۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۳۲۰۶۶۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تحول در عفاف و حجاب، مستلزم کشف مهندسی آیات قرآن کریم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به شیوه ابداعی کشف مهندسی آیات قرآن کریم در زمینه حجاب و عفاف گفت: مهندسی فرهنگی یک چارچوب کلی در اختیار دست‌اندکاران می‌گذارد و اگر می‌خواهیم تحولی در حوزه عفاف و حجاب صورت گیرد، راه درست راهی است که از قرآن و مهندسی آیات استخراج می‌شود.
حجت‌الاسلام عبدالکريم بهجت‌پور، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، گفت: با اشاره به شیوه ابداعی کشف مهندسی آیات قرآن کریم در زمینه حجاب و عفاف گفت: علی‌رغم این که می‌توانیم مفاهیم اسلامی را در جامعه پیاده‌سازی کنیم اما یا از تبیین روش‌های درست فاصله داشتیم یا به طور کامل بی‌بهره بودیم. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مهندسی فرهنگی یک چارچوب کلی در اختیار دست‌اندکاران می‌گذارد و اگر می‌خواهیم تحولی در حوزه عفاف و حجاب صورت گیرد راه درست راهی است که از قرآن و مهندسی آیات استخراج می‌شود.


تحقیق در خصوص روش اجرای احکام دینی

وی با بیان این که نمی‌توانیم بدون روش ایده‌هایمان را تبدیل به برنامه کنیم، بر لزوم داشتن برنامه‌های قوی با روشی منسجم و طولانی مدت تأکید کرد و افزود: با تحقیق در خصوص روش اجرای احکام دینی، تمرکز خود را در کشف روش‌ها در عرصه دین گذاشتم و به دنبال مباحثی که در اصل تفسیر به ترتیب نزول قرآن اشاره داشت، همت گماشتم و به تدریج به این نتیجه رسیدم که از طریق تفسیر می‌توان گره‌های جامعه را باز کرد.


حجت‌الاسلام بهجت‌پور تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم یا اولین موضوعی که باید در جامعه مطرح می‌شود بحث عفاف و حجاب است و تمامی مسؤولان و مربیان برای رعایت حجاب در جامعه دغدغه دارند اما به دلیل اینکه از روشی درست و کاربردی استفاده نمی‌کنند و همچنین توفیق چندانی هم حاصل نشده است از این رو با تحقیق در رابطه با روش‌های قرآنی سعی کردم روشی قابل مطمئن و با ارزش کشف کنم تا مربیان و مسؤولان امر روی آن توافق نظر داشته باشند. 


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که با ارائه چگونگی پیدایش و تحول احکام دینی، فرایندها و راهکار معضلات را تشریح می‌کنیم، اظهار کرد: با توضیح فرایندها و تحولات تاریخی و قرآنی و روشی که برای حل معضلات جامعه به دست می‌آید می‌توان به نتیجه مورد نظر رسید.


حجت‌الاسلام بهجت‌پور اهم فعالیت خود را در قالب برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی ویژه مسؤولان، مدیران و مربیان تعریف کرد و افزود: تبیین این روش‌ها به آنها گوشزد می‌کند که اگر قرار است جامعه‌ای را مدیریت کنید باید چگونه و از کجا شروع کرد.

 

وی با اشاره کشف مهندسی آیات قرآن در حوزه عفاف‌وحجاب و ارائه یک روش کاملاً قرآنی اظهار کرد: تمام تلاش بر این مهم است که روش محقق شده را در مجامع قرآنی و فرهنگی کشور، حتی در جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح و نهادینه کنیم، چرا که اگر می‌خواهیم این چهارچوب نتیجه دهد قطعاً باید در صدا و سیما و آموزش و پرورش تجلی پیدا کند.


اجرایی‌ شدن روش‌های استخراج شده از قرآن کریم

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه استخراج اصل روش و همراه شدن مشاوران، مربیان، مدیران و مسئولان امر به حل و فصل برنامه‌های قرآنی و پیشرفت در عرصه‌های مختلف دینی کمک می‌کند تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با اجرایی‌ شدن روش‌های استخراج شده از قرآن، کتاب‌های تعلیمات دینی و قرآنی در مدارس راهنمایی و متوسطه و همچنین فعالیت‌های فوق برنامه‌ای را با مشورت خود مربیان در مدارس دچار تحول کنیم.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه تمرین روش‌ها مفهوم درست احکام و دستورات دینی را به کودکان منتقل می‌کند افزود: با تحقیق در خصوص کشف مهندسی آیات قرآن در احکام مختلف دینی می‌توانیم مضامین اسلامی را با استفاده از تئاتر، نقاشی، به دانش‌آموزان القا کنیم مهندسی فرهنگی یک چارچوب کلی در اختیار دست‌اندکاران و برنامه‌ریزان می‌گذارد و اگر می‌خواهیم تحولی در حوزه عفاف صورت گیرد راه درست راهی است که از قرآن استخراج شده باشد./842/302/ب3

ارسال نظرات