۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۲۶۱۴۲
استاد حوزه و دانشگاه:

حرکت در غیر مسیر قرآن و عترت انسان را به هلاکت می‌رساند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: افرادی که با سبقت و سرعت فراوان از غیر راه مستقیم یعنی قرآن و عترت استفاده و بی‌راهه را انتخاب کرده‌اند، به‌طور حتم سقوط خواهند کرد و به هلاکت می‌رسند.
سظثیقفغع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر،‌ حجت‌الاسلام امرالله اندرزیان استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در جمع اعضای هیأت انصارالثقلین، گفت: بر اساس داوری و قضاوت اکثر مردم، انسان دیوانه کسی است که مشاعر ادراکی به‌ویژه عقل را از دست‌داده است، درحالی‌که در معارف دینی ما همچو افرادی نه به‌عنوان دیوانه، بلکه مریض و آسیب‌دیده یادشده‌اند.

 

وی در ادامه به ویژگی‌های فرد دیوانه از دیدگاه اسلام اشاره و اظهار داشت: در اسلام، دیوانه به کسی گفته می‌شود که دنیا بخرد و آخرت بفروشد، عزت بدهد و ذلت بخرد، تلاش بیهوده کند، مقصد و مقصودش آشپزخانه تا توالت باشد، برای رسیدن به جاه و مقام، از همه هستی بگذرد، بیراهه برود، مشی و سیره‌اش غرور و تکبر باشد و جوانی‌اش را در غیر طاعت خدا صرف کند.

 

حجت‌الاسلام اندرزیان تصریح کرد: دنیا، در مقابل آخرت متاع قلیلی است که جز به‌عنوان آماده کردن سفر و مقدمه آخرت، نباید به او دل‌بستگی پیدا کرد؛ زیرا عمر طولانی دنیا، در مقابل زندگی ابدی اخروی، لحظه‌ای بیش به شمار نمی‌آید، همان‌که خدا در آیه 4 سوره معارج فرموده، یک روزش معادل پنجاه‌هزار سال اینجا است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود "دیوانه واقعی کسی است که دنیا را بر آخرت ترجیح دهد"، ابراز داشت: باید نگاهی عبرت‌آموز به دنیا و اهل آن داشته باشیم که ما چه اندازه به یاد خدا و درصدد آماده نمودن توشه‌ی آخرت هستیم.

 

وی گفت: بر اساس مبانی دینی و تجربه‌ تاریخی،افرادی که عزت و شرف خود را با پذیرش ذلت معاوضه کرده‌اند، برای رسیدن به جاه و مقام و یا پول و ثروت بوده است.

 

حجت‌الاسلام اندرزیان ادامه داد: عرصه‌ کربلا یک نمونه از صف‌آرایی اهل عزت در مقابل اهل ذلت است و اگر بر اساس آیه 8 سوره منافقون، عزت از آن انسان‌های عاقل، فرزانه، باشرف، با اصالت و معتقد به خدا و آخرت است، ذلت نیز از آن انسان‌های دیوانه، بی‌خرد و سفیه می‌باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بر اساس آیات قرآن، عده‌ای عمر و جوانی و همه‌ سرمایه‌های خود را در جهت خوش‌خدمتی و رضایت شیطان‌های انسانی و جنّی صرف کرده و دست‌خالی از توشه‌ خوب و دست‌پر از گناه و غفلت دنیا را ترک کرده‌اند که بر همین اساس وا حسرتا و واویلای آن‌ها بلند است و درخواست رجوع به دنیادارند.

 

وی افزود: درحالی‌که دنیا نسبت به برزخ همانند رحم مادر نسبت به دنیا است و هیچ آدم عاقل و فرهیخته‌ای طلب برگشت به رحم مادر را نمی‌کند بنابراین افرادی که سعی و تلاش بیهوده می‌کنند دیوانه‌هایی بیش نیستند.

 

حجت‌الاسلام اندرزیان خاطرنشان کرد: افرادی که روحی گیاهی دارند، نهایت همت و تلاشی که می‌کنند برای رسیدن به سبک زندگی گیاهی است و مبدأ تا مقصد آن‌ها برای بیش از 50 تا 100 متر نیست و خداوند و زندگی ابدی، در نظر و برنامه آن‌ها جایگاهی ندارد، درحالی‌که به‌جز انسان‌های دیوانه و عاری از عقلانیت، هیچ آدم عاقل و با بصیرتی چنین دادوستدی نمی‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: افرادی که شهوت مقام بر عقل آن‌ها حاکم شده باشد، برای رسیدن به عزت و مقام دنیوی از حیث مادی و معنوی، از هزینه‌های میلیاردی تا آلودگی به گناهانی همانند غیبت، تهمت، حسادت و... دیوانه‌وار هرچه دارند، می‌دهند.

 

وی اضافه کرد: انسان‌های عاقل می‌دانند که در مقابل هزینه‌های مادی باید پاسخ بدهند چون (المال مال الله) و در مقابل از دست دادن ثروت‌های معنوی که به خاطر آلوده شدن به گناه، از بین رفته‌اند نیز باید جوابگو باشند و غیر از دیوانه‌ی غافل، هیچ آدم عاقلی چنین معامله‌ی خسران آوری را ندارد.

 

حجت‌الاسلام اندرزیان خاطرنشان کرد: افرادی که با سبقت و سرعت فراوان از غیر اتوبان مستقیم یعنی قرآن و عترت استفاده و بی‌راهه را انتخاب کرده‌اند، به‌طور حتم سقوط خواهند کرد و به هلاکت می‌رسند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دیوانه‌هایی که امروز در سطح منطقه، آتش جهالت و بی‌خردی خویش را با آتش گلوله هماهنگ و آرامش و آسایش را از مردم سلب کرده‌اند، اخلاف آن اسلافی هستند که از راه نورانی و مستقیم ولایت و امامت جدا شدند و منشأ این‌همه آتش‌افروزی و جنایت گردیده‌اند.

 

وی هشدار داد: بنابراین آن‌هایی که  معارف قرآن و عترت را پشت سر انداخته و نادیده می‌گیرند و دل در هوای دشمنان خدا داشته، مراقب باشند که این از سیره و سنت دیوانه‌ها است که به‌جای راه، چاه و به‌جای نور، ظلمت و به‌جای حق، باطل را انتخاب می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام اندرزیان گفت: افرادی که از عقل و خرد خالی بوده و سعی می‌کنند با اسبابی همانند ثروت، قدرت، مدرک، زیبایی و... خود را برتر از دیگران بدانند و غرور و تکبر را پیشه‌ خود سازند، ازجمله دیوانه‌هایی هستند که به تعبیر امام علی علیه‌السلام بزرگ‌ترین گناه، نکوهیده‌ترین عیب‌ها و زینت و زیور ابلیس را به همراه دارند.

 

وی ادامه داد: آن‌کسانی که وقتی به منصب و مقامی اعتباری می‌رسند گمان می‌کنند از دیگران برترند، که نه سلام می‌کنند و نه جواب سلامی را می‌دهند، نه فقرا را می‌پذیرند و نه از ارتباط با آن‌ها خوششان می‌آید...دیوانه حقیقی‌ هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: یکی از بهترین نعمت‌هایی که خداوند به انسان‌ها ارزانی داشته، مسأله‌ جوانی و آمادگی برای رسیدن به لقای حق است، اما تغییر در سبک زندگی، گسترش بی‌مهار فضای مجازی، غفلت از سرمایه‌ بی‌بدیل عمر و جوانی، عدم نظارت بعضی از خانواده‌ها، عدم تربیت صحیح و... موجب شده تا بعضی از جوانان، عمر خویش را در گناه و معصیت، بزهکاری، اعتیاد، اباحی گری و...صرف کنند که این نوعی از دیوانگی است./202/846/ب1

ارسال نظرات