۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۳۲۶۰۸۶
آیت الله علم الهدی:

اخبار غیبی قرآن، انسان را از ناامیدی نجات داده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: خبر غیبی به ما رسیده است که در نهایت نظام مدیریتی به دست خدا می افتد و نماینده خدا مدیریت جامعه را به دست می گیرد، در حالی که اگر این چنین نباشد و خبر غیبی نرسد، انسان ها ناامید می شوند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن خود که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، به این پرسش که «آیا ضرورت دارد که در قرآن نسبت به وجود اقدس امام زمان(عج)، اصلاح جهانی ایشان و ظهور و فرج شان تبیینی وجود داشته باشد؟»، پاسخ داد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اصولا در مقام هدایت، یکی از علل، جهات و انگیزه های نیاز ما به هدایت آسمانی و غیبی خداوند که به وسیله قرآن و یا کتب آسمانی در تاریخ زندگی بشر صورت گرفته، این است که ما در زندگی با سلسله حوادثی روبرو هستیم که این حوادث در سرنوشت ما دخالت فوق العاده ای دارد اما با درک و بینش های فکری ما قابل تشخیص نیست. مثل حوادثی که در مرگ انسان رخ می دهد. این ها غیب محض است.

 

وی خاطرنشان کرد: جایی که خبر برای ما غیب است، سلسله اخباری وجود دارد که ندانستن آن ها به سرنوشت ما لطمه زده و قدرت تصمیم گیری را از ما می گیرد. دچار تردید می شویم و روز به روز بر این تردید افزوده می شود.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به تأکید قرآن کریم بر ارث رسیدن زمین به بندگان صالح خداوند، اظهار کرد: آیا روش بشر در مدیریت اجتماعی اش با همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد که در هر حال، کامیابی ها، خوشگذرانی ها و موفقیت های زندگانی مادی وابسته به قدرت است؟

 

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: تا به امروز در مدیریت اجتماعی انسان، روش ها و سیستم ها فقط در تحقق قدرت باهم فرق داشته اند و نتوانسته اند در تنظیم یک زندگانی عادلانه با یکدیگر تفاوتی داشته باشند. صفحه تاریخ زندگی بشر در سیاست های مقتدرانه، تحت هجوم انواع و اقسام فجایع، نابکاری ها و جنایات بشری بوده است.

 

وی تصریح کرد: مدیریت بشر نمی تواند متکی به قدرتی باشد که مبدأ آن زورمداری و قلدری باشد. در نتیجه آمدند فکر کردند که مردم باید با قدرت مردمی جامعه را اداره کنند. ژان ژاک روسو، یکی از فلاسفه مدرنیته، گفت ما باید در جامعه حاکمیت با اکثریت مردم باشد و اکثریت مردم در حکومت مباشرت داشته باشند و در پایان کتاب «قرارداد اجتماعی» اش هم گفت «این طرح فقط در یک جزیره کوچک قابل اجرا است.» از همین رو دموکراسی غربی را اجرا کردند که نماینده اکثریت حکومت کند.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که نتیجه حکومت دموکراسی غربی پس از 200 سال عینا همان نتیجه حکومت کسی است که با قلدری قدرت پیدا می کند، اظهار کرد: تفاوت فقط در تحقق این قدرت است. یکی با شمشیرکشی مسلط شده و جامعه را اداره می کند و دیگری با کلک و فریب مردم را گول زده و به عنوان نماینده اکثریت مردم روی کار می آید اما وقتی قدرت در او متمرکز شد، با کسی که با شمشیرکشی و لشگرکشی قدرت را به دست گرفته، همه یک جور مدیریت می کنند و این نظام منشأ بیدادگری های فوق العاده شدیدی است که نمونه اش در حکومت های قرون وسطایی هم پیدا نمی شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این خبر غیبی به ما رسیده است که با عقل ما قابل درک نیست و خالق و سازنده و مهندس تنظیم کننده وجود در عالم به ما خبر داد که این روش حکومت داری ادامه پیدا نخواهد کرد و در نهایت نظام مدیریتی به دست خدا می افتد و نماینده خدا مدیریت جامعه را به دست می گیرد. در حالی که اگر این چنین نباشد و خبر غیبی نرسد، انسان ها ناامید می شوند./820/202/ب1

ارسال نظرات