۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۲۳۲۴۳
استاد حوزه علمیه:

تعیین سال خمسی بر هر مسلمانی واجب است/ خمس و زکات زمینه توازن اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی را فراهم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که داشتن سال خمسی بر هر مسلمانی واجب و لازم است، گفت: پرداخت به موقع خمس و زکات زمینه توازن اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی را فراهم می‌کند
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، شامگاه روز گذشته در آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که بر هر مسلمانی واجب است که برای خود سال خمسی تعیین کند، گفت: کسانی که تاکنون برای خود سال خمسی تعیین نکرده‌اند باید این کار را انجام دهند و پرداخت خمس و زکات هم مانند سایر دیون واجب است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: تعیین سال خمسی اختیاری است و هر کس می‌تواند هر زمانی که خودش مناسب می‌داند یا پایان سال قمری و شمسی را به ‌عنوان سال خمسی خود قرار دهد.

 

حجت‌الاسلام اکبری ادامه داد: خمس و زکات حق نیازمندان در اموال انسان است، بنابراین تا زمانی که انسان این حق را پرداخت نکند اموالش حلال نشده و ندادن خمس و سایر دیون شرعی خود نوعی از غصب بوده و حرام است.

 

وی افزود: پرداخت نکردن خمس و زکات برکت را در مال انسان از بین می‌برد در حالی‌ که پرداخت کردن این دو دین شرعی موجب برکت در اموال انسان شده و خداوند چند برابر آنچه را انسان پرداخت کرده به او باز می‌گرداند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هبه و عیدی خمس ندارد اما احوط این است که اگر به پایان سال خمسی رسیده‌ایم خمس این‌گونه موارد را هم پرداخت کنیم.

 

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به این‌که جهیزیه هم خمس ندارد، تصریح کرد: اگر جهیزیه بیش از یک سال در خانه پدر دختر بماند و استفاده نشود خمس دارد و همچنین اگر از پولی که خمس آن داده نشده خریداری شود باید خمس آن پرداخت شود.

 

وی افزود: خمس همچنین به پس‌انداز تعلق می‌گیرد اما درآمدهای میان‌سال مشمول قانون خمس نمی‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که خمس به ابزار کسب‌وکار انسان نیز تعلق می‌گیرد، ادامه داد: برای مثال اگر خودرو وسیله کسب و رزق فردی باشد باید خمس آن را پرداخت کند اما اگر وسیله کسب‌وکارش نیست نیاز به پرداخت خمس آن نیست.

 

حجت‌الاسلام اکبری یادآور شد: پرداخت به ‌موقع خمس و زکات فقر را در جامعه ریشه‌کن کرده و زمینه توازن اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی را فراهم می‌کند و برکت در مال و رزق حلال یکی از مهم‌ترین اثرات پرداخت دیون شرعی از جمله خمس و زکات است./968/202/ب2

ارسال نظرات