۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۳۲۳۵۵۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

140 مسجد خراسان شمالی میزبان معتکفان می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با ایام البیض امسال و موعد اعتکاف رجبیه، حدود 140 مسجد شهری و روستایی در شهرستان‌های مختلف این استان میزبان معتکفان می‌شوند.
حجت الاسلام خادمي- ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبت هاي مذهبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، شامگاه سه‌شنبه در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان که با محوریت مراسم اعتکاف برگزار شد، اظهار کرد: امسال آیین معنوی اعتکاف هم‌زمان با ایام البیض، سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه در حدود 140 مسجد خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 

وی با یادآوری اینکه پارسال مراسم اعتکاف در 119 مسجد استان برگزار شده بود، اضافه کرد: افزایش شمار مساجد میزبان معتکفان خراسان شمالی در سال جاری، غالباً مربوط به مساجد روستایی استان است چرا که امسال مراسم اعتکاف در شمار بیشتری از روستاهای خراسان شمالی برپا خواهد شد.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: البته اگر شمار معتکفان افزایش یابد نهاد تبلیغات اسلامی استان آمادگی افزایش شمار مساجد میزبان شرکت‌کنندگان در آیین اعتکاف را دارد.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه پارسال بیش از 10 هزار نفر در خراسان شمالی معتکف شدند که 70 درصد آن‌ها را بانوان تشکیل داده بودند، ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود شمار معتکفان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و بیشتر شرکت‌کنندگان در این آیین معنوی نیز جوانان و خواهران باشند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی اظهار کرد: ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این مراسم از بیستم فروردین‌ تا پایان این ماه تنها به صورت اینترنتی انجام شده و افراد متقاضی می‌توانند برای نام‌نویسی به وب‌سایت تبیان خراسان شمالی مراجعه کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: در سایت تبیان خراسان شمالی درگاهی به نام اعتکاف فراهم شده که با ورود به این درگاه اسامی مساجد، برنامه‌ها و ظرفیت پذیرش قابل‌مشاهده بوده و در صورت کامل شدن ظرفیت امکان پذیرش و ثبت‌نام وجود نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه هزینه ثبت‌نام هر نفر در مراسم اعتکاف امسال 30 هزار تومان است، افزود: این مبلغ برای ارائه خدمات تغذیه‌ای به معتکفان در افطار و سحر است هرچند که احتمال دارد این رقم در برخی از شهرستان‌های استان کاهش یابد.

 

مسؤول ستاد اعتکاف استان خراسان شمالی تصریح کرد: در این زمینه از خیران انتظار می‌رود بخشی از هزینه‌های برگزاری این آیین معنوی را بر عهده گرفته و در ثواب اعتکاف شریک شوند.

 

حجت‌الاسلام خادمی در ادامه با بیان اینکه اعتکاف فرصت و ظرفیت ارزشمندی بوده و می‌بایست از این فرصت برای تعمیق فرهنگ و باورهای دینی معتکفان جوان استفاده کنیم، افزود: باید با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه برگزاری باشکوه و حضور پرشور اقشار مختلف مردم در آیین معنوی اعتکاف را فراهم کنیم.

 

وی با تأکید بر هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها‌ و نهادهای مختلف فرهنگی مذهبی استان در برگزاری اعتکاف، اظهار کرد: برگزاری باشکوه و مناسب آیین اعتکاف نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه برای ایام اعتکاف امسال در مساجد خراسان شمالی برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در کنار غنابخشی به برنامه‌های فرهنگی و معنوی اعتکاف، امسال نیز تلاش می‌شود همچون سال‌های گذشته بخش تدارکات این مراسم به مردم واگذار شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه سن معتکفان متفاوت است باید در اجرای برنامه‌های فرهنگی و معنوی مدیریت کارآمد و برنامه‌ریزی اصولی وجود داشته باشد تا آیین اعتکاف امسال با کیفیت و معنویت مناسبی برگزار شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات