۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۴۲۹۷۸۷
مديرکل تبليغات اسلامي مازندران:

مساجد منشأ بسياري از تحولات اجتماعي در جامعه اسلامی هستند

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بيان اين که مساجد در اسلام منشأ بسياري از تحولات اجتماعي هستند، گفت: پيامبر اسلام با ساخت نخستین مسجد به مسلمان و مردم جهان نشان دادند که دين اسلام يک ديني اجتماعي است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران عصر امروز در دیدار جمعی از هیأت امناء مساجد استان در ساری با تأکيد بر اين که مساجد بايد کانون اصلي فرهنگ اسلامي باشند، گفت: مسجد مهمانخانه خدا در زمين، جايگاه نزول خيرات آسماني و تجلي گاه بهشت خدا در زمين است و چشمه زلال مبارزه بر ضد باطل در طول تاريخ از مسجد جوشيده و مسجد همواره مشعل فروزان قيام بر ضد شيطان ها و طاغوت بوده است.

 

وی با اشاره به این که آنچه از بررسي نقش مسجد در تاريخ صدر اسلام بر مي آيد جامعيت مسجد در همه زمينه هاي عبادي، سياسي، فرهنگي، آموزشي، قضايي و نظامي است، افزود: اگر به تاريخ انقلاب هاي اسلامي بالاخص انقلاب ايران نگاه کنيم خواهيم ديد محور اصلي شکل گيري انقلاب هاي اسلامي مسجد است.

 

حجت الاسلام شکریان مسجد را پايگاه اسلام دانست و عنوان کرد: انقلاب اسلامي برآمده از مسجد است که تمثال جامع معارف الهي در روي زمين است و اگر در مسجدي نداي انقلاب خاموش باشد اين مسجد ديگر مسجد نيست.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که مساجد در اسلام منشأ بسياري از تحولات اجتماعي هستند، گفت: پيامبر اسلام با ساخت نخستین مسجد به مسلمان و مردم جهان نشان دادند که دين اسلام يک ديني اجتماعي است و مسجد يک مکان اجتماعي و منشأ تحولات و نهضت هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و مذهبي در طول تاريخ است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران، مسجد را نخستين مرکز تعليم و تربيت در اسلام معرفي كرد و اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) در سخنان خويش، مسجد را آشيانه و پناهگاه مؤمن بر شمرده اند؛ پناهگاهي که انسان در آن از دغدغه و اضطراب فاصله مي گيرد و به آرامش و سکون دست مي يابد، از اين رو مسجد، نقش تربيتي مؤثري دارد.

 

وی با بيان اين که مساجد موجب انس بيشتر انسان ها با يکديگر مي شود، گفت: مسجد محل آگاهي دهي به مردم است و آنچه در طول تاريخ موجب اتحاد و مبارزه بامستکبران شده است مسجد است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که هدف دشمنان انزواي انسان هاي دين مدار است، گفت: مسجد مهم ترين روش مقابله با اين حربه دشمنان است چرا که مساجد بر خلاف کليسا مهم ترين عامل پوياي جامعه اسلامي و جهان اسلام هستند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بيان اين که با بازشناسي و کاربردي کردن کارکردهاي مسجد در صدر اسلام مي توان به مسجد مورد تاکيد اسلام رسيد، افزود: با بهره‌گيري از آموزه‌هاي اسلامي در ارتباط با اين پايگاه اثرگذار ديني و با توجه به مقتضيات زماني و مکاني مي توان به مسجد ايده آل اسلامي دست يافت.

 

حجت الاسلام شکریان گفت: دشمن به خوبي درک کرده که اين کانون فرهنگي در شرايط جامعه، تعالي و سازندگي آن نقش مؤثري را ايفا مي کند، بر همين اساس اين تکيه‌گاه مسلمانان را نشانه قرار داده است.

 

وی با اشاره به نفش محوري مسجد در وحدت ميان مسلمانان، خاطرنشان کرد: مسجد مرکز حضور همه نيروها و سلايق است و اختصاص به گروه يا گرايش خاصي ندارد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بيان اين که مسجد يک مجتمع فرهنگي و مرکز ثقل زندگي روزمره است، يادآور شد: يکي ديگر از برنامه‌هايي که براي پيوند بيشتر جوانان با مسجد در دستور کار قرار گرفته است استفاده از اين قشر در حوزه اجرايي برنامه‎هاي مسجد است و جوانان در اين جايگاه براي مديريت و جذب دوستان خود در برنامه‎هاي مسجد همکاري مي‎کنند.

 

وي با بيان اين كه در اسلام مسجد مركز تعليم و تربيت و تزكيه بوده و پيغمبر اسلام اساس كار خود را بر مسجد بنا كرد، تصريح كرد: در جامعه اسلامي ما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مساجد يك كاركرد ملموس و قابل ارزش داشته است.

 

حجت الاسلام شکریان آغاز حركت هاي انقلاب اسلامي را از مسجد دانست و با بیان این که مسجد محل شكل گيري حركت ها، نهضت ها و جنبش هاي اسلامي است، گفت: مسجد به عنوان نقطه اي ارزشمند و قطعه از بهشت براي بندگان خدا در روي زمين است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأكيد اين كه همه زايش ها و رويش ها عموماً بايد از دل مسجد شروع شود، گفت: نيروهايي كه در دل مسجد و آميخته با فرهنگ مسجد رشد نكرده باشند وابستگي هاي فراواني به فرهنگ غرب و دلباخته آنها هستند.

 

وی بيان اين كه بسياري از نيازهاي عمومي جامعه در مسجد قابل تأمين و رفع است، افزود: مسجد بايد مركز آموزش، تعالي‌بخشي، هدايت، حل و فصل، ساماندهي و سازماندهي امور اجتماعي و بعضاً سياسي و فرهنگي باشد.

 

حجت الاسلام شکریان خاطرنشان كرد: مسجد مجموعه اي است كه بايد پاسخگوي نيازهاي عمومي مردم در بخش هاي مختلف اجتماع باشد تا مردم شبهات خود را مطرح كرده و آموزش هاي عمومي و طرح فراغت نيز بايد در مسجد صورت پذيرد./950/202/ب2

ارسال نظرات