مراحل تدبر در قرآن از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: قفل قلب و رین قلب همان قساوت قلب است، گناه رین و چرکی است روی قلب که کم کم باعث قساوت قلب و رسوب آن میشود، این دل که سنگین شد دو خطر دارد، یکی نمیگذارد صدای او از درون دربیاید که فرد صدای خودش را بشنود و دوم این که نمیگذارد صدایی از بیرون وارد درون بشود و آن صدا را بشنود.
وی افزود: دل که بسته شد ما نه صدای خودمان را میشنویم و نه صدایی از بیرون را، نه حرف واعظان و اولیا در درون ما اثر میکند و نه آن حرفی که در درون ما است فرصت دارد به بیرون بیاید، این که قفل دارد و قساوت دارد به همین دلیل است، انسان فقط از راه بیرون عالم نمیشود.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که وقتی دل مثل سنگ خارا بسته شد، حرف انبیا و مبلغان و واعظان به او نمیرسد، اظهار کرد: این که نفس لوامه هست و انسان را ملامت میکند اگر انسان خلافی کرد خوابش نمیبرد، اما برخیها هستند که با دروغ و با گناه میخوابند و لذا هیچ احساس وحشت و قبح و بدی نمیکنند، کار زشت انجام میدهند و میپندارند که کار خوب دارند انجام میدهند.
وی با اشاره به مراحل تدبر در قرآن خاطرنشان کرد: انسان به قرآن مراجعه کند و با خود بگوید که آیا قرآن معجزه است یا نه، در این جا سخن از آیه و روایت نیست، ابتدا باید معجزه بودن قرآن برای انسان ثابت شود و لیس کمثله شیء بودن او برای انسان ثابت شود،حال که معجزه بودن قرآن ثابت شود باید آورنده آن ثابت شود، یک حکیم هرگز کلام و نامه خود و پیام خود را به دست غیرنمایندهاش نمیدهد، آن کسی که این کتاب را آورد پیامبر است.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: مرحله سوم این است که این کتاب کتاب الهی است که پیامبر(ص) آن را آورده است، ما مراجعه میکنیم و میبینیم که این قرآن برای خودش مفسر و مبین مشخص کرده است، بدون مبین و مفسر الهی که نمیشود کلام الهی را فهمید، آن که این را آورد خدا او را مبین و مفسر قرار داد.
وی با بیان این که مرحله چهارم تدبر در قرآن این است که چهارده معصوم(ع) که مفسران قرآن هستند، میگویند بر ما روایات جعلی فراوان بستهاند و باید این روایات را شناخت، افزود: از سنی و شیعه به این مطلب اذعان کردهاند، مرحوم علامه عسکری 150 راوی جعلی کشف کرده است، ائمه(ع) و وجود مبارک پیامبر(ص) امر فرمودند که به نام ما دروغ جمع میکنند و دیگر این که اختلاف بین نصوص را باید بر قرآن عرضه کرد، هر چه از اهلبیت(ع) برای شما نقل کردند باید به قرآن عرضه کنیم.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: اصل پنجم این است که ما باید به قرآن مراجعه بکنیم و خطوط کلی دین را بفهمیم، این در حد فهم و نه در حد اعتقاد و روش و منش برای ما حجت است، اصل ششم این است که برویم خدمت روایات و آن چه که به این آیات است بررسی کنیم و هر چه مخالف آیات بود نپذیریم و بقیه را بپذیریم و جمعبندی شدهاش حجت میشود آن را میفهمیم و به آن معتقد میشویم و به آن عمل میکنیم.
وی ادامه داد: قرآن و عترت همتای هم هستند، این روایت است که باید بر قرآن عرضه شود، روایات چون امکان جعل در آن وجود دارد باید به قرآن عرضه کرد، عترت را بر قرآن عرضه نمیکنند چون اینان یک حقیقت هستند، آن گاه آنهایی که قلبشان قسی است و نه از درون و نه از بیرون حرف را میشنوند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این که اگر مراقب و محافظ نباشیم، شیطان گناهان را در زیر یک زرورق زرین به خورد انسان میدهد، اظهار کرد: عامل بیرونی شیطان و عامل درونی نفس است، در اثر مغالطه کاری میکند که گناه و آلودگی را برای انسان زیبا جلوه میدهد، این نفس مسوله این کار را انجام میدهد، این کار را ذات اقدس اله به شیطان نسبت میدهد، درست است که شیطان جن است و مکلف است و معصیت میکند اما در نظام تکوین همچون کلب معلم است و حدی دارد و این طور نیست که کسی را بتواند مجبور کند، شیطان در قیامت همین را میگوید من غیر از دعوت، پیشنهاد و وسوسه چیز دیگری نگفتم./914/پ202/ج