق و عرفان با اشاره به آیاتی از سوره نساء، تصریح کرد: اخلاص ابعاد مختلف و بسیاری دارد، عبادت و اطاعت حضرت حق با هدف و قصد تشکر و اطاعت معنای خلوص است، ما مخلِص داریم و مخلَص، باید کاری کنیم که مخلَص شویم، یعنی خداوند ما را خالص کند، شیطان قسم خورده است همه را گمراه می‌کند جز کسانی که به کمال رسیده‌اند و مخلَص شده اند.

 

آیت الله ناصری ادامه داد: بعضی بزرگان فرموده‌اند اخلاص به این معنا است که در عبادت حضرت حق کمال جدیت را به کار ببندی، منتظر پاداش و نتیجه عمل نباشی، چرا که این همه نعمت به انسان از سوی خداوند عطا شده است و انسان باید شکرگزار این نعمات باشد، ما نمی‌توانیم هیچکدام از این نعمت‌ها را شکرگزار باشیم، از طرفی معصیت کردن ما یعنی جنگیدن با خدا و برخی نه تنها شکر نمی‌کنند بلکه با این نعمت‌ها به جنگ خدا می‌روند و انتظار پاداش هم دارند.

 

وی با اشاره به اهمیت درک هیچ بودن و پرهیز از منیت کردن، گفت: انسان باید همواره خود را مقصر در برابر خداوند ببیند، پیامبر اکرم(ص) به خداوند می‌گویند آنطور که تو سزاوار پرستش بوده‌ای من نتوانستم تورا پرستش کنم، این نشان می‌دهد که ما چه وظایف سنگینی داریم، برخی افراد در عبادات و در انجام واجبات و مستحبات حواسشان به خدا نیست، به همه چیز فکر می‌کنند جز کاری که انجام می‌دهند و از این عمل هم انتظار پاداش دارند، نباید نیت دیگری در اعمال ما باشد به جز رضای و خشنودی خداوند و تشکر از خدا، این مهمترین وظیفه ما است./1304/202/ب3

 

ارسال نظرات