۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۲۱۶۵۷

فراخوان ثبت‌نام دریافت تسهیلات بُن‌کارت‌های اهل قلم ویژه نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری رسا ـ اهل قلم برای دریافت بُن‌کارت‌های الکترونیکی ویژه نمایشگاه کتاب تهران تا بیستم فرودین‌ماه 95 به سایت اهل قلم مراجعه و ثبت‌نام کنند.
بن کارت خريد کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جایزه شهید حبیب غنی‌پور به همت مرحوم امیرحسین فردی پدر ادبیات انقلاب اسلامی بنیان‌گذاری شد و از سال 1376 تاکنون به کتاب‌هایی که از نظر شورای نویسندگان مسجد حضرت جوادالائمه علیه السلام بهترین آثار منتشر شده محسوب می شوند تعلق می‌گیرد. اعضای این شورا متشکل از نویسندگان و منتقدان ادبی شناخته شده معاصر هستند. جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور هر سال در اسفندماه هم‌زمان با سالگرد شهادت شهید حبیب غنی‌پور برگزار می‌شود که یکی از نویسندگان مسجد حضرت جوادالائمه علیه السلام بوده است.

 

امسال نیز این جایزه ادبی، برگزیدگان خود را شناخت و رمان «خنده‌زار» نوشته محمد محمودی‌نورآبادی از انتشارات سوره مهر حوزه هنری به عنوان کتاب سال در بخش انقلاب و دفاع مقدس معرفی شد.

 

«خنده‌زار» با موضوع انقلاب اسلامی نوشته شده و تلاشی است برای به تصویر کشیدن جریان فعالیت‌های انقلابی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فضاهای روستا‌یی و عشایری. البته محمد محمودی نورآبادی داستان خود را به‌دور از نگاه‌های معمول در داستان‌های انقلاب و خارج از فضای شهری رایج در این نوع قصه‌ها نوشته است. درواقع نویسنده کوشیده تبعات وقوع انقلاب اسلامی را در یک محیط روستایی و در یک ایل به منزله نمونه‌ یکی از روستاهای انقلاب اسلامی نشان دهد.

 

وقایع و رویدادهای رمان «خنده‌زار» در روستایی به نام «زارستان» واقع در استان فارس اتفاق می‌افتد و مخاطبان رمان شاهد مبارزات مردم روستا با ژاندارم‌های رژیم شاه خواهند بود. «زارستان» در «خنده‌زار» درواقع نماد ایران است و شخصیت‌های درگیر انقلاب نیز در همین روستا بسر می‌برند. ظلم رئیس پاسگاه، کدخدا و ... نمادی از ظلم شاه و حکومت به مردم روستاست. راوی این داستان، پسری 8 ساله به نام «عیسی» است. در این رمان همچنین شخصیتی به نام «رستم» به عنوان نماد ملیت و «رضا» به عنوان نماینده مذهب حضور دارند. اتفاقی که شاید در این گونه داستانی کم‌نظیر باشد، نقش فرهنگیان و معلمان در بیداری مردم روستاست که در میان روستاییان به روشنگری و اطلاع‌رسانی می‌پردازند و این موضوع نمود بارزی در «خنده‌زار» دارد.

 

محمد محمودی‌نورآبادی، نویسنده کتاب خواندنی «خنده‌زار»، متولد 1349 روستای مهرنجان شهرستان ممسنی در استان فارس است. وی در پاییز سال 65 از مدرسه به جبهه رفت تا در دسته یک از گروهان دوم گردان حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان نارنجک‌انداز دسته ایفای وظیفه کند. بعد از آن هم در عملیات کربلای 4 و 5 شرکت کرد. محمودی نورآبادی از سال 1370 به طور جدی وارد عرصه نوشتن شد. از او تاکنون بیش از 20 اثر به چاپ رسیده است./998/د102/ق 

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات