۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۳۲۳۱۲۴

تبارشناسی مخالفان و موافقان اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ همزمان با نامگذاری سال 95 تحت عنوان اقتصاد مقاومتی و عمل و اقدام در فضای سایبری با سه واکنش روبه‌رو شدیم که هر یک به نوبه خود قابل تأمل بود و باید براساس همین نگاه‌ها برای تحقق این شعار برنامه‌ریزی کرد.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، همزمان با نامگذاری سال 95 تحت عنوان اقتصاد مقاومتی و عمل و اقدام در فضای سایبری با سه واکنش روبه‌رو شدیم که هر یک به نوبه خود قابل تأمل بود و باید براساس همین نگاه‌ها برای تحقق این شعار برنامه‌ریزی کرد.

 

1-نخست استقبال از نامگذاری و ارائه راهکار برای تحقق این شعار: این نوع نگاه در بین افرادی بود که جان و دل به رهبر فرزانه خود سپرده‌اند و لبیک را بلافاصله اجابت کردند و از فردای همان روز به دنبال برنامه‌ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی رفتند. برای این افراد فرقی ندارد که در چه سمتی و چه جایگاهی هستند.

 

بدیهی است این پیام در میان مردم می‌تواند به کوشش و تلاش مضاعف در تولید منتهی شود، لذا آرزوی قلبی برای موفقیت در این مسیر را برای این دسته از مردم خواستاریم چراکه موفقیت و تحقق این شعار اگرچه زمانبر است ولی بدون شک برای تلاش‌کنندگان نیز خیر و برکت به همراه خواهد داشت. بدیهی است آن دسته از مسئولان و اقتصاددانانی هم که آینده روشنی برای ایران اسلامی می‌خواهند نیز با مطالعه مختصر سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی نه تنها مانعی برای تحقق سال امسال نیستند بلکه نقش تسهیل‌گر و روان‌کننده را در جایگاه خود ایفا خواهند کرد.

 

2-ناآشنایان شاکی: دومین گروهی که به کرات در فضای سایبر با آنها مواجه هستیم، آن دسته از ناآگاهانی هستند که هنوز هم بعد از این همه مدت تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند و هنوز هم تحت تأثیر تبلیغات منفی آن را معادل ریاضت اقتصادی می‌دانند. معمولاً این دسته به دلیل فشارهای معیشتی، تنگناهای مالی، مشکلات تولیدی و وعده‌های عمل نشده ناخواسته بار معنایی منفی برای این واژه مهم تصور می‌کنند.

 

در حالی که سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی پژواک همان دردمندی‌های موجود در فضای اقتصادی است؛ دردهایی که ریشه در کوتاهی‌های مدیریتی، مشکلات فرهنگی و تضارب منافع دارند و اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای آنهاست.

 

برای این دسته نیز باید و حتماً برنامه‌ریزی کرد تا به شکلی عملی و از نزدیک در محیط زندگی خود مفهوم کلی اقتصاد مقاومتی را درک کنند؛ مفهومی واقعی و عینی و نه انتزاعی که در سطح خرد و کلان اقتصاد نشان دهد برکات اقتصاد مقاومتی در عمل چیست. به عبارت بهتر باید اقتصاد مقاومتی در قالب‌های فرهنگی - عملی ترویج یابد که می‌تواند از کوچک‌ترین واحدهای تولیدی در روستایی دورافتاده یا پروژ‌ه‌های ملی باشد.

 

متأسفانه در این دسته برخی از افراد و سیاستمداران نیز می‌گنجند که آگاهانه باعث می‌شوند اقتصاد مقاومتی در کشاکش اختلافات سیاسی به عنوان ابزار استفاده شود و آنچه ضربه ببیند اقتصاد مقاومتی و به تبع آن توسعه و پیشرفت اصولی اقتصاد است.

 

3-مخالفت‌های عالمانه: اما سومین گروه سعی دارد با سمپاشی و حمله به این کلیدواژه که به نوعی درمان بیماری‌های اقتصاد است به دنبال هدفی مقابل خواست عمومی مردم و رهبری است. هدف این گروه حقیر نشان دادن گفتمان اقتصاد مقاومتی و ممانعت از ترویج چنین گفتمانی در حوزه عمل است. این گروه لابد از دو زیرشاخه اصلی تشکیل شده که آبشخور آن از یک‌سو می‌تواند معاندان با ایران سربلند اسلامی باشد و از سوی دیگر بازیگران داخلی هستند که با اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری منافع آنها به طور کل حذف یا با خطر جدی مواجه می‌شود. بدیهی است برای دسته سوم نباید کاری کرد الا اینکه در مقابل شیطنت‌های عالمانه آنها با ایجاد همگرایی، ‌اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی را توسط دستگاه‌های مختلف در دستور کار قرار داد زیرا تحقق شعار امسال حتماً مخالف آنچه خواست آنهاست، می‌باشد./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات