۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۳۲۳۶۹۲

گزارشی از جشن میلاد حضرت زهرا در مرکز اسلامی هامبورگ

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم جشنی با حضور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از ملّیت‌های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.
مرکز اسلامي هامبورگ

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با سالروز طلوع سبز منتهای فضیلت و پاکی و بهار گلزار نبوی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم جشنی در روز سه شنبه 29 مارس 2016 با حضور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از ملّیت‌های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

جشن میلاد کوثر نبوی شامل برنامه های متنوعی از جمله: قرائت قرآن کریم، دکلمه خوانی و توصیف کمالات والای بانوی دو عالم، تواشیح گروه نور، ابتهال خوانی استاد بزرگوار جناب آقای لطفی نیا، مسابقه و برنامه سخنرانی بود.

 

در این مراسم آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز روز مادر به تشریح وضعیت نامناسب زنان در اعصار گوناگون و اقدامات انبیاء الهی و خصوصا پیامبر اکرم (ص) برای سامان بخشی این حوزه اشاره کرده و افزودند: در طول تاریخ به اشکال مختلف به شخصیت زنان بی مهری صورت گرفته و همه پیامبران الهی سعی در دفاع از شخصیت و هویت زن داشته اند. متاسفانه بحث زن ستیزی در طول تاریخ و خصوصا در عصر جاهلیت بسیار جدّی بوده است. چرا ما از این تعبیر «زن ستیزی» استفاده می کنیم؛ چون رنج و تعب زنان در آن دوران واقعا عجیب و بی نظیر بوده است.

 

البته این مساله حتی امروزه هم وجود داره به گونه ای که ما شاهد استفاده ابزاری از زنان در عرصه های گوناگون به بهانه فمنیسم و دفاع از حقوق زنان هستیم. اگرچه جریان فمینیسم بر اساس اهداف خود تلاش های زیادی را انجام داد تا از حقوق زنان دفاع کند اما اگر به درستی قضاوت کنیم نه تنها حقوق زنان استیفاء نشد بلکه استفاده ابزاری از زنان امروز بیشتر و بدتر از گذشته است.

 

در خصوص زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلی، عوامل گوناگونی ذکر شده است. امّا مهمترین آنها عواملِ اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و فرهنگی بود. در آن دوران وقتی فردی دختردار می شد، رنگ چهره اش عوض می شد. برخی به زن نگاه منفی داشتند و زن را منشأ شرارت می دانستند. برخی از قبائل عرب بیش از 100 سال با هم جنگ داشتند و جوانان آنان کشته می شدند؛ اما زنان و دخترانشان اسیر می شدند آن هم اسارت همه جانبه. همین امر باعث به هم ریختن تعادل آمار دختران و پسران در جامعه می شد. همچنین گاهی فقر عامل زنده به گور کردن دختران می شد. در حالی که خداوند فرمود: « وَ لَاتَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئاً کَبِیراً (اسراء، 31) ».

 

آموزه های اسلامی برای دفاع از حقوق زنان به لحاظ فکری و عملی برنامه های فراوانی را در پیش گرفت که می توان آنها را به دو بخش ایجابی (تقویت و تاکید بر مقام و منزلت والای زن) و سلبی (محکومیت ظلم و ستم و بی مهری نسبت به آنان) تقسیم نمود. در قرآن کریم سوره ای به نام زنان (نساء) نام گذاری شده است. همچنین در بسیاری از آیات قرآن کریم به یکسان بودن زن و مرد در امور حقیقی و انسانی تاکید شده است. همچنین در قرآن از زنانی چون مریم (س) ، آسیه و ... به نیکی یاد شده و به عنوان الگو معرفی شده اند.

 

پیامبر اکرم (ص) نیز در احادیث و روایت گوناگون به تکریم جایگاه زن پرداخته اند؛ به عنوان مثال فرموده اند: « طلب العلم فریضة علی کل مسلم او مسلمة » . یا در روایت داریم که آن حضرت فرمودند: « خداوند به زنان مهربان تر از مردان هستند.» و نیز فرموده اند: «البنات حسنات و البنون نعمة» دختران حسنات هستند و پسرها نعمت. نسبت به حسنات پاداش داده می شود، اما نسبت به نعمت ها سوال خواهد شد. و باز فرمودند: دختر چه فرزند خوبی است. «نعم الولد البنات»

 

مقابله با سنت زنده به گور کردن دختران از دیگر اقدامات پیامبر اکرم(ص) بود. پیامبر(ص) به اکرام زنان و دختران سفارش می کرد و در آن دوران که مردم عرب خود را به مردان منسوب می کردند، ایشان خود را زنانی که در کودکی از آنان بهره مند بوده است نسبت داده و می فرمودند: «انا ابن عاتکه» و نیز بارها وقتی نام خدیجه می آمد پیامبر (ص) اشک می ریخت. پیامبر(ص) زنان را در عرصه های اجتماعی مشارکت می داد و زنان نیز با او بیعت می کردند. ایشان در مورد اعمال پر ثوابی چون جهاد و تلاش در راه رضای خود در مورد بانوان می فرمود: «جهاد المرأة حسن التبعّل».

 

رییس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم توجّه و دقت در اصول زندگی در مکتب اسلام، افزودند: اگر به دقت اصول زندگی در مکتب حضرت زهرا (س) شناخته و اجرا گردد، بسیاری از مشکلاتی که امروزه در برخی از خانواده ها وجود دارد، ریشه کن خواهد شد. اصولی چون ایمان و اعتقاد به خدای قادر متعال و عادل، اصل رعایت حقوق یکدیگر، اصل حفظ کرامت در همه شئون زندگی، اصل اعتماد زن و مرد به هم، اصل همکاری، اصل عفو و اغماض از خطاهای یکدیگر، اصل محبت و صفا و صمیمیت و ... که هر کدام نقش بسیار عمیقی را در سلامت خانواده برجای خواهد گذاشت. برای اصلاح رابطه زناشویی باید انتظارات زن و مرد تعدیل شود و از افراط و تفریط در مسائل خانواده پرهیز شود.

 

لازم به ذکر است در پایان مراسم جشن میلاد حضرت زهرا(س) شرکت کنندگان در این محفل باشکوه میهمان سفره کوثر نبوی(ص) بودند./998/

 

منبع: مرکز اسلامی هامبورگ

ارسال نظرات