۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۳۲۰۸۰۵
عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم:

علوم اجتماعی در اسلام تفکیک‌‌ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی با بیان این که آموزه‌های اسلامی از جنس علوم بین رشته‌ای است، گفت: در قرن حاضر هم دانشمندان به همین نتیجه رسیده‌اند که تفکیک جنبه‌های زندگی انسان امکان‌پذیر نیست و جدایی دین از دنیا معنی ندارد.
حجت الاسلام مجيد رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید رضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم، عصر امروز در نشست تخصصی حقوق، اقتصاد و دولت که به مناسبت گرامیداشت سومین سالگرد مرحوم محمد حسین تمدن جهرمی، چهره ماندگار اقتصاد ایران برگزار شد، اظهار داشت: مطالعات بین رشته‌ای مطالعات پیچیده و سختی است و افراد کمی توانستند ارتباط میان علوم را شکل دهند که دکتر تمدن با توجه به سابقه علمی بسیار خوب خود پیوند میان اقتصاد و حقوق را ایجاد کرد.


وی با بیان اینکه آیات اقتصادی قرآن در ضمن مسائل اخلاقی و حقوقی بیان می‌شود، افزود: خیلی سخت است که در اسلام میان اقتصاد و حقوق مرز قائل شد و در حقیقت اسلام به علوم بین رشته ای پرداخته است و همان‌گونه که ارتباط انسان با عالم غیب مطرح است و از زندگی دنیوی جدا نیست، این باور باید به تفسیر درست ما از قرآن کمک کند.


حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به سبک رشته اقتصاد که امور را از هم تفکیک کرده است، آیات قرآن را تفسیر کنیم به مشکل برخواهیم خورد، زیرا خداوند نگاهی جامع به انسان دارد و نمی توان گفت که حکم ربا فقط مخصوص اقتصاد است و به اخلاق و حقوق ربطی ندارد.


وی ابراز داشت: امیدواریم رشد رشته‌های میان رشته‌ای که در قرن 21 صورت گرفته‌ است بتواند به فهم بهتر ما از قرآن کمک کند و در نهایت بشر هم به همین سمت می‌رود که علوم اجتماعی تفکیک پذیر نیست و باید به انسان به عنوان یک کل در هم تنیده نگاه کرد و جدایی دین از سیاست، اقتصاد، حقوق و دیگر علوم اجتماعی و انسانی ممکن نیست.


گفتنی است، در این نشست از مرحوم دکتر تمدن جهرمی، چهره ماندگار اقتصاد ایران به دلیل ارتباط بر قرار کردن میان اقتصاد و حقوق در اثر ایشان تقدیر به عمل آمد و از کتاب ایشان با عنوان نظریه محض حقوق و دولت رونمایی شد./843/202/ب2

ارسال نظرات