۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۲۵۰۳۱
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

بعثت پیامبر آغاز انقلابی علیه تباهی بود/ جامعه موحد شیطان را مأیوس می کند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در حرم رضوی با تأکید بر شکر گزاری نعمت بزرگ بعثت، گفت: مبعوث شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری آغازگر انقلابی علیه تباهی، گمراهی و ظلمت بود زیرا با بعثت درهای توحید باز و شیطان از این که مردم او را پرستش کنند مأیوس شد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، همزمان با شب عید سعید مبعث در حرم ثامن الحجج(ص) با بیان این که نعمت های الهی بر دو نوع ظاهری و باطنی است، اظهار کرد: همه افراد قادر به درک نعمت های ظاهری هستند و آن ها را می فهمند اما درک برخی نعمات الهی یعنی همان نعمت های باطنی کمی دشوار است.

 

بعثت؛ برترین نعمت الهی

وی تصریح کرد: در عالم نعمتی بزرگتر از وجود نبی مکرم اسلام نداریم، خداوند هیچ نعمتی برتر از ایشان نیافریده و هیچ نعمتی برتر از بعثت حضرت محمد(ص) برای ما نیست.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: برخی نعمت ها آنقدر مهم هستند که کفران آن ها سبب عذاب شدید می شود، وجود پیامبر اکرم(ص) مصداقی از آن نعمت ها است که باید شکر آن را بجا آوریم.

 

وی ابراز کرد: خداوند بر ما منّت نهاده؛ منّت یعنی نعمت بزرگی چون نبی مکرم اسلام به عالم عنایت کرده است، به بیان قرآن کریم، خداوند از بین خود انسان ها رسولی را برانگیخت که تلاوت آیات الله را می کند، آن ها را تزکیه می کند و معلم آن هاست.

 

خلقت بشر از نور پیامبر

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این که خداوند همه عوالم را از نور پیامبر(ص) خلق کرده است، مطرح کرد: خلقت آدم نیز از نور وجود ایشان صورت گرفته است، البته همان گونه اعضا و جوارح بدن برای ما خلق شده است، عالم برای پیغمبر(ص) خلق شده است نه ما برای ایشان.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: خداوند ایشان را لباس بشر پوشانید و برای ما فرستاد که اگر پیامبر(ص) در این عالم عبادت نمی کردند و به بشر درس توحید نمی دادند هرگز کسی موحد نمی شد، موحدشدن ما از برکت وجود نبی مکرم اسلام(ص) سرچشمه می گیرد.

 

وی اظهار کرد: با به دنیا آمدن حضرت محمّد(ص) اوضاع عالم تغییر کرد و ریختن طاق کسری و خاموش شدن آتشکده زرتشت گوشه ای از نشانه های آن است، با تولد پیامبر(ص) راه شیاطین به آسمان ها قطع شد در صورتی که تا قبل از آن ابلیس به آسمان چهارم می رفت و اخبار آن جا دریافت می کرد.

 

قطع شدن راه ابلیس به آسمان

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان کرد: ابلیس متوجه شد اتفاقی در عالم روی داده که راه او را به آسمان قطع کرده و به عنوان رئیس شیاطین قوای خود را مأمور کرد که ببینند چه اتفاقی در عالم افتاده است اما چیزی متوجه نشدند.

 

وی افزود: ابلیس خود با سیری در عالم دریافت که مکّه شلوغ است و ملائکه مقرّب از جمله حضرت جبرئیل در آنجا حضور دارند، سپس به صورت پرنده ای به سمت مکّه رفت که جبرئیل به او گفت اجازه ورود نداری، ابلیس پرسید چه اتفاقی روی داده است و جبرئیل عرضه داشت که پیغمبر آخرالزّمان به دنیا آمده است.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: پیغمبری که به این عالم آمد، پیش از آن همه عوالم بالا را سیر و آباد کرده است و در این عالم چهل سال عبادت کردند و در سن چهل سالگی مبعوث شدند؛ امشب اتفاق بی نظیر روی داده است.

 

وی با اشاره به این که در دعای شب 27 رجب از قلب پیامبر(ص) تعبیر به مشکاة شده است، مطرح کرد: خدای متعال امشب این چرغ را در عالم روشن کرده است، خداوند در این شب هر آن چه که را 24 هزار نبی گذشته آورده اند، جامع و کامل تر از آن ها را به نبی مکرم اسلام عنایت کرده است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: خدای متعال امشب قلب حضرت محمد(ص) را به نور نبوّت نورانی کرده است، آنقدر این رویداد مهم بود که به ایشان گفته می شود: «اِقرأ» یعنی بخوان! این وحی را تلقی کن، با خواندن پیامبر عظیم الشأن اسلام همه، عالِم و آگاه می شوند.

 

بعثت پیامبر و یأس شیطان

وی با بیان این که هنگام به به نبوت رسیدن حضرت محمّد(ص) حضرت علی(ع) در غار حراء بودند، ادامه داد: ایشان در خطبه قاصعه نهج البلاغه چنین فرموده اند: «من صداي ناله شيطان را وقتي كه وحي بر پيامبراكرم(ص) نازل شد شنيدم، گفتم اي رسول خدا اين صداي ناله چه بود؟ پيامبر(ص) فرمود: صداي ناله شيطان بود که با مبعوث شدن من مأيوس شد از اين كه مردم او را پرستش كنند» زیرا باب توحید باز شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: شیطان به انواع گوناگون و در هر عصری به نحوی مردم را مشغول می کند اما با مبعوث شدن پیامبر(ص) درهای توحید باز می شود و او از شیطان پرستی مردم ناامید می شود.

 

وی با اشاره به این که پیامبر(ص) آمدند تا همه ما موحد شویم و به خدای مهربان نه به مخلوقاتش روی آوریم، ابراز کرد: اگر کسی به این پیامبر(ص) گره خورد و وارد بیت ایشان شد، از شخصیت هایی می شود که هیچ چیزی او را از خدا، از نماز و زکاتش غافل نمی کند همچنین اگر جامعه ای به این پیغمبر گره خورد همه امورش عبادت می شود.

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر شکر گزاری و قدر دانی نعمت پیامبر(ص)، گفت: بعثت و نبوت حضرت محمد مصطفی(ص) بزرگترین نعمت برای بشر است که با خود ائمه اطهار(ع) و کتاب الهی را برای ما آورده اند، کتابی جامع که همه کتاب های انبیاء گذشته در آن جمع شده است.

 

ویژگی های خاصّ پیامبر

وی با بیان این که قرآن کریم توصیف های عظیمی درباره پیغمبر(ص) دارد، عنوان کرد: در آیه 46 سوره احزاب ویژگی های خاص پیامبر اکرم چنین بیان شده است: «يا أيها النّبىّ إنّا أرسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا. و داعيا الى اللّه بإذنه و سراجا منيرا».

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: هدایت نیازمند رسالت است و خدای متعال پیامبر(ص) را با هفت ویژگی خاص برای هدایت بشر فرستاده است؛ نبی و باخبر بودن از اخبار الهی، رسول بودن یعنی از سوی خدای متعال رسالت و مأموریت داشتن، شاهد و گواه، هداست کننده، بشارت دهنده و بیم دهنده، چراغی تابنده برای مؤمنان./202/1308/ب1

ارسال نظرات