۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۳۲۲۳۴۸
فرهنگ فاطمی(5)

چگونگی ازدواج حضرت زهرا درسی برای تمام دوران است/ مهریه حضرت زهرا، شفاعت امت پیامبر اکرم

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که مهریه حضرت زهرا(س)، شفاعت امت پیامبر اکرم(ص) است، گفت: پیروی از سیره رفتاری صدیقه کبری(س) در امر ازدواج بهترین الگو برای داشتن یک ازدواج صحیح و ضامن خوشبختی است.
فاطمه(س)

خانم بتول اصلی، استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به سیره رفتاری حضرت زهرا(س) در امر ازدواج و نکات درس آموز آن پرداخت. 

 

وی با اشاره به این که ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) زیباترین ازدواج دنیا است، گفت: سیره رفتاری حضرت زهرا(س) در امر ازدواج بهترین راه برای داشتن یک ازدواج صحیح است و الگو قرار دادن این بزرگواران ضامن خوشبختی است.

 

اصلی به شخصیت والای صدیقه کبری(س) اشاره کرد و گفت: شدت علاقه رسول خدا(ص) به حضرت فاطمه(س) به حدی بود که او را امّ ابیها، مادر پدرِ خود خطاب می فرماید.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: ازدواج در اسلام جایگاه و ارزش خاصی دارد، پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.».

 

اولویت در انتخاب همسر
وی با بیان این که حضرت زهرا(س) خواستگاران بسیاری داشت، گفت: عبدالرحمان بن عوف و عثمان بن عفان که هر دو از ثروتمندان بزرگ بودند برای خواستگاری، خدمت رسول خدا رسیدند. عبدالرحمان عرض کرد یا رسول الله! اگر فاطمه(س) را به من تزویج کنى، حاضرم یکصد شتر سیاه آبى چشم که بارهایشان پارچه‎هاى کتان اعلاى مصرى باشد و ده هزار دینار، مهریه‎اش کنم.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: عثمان نیز اظهار داشت یا رسول الله من هم به همین مهر حاضرم و بر عبدالرحمان برترى دارم زیرا زودتر مسلمان شده‎ام.  پیغمبر از سخن آنان سخت خشمناک شد و براى آن که بفهماند به مال آنها علاقه ندارد و داستان ازدواج، داستان خرید و فروش و مبادله‎ى ثروت نیست، مشتى سنگ ریزه برگرفت و به جانب عبدالرحمان پاشید و فرمود: تو خیال مى‎کنى من بنده‎ى پول و ثروتم و به وسیله‎ى ثروت خودت بر من فخر و مباهات می‎ کنى و مى ‎خواهى بوسیله پول ازدواج را بر من تحمیل کنى.

 

پدران نقش بسیار محوری در امر خواستگاری دارند
اصلی گفت: دختران ما باید بدانند که پدران نقش بسیار محوری در امر خواستگاری دارند، از آنجایی که آنها مرد هستند و قوه عقل آنها بر قوه احساسشان غلبه دارد، می توانند بهترین مشاوره در امر ازدواج باشند چرا که آنها جنس مرد را  بیشتر می شناسند.

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به امر خدا بود و از آسمان نازل شده است، گفت: ابوبکر و عمر و چند تن از ثروتمندان بزرگ آن روز، حضرت فاطمه (س) را ازپیامبر خواستگاری کردند، ولی پیامبر(ص) به همه آنها جواب رد داد و فرمود: فاطمه (س) هنوز کوچک است و تعیین همسر او با خداست، من نیز منتظر فرمان خدایم.

 

مراسم خواستگاری حضرت زهرا(س)

وی ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:«لولا علیٌ ماکانَ لفاطمةَ کفوٌ ابد، اگر علی نبود هرگز همتایی برای فاطمه وجود نمی داشت».

 

اصلی به مراسم خواستگاری حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: در تقاضای خواستگاری حضرت علی(ع) از حضرت فاطمه(س)، رسول اکرم(ص)، فرمود: صبر کن تا از فاطمه اجازه بگیرم. پیامبر(ص) نزد فاطمه (س) رفت و فرمود: دخترم! علی را به خوبی می شناسی، برای خواستگاری تو آمده است. آیا اجازه می دهی تو را به عقدش در آورم؟ خدا از آسمان اجازه عقد فرموده است. فاطمه (س) از خجالت سکوت کرد و چیزی نگفت.  پیامبر(ص) سکوت او را علامت رضایت دانست.

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به نکات درس آموز خواستگاری حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: نظر دختران در امر خطیری چون ازدواج از جمله موارد مورد توجه اسلام است.

 

وی ابراز داشت: قبول خواستگار منوط و مشروط به شناخت فرد و خانواده اش می باشد و در صورت پذیرش خواستگار، ‌اصل حیاء و عفاف نباید آسیب ببیند.

 

ایمان و اخلاق همسر باعث محکم شدن پیوند ازدواج می شود
اصلی افزود: امروزه روابط دختر و پسر، بیشترین خطر را برای دختران در پی دارد. دوستی های کاذب و زودگذر و خیالات واهی دختران آنان را در وادی کور توهمات قرار داده و باعث می شود خیلی از موقعیت های خوب زندگی را از دست بدهند.

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار داشت: ملاک برای انتخاب همسر، باید دینداری و اخلاق اسلامی باشد، نه فقط ثروت و دارایی؛ چرا که آنچه باعث محکم تر شدن پیوندها می شود، ایمان و اخلاق است؛ چه بسیار زوج های متمولی که به علت عدم وجود ایمان در زندگی شان، روابط آنها سرد شده و فرجام آنها جدایی بوده است. امام رضا(ع) می فرماید:« هنگامى که مردى از شما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت‏باز دارد».


مهریه دنیایی حضرت زهرا(س)
وی به جایگاه مهریه در اسلام اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) می فرماید: «از برکات زن کمی مهریه او است»، دین مبین اسلام کم قرار دادن مهریه را مستحب دانسته و به آن سفارش فرموده است».

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت:  یک زره که به مبلغ چهارصد یا چهارصد و هشتاد یا پانصد درهم ارزش داشت، یک دست لباس کتان یمنی و یک پوست گوسفند دباغی نشده مهریه حضرت زهرا(س) بود.

 

وی ابراز داشت: یکی از مواردی که باید دختران در امر ازدواج در نظر داشته باشند، این است که مهریه ضامن خوشبختی فرد نیست. داشتن مهریه ای سنگین خواه نا خواه توقعات فامیل همسر را نسبت به جهیزیه و سایر موارد بیشتر می کند.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: اگر اصل در ازدواج بر مبنای ایمان و تقوا بنا شده باشد، تعیین مهریه های سنگین جایی ندارد .

 

مهریه اخروی حضرت زهرا(س)

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که از بینش بالای یک زن است که در امر ازدواج، ملاک خوشبختی اش را مهریه های سنگین قرار ندهد، ابراز داشت: بهترین مهریه یک زن می تواند اموری مانند امور اخروی باشد که او را به خدا نزدیک تر کند و برای او جاودان و ماندگار باشد.

 

اصلی گفت: فاطمه زهرا (س) از پدر بزرگوارش رسول اکرم(ص) درخواست نمود تا صداق وی را شفاعت برای امت او قرار دهد و این بانوی بزرگوار زمانی که بر صراط می آیند صداق خویشتن را طلب کنند.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز داشت: کسی که پشت پا  به دنیا بزند، دنیا به او روی خواهد آورد؛ اما کسی که که در جستجوی دنیا باشد، روی سعادت را نخواهد دید. پس ساده بگیرید چون در سادگی سعادت نهفته است.

 

ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در کمال سادگی برگزار شد
اصلی ابراز داشت: حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) هر دو انسان های پاک و معصوم بودند و نبی مکرم اسلام(ص) پدر صدیقه کبری(س) برگزیده خدا و با عظمت ترین انسان روی زمین است؛ بنابراین چنین ازدواجی باید حتی الامکان با شوکت و تشریفات خاصی برگزار می شد. اما برعکس این ازوداج با کمال سادگی و بدون آلایش انجام گرفت و رسول اکرم(ص) در این عروسی کمترین هزینه را درنظر گرفت تا پیامی داشته باشد برای بشریت در تمام ادوار تاریخ.

 

وی به داستان عقد حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: پیغمبر (ص) در حالی که صورتش از سرور و شادمانی می درخشید به مسجد تشریف برد، ‌و به بلال حبشی فرمودند: مهاجر و انصار را در مسجد جمع کن.

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ادامه داد: هنگامی که مردم جمع شدند، بر فراز منبر رفت و پس از حمد و ثنای فرمود: ای مردم آگاه باشید که جبرئیل بر من نازل شد و از جانب خدا پیام آورد که مراسم عقد ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) در عالم بالا و در حضور فرشتگان برگزار شده و دستور داده که در زمین نیز آن مراسم را انجام دهم، و شما را بر آن گواه بگیرم. على(ع) را خواست و فرمود یا على پروردگار مرا امر فرموده که فاطمه(س) را براى تو عقد کنم به پانصد مثقال نقره آیا راضى هستى؟ عرض کرد: یا رسول‏اللَّه راضى هستم همه حضار مبارک باد گفتند سپس رسول خدا (ص) به منبر رفت خطبه عقد را ایراد فرمود.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: امیرالمؤمنین على(ع) می فرمایند: پس از آنکه پیامبر(ص) فاطمه را به همسرى من دادند. پیش من آمدند و دستم را گرفتند و فرمودند: «به نام خدا برخیز و بر برکت خدا بگو: ماشاء اللَّه لا حول و لا قوة الا باللَّه و توکّلت على اللَّه.» سپس دستم را گرفتند و در کنار خود نشاندند و آنگاه فرمودند: «بار خدایا! این دو محبوب‏ترین مخلوقات در نزد من‏ هستند. پس تو هم این دو را دوست بدار و در نسل آنها برکت قرار ده و از جانب خودت نگاهبانى بر آنان بگمار. این دو و فرزندانشان را از شر شیطان مصون بدار./1309/301/ب2

ارسال نظرات