۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۳۲۴۲۱۰

ژلاتین خوکی ناگهان در سفره ایرانیان

خبرگزاری رسا ـ «واردات ژلاتین غیر‌حلال خوکی»؛ ‌منشأ این خبر شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه یا شنیده‌هایی که از سوی مسافران تاکسی و اتوبوس برای همسفران‌شان نقل قول می‌شود، نیست.
ژلاتين

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «واردات ژلاتین غیر‌حلال خوکی»؛ ‌منشأ این خبر شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه یا شنیده‌هایی که از سوی مسافران تاکسی و اتوبوس برای همسفران‌شان نقل قول می‌شود، نیست بلکه حجت‌الاسلام حمزه کلانتری، مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور این موضوع را رسانه‌ای کرده است.

 

به گفته وی، وزارت بهداشت ادعا می‌کند که از شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری و مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی در مورد حلیت مواد غذایی استعلام می‌گیرد که این نهادها هم این مسئله را تکذیب کرده‌اند. اما در برابر سخنان حجت‌الاسلام حمزه کلانتری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واردات هرگونه ژلاتین خوکی به کشور را تکذیب کرد. به‌رغم تمام تأیید و تکذیب‌ها به نظر می‌رسد ماجرای واردات ژلاتین غیرحلال آنقدر جدی باشد که واکنش نهادهای رسمی کشور را در پی داشته است.

***

ماجرای واردات خوراکی‌های با منشأ حرام یا مجهول مدتی است از سوی برخی از مراجع و صاحبنظران مطرح می‌شود. واردات برخی طعم‌دهنده‌ها و افزودنی‌ها با منشأ غیر‌حلال و خوکی بهمن‌ماه سال گذشته هم مطرح شد. رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با تأکید بر اینکه بر واردات مواد اولیه غذایی هیچ نظارتی نمی‌شود در این باره گفت: منشأ برخی آنزیم‌ها و طعم‌دهنده‌ها حیوانات حرام‌گوشت مانند خوک است. بنا به تأکید رسول کدخدایی در حوزه ذبح و صید نظارت‌ کافی وجود دارد، اما روی منشأ و حلیت ترکیبات و مواد اولیه وارداتی که به‌عنوان افزودنی در فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود هیچ نظارتی نیست و هیچ قانونی که دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی به استناد آن تعیین منشأ بکنند، وجود ندارد و صرفاً به گزارش‌های تأمین‌کننده اکتفا می‌شود. مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی هم روز گذشته از گزارش‌هایی خبر داد که از واردات ژلاتین خوکی به کشور حکایت دارند؛ ‌خبری که چند ساعت بعد از سوی ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت تکذیب شد.

 

یک اختلاف نظر «حرام‌»

بعد از ماجرای خمیر مرغ و گوشت بوفالوی هندی و اختلاف نظر میان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، ‌این بار پای ماجرای تازه‌ای از سوی مسئولان به رسانه‌ها باز شده است. این بار هم حکایت اختلاف نظرها از جنس خوراکی است اما ماجرا با دفعه‌های قبل خیلی فرق دارد. اگر در گذشته صحبت بر سر سالم یا ناسالم بودن خمیر مرغ و همچنین سلامت و کیفیت گوشت بوفالوی هندی بود این بار پای مسائل شرعی و حلال و حرام هم به ماجرا باز شده است و صحبت واردات افزودنی‌ها و مواد غذایی با منشا خوکی یعنی نشستن غذای حرام بر سر سفره مردم. در چنین شرایطی حتی اگر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با پیگیری رسانه‌ها به میدان بیاید و واردات ژلاتین خوکی را تکذیب کند، ‌آن‌سوی ماجرا هم یک مقام مسئول ایستاده؛‌ مسئول حوزه نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری با انتقاد از وضعیت واردات ژلاتین دامی می‌گوید: نظارت شرعی بر واردات همه محصولات با منشأ پروتئین حیوانی از جمله ژلاتین دامی بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است اما اخیراً وزارت بهداشت طبق معیار نامعلومی بدون اینکه از ما نظر‌خواهی کند، این کار را انجام می‌دهد. فصل‌الخطاب نظارت بر مواد گوشتی و دامی، قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید است که متأسفانه برخی از دستگاه‌ها هیچ توجهی به آن نمی‌کنند.

 

ژلاتین‌‌های مشکوک

ژلاتین از استخوان یا پوست گاو و خوک استحصال می‌شود. بنا به تأکید حجت الاسلام کلانتری به طور کلی واردات ژلاتین خوکی به کشور ممنوع است اما در خصوص ژلاتین گاو فتواها مختلف است. دفتر پاسخ به سؤالات شرعی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره به «جوان» می‌گوید: «ژلاتین از حیوان حلال گوشت و با ذبح شرعی حلال است زیرا در صورتی که ذبح شرعی نباشد استخوانی که قرار است ژلاتین از آن تهیه شود نجس بوده و در نهایت ژلاتین حرام هم تولید می‌شود

حجت‌الاسلام کلانتری اما درباره ژلاتین‌های وارداتی می‌گوید: در حال حاضر ما ناظرینی برای واردات ژلاتین در برخی از کشورها مانند برزیل داریم ولی از آنجایی که اطلاعات مورد نیاز در این زمینه در اختیار قرار نمی‌گیرد، برایمان مشخص نیست ژلاتین را از چه کشورهایی وارد می‌کنند. برخی گزارش‌های واصله حکایت از واردات غیرمجاز ژلاتین‌های غیر‌حلال نیز داشته که در مقطعی که وزارت بهداشت با ما همکاری داشت، جلوی واردات آن گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت بر واردات ژلاتین را بر عهده گرفته که باید در خصوص حلیت ژلاتین‌های وارداتی به مردم اطمینان دهند، چون ما به عنوان متولی قانونی در این خصوص نظارتی بر این موضوع نداریم و وزارت بهداشت رأساً عمل می‌کند. مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که از شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری و مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی در مورد حلیت مواد غذایی استعلام می‌گیرد که این نهادها هم این مسئله را تکذیب کرده و قویاً اعلام کرده‌اند تنها نماینده مقام معظم رهبری بر امر نظارت بر حلیت محصولات غذایی با منشأ دامی و پروتئینی چه به صورت خام و چه به صورت فرآوری شده حضرت آیت‌الله عالمی به عنوان نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است.

در عین حال قائم مقام وزیر بهداشت درباره خبر واردات غیر شرعی ژلاتین خوک به کشور گفت: ما تنها مجوز واردات ژلاتین گاوی با منشأ حلال را داده‌ایم. ایرج حریرچی افزود: حتی در داروها و محصولات فرآوری شده و کپسول‌های نرم ژلاتین کاربردی چک می‌شود تا از ژلاتین غیر‌گاوی استفاده نشده باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: بنابر تعهدات شرعی ما سختگیری خاص بر واردات مواد غذایی حلال داریم. در همین رابطه معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو نیز تأکید کرد: واردات فرآورده‌های خوراکی، آرایشی، آشامیدنی و بهداشتی به کشور در صورتی که از مبادی رسمی وارد شده و از فیلتر نظارت‌های فنی – بهداشتی و حلیت سازمان غذا و دارو عبور کرده باشند مجاز است.

 به گفته دکتر عبدالعظیم بهفر در زمینه ژلاتین‌های وارداتی نیز همین موضوع صادق است، کما اینکه آزمایش‌های لازم بر آنها اعمال شده و شناسایی منبع و منشأ محصول داخل کشور انجام می‌شود و پس از تأیید، ترخیص و اجازه مصرف داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو با نظارت دفتر استفتائات مقام معظم رهبری و همکاری مؤسسه موضوع‌شناسی، همه مبانی و موضوعات جدید فقهی را پیگیری می‌کند و تمامی فتاوی صادر شده از سوی مقام معظم رهبری را به عنوان یک ارگان حاکمیتی جزء به جزء اجرا می‌کند.

 

حلالی به دور از فقه شیعه

از تمام اینها که بگذریم روزهای پایانی سال گذشته بود که آیت‌الله حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بسیاری از کشورها که در زمینه برند حلال مطرح و پیشگام هستند فقط اسمی از غذای حلال وجود دارد، چراکه در استاندارد حلال برخی کشورها هیچ توجهی به فقه شیعی نشده است. وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما درباره برند حلال هر وزارتخانه‌ای موضوع را به سمت خود می‌کشد تأکید کرد: من از این می‌ترسم که در کشور ما با چنین وضعیتی در بحث برند حلال فقه دین تعطیل بشود. اگر این نگرانی بجا باشد./998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات