۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۳۱۹۶۷۱
به همت کتابخانه‌های عمومی شهدای معصومیه خیرآباد اراک؛

نشست کتابخوان مدرسه‌ای در روستای خیرآباد اراک برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست کتابخوان مدرسه‌ای به همت کتابخانه‌های عمومی شهدای معصومیه و شهدای خیرآباد در سالن مدرسه زرین کمال روستای خیرآباد شهرستان اراک برگزار شد.
نشست کتابخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، در نشست کتابخوان مدرسه‌ای که ظهر امروز در مدرسه زرین کمال روستای خیرآباد شهرستان اراک برگزار شد، هشت نفر به معرفی کتاب پرداختند که «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نوشته جمشید خانیان، توسط دانش‌آموز الهه باقری به بحث گذاشته شد.

 

در رمان «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» با داستانی رو به رو هستیم که از تولد یک عشق در زمینه جنگ سخن می‌گوید؛ اما این داستان نه یک داستان جنگی تمام عیار است و نه یک داستان عشقی، در حقیقت «خانیان» از جاذبه‌های عشق و جنگ برای روایت سرنوشت قهرمانان خود بهره می‌برد.

 

ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که سارا، شخصیت اصلی که ماجرا از زبان او روایت می‌شود، مجبور به ترک بهترین دوستش می‌شود، کسی که حرفش را درک می‌کند و با او خاطرات بسیاری دارد.

 

کوکو، پیانوی پیر خانه، داستان در جنوب کشور و در زمان جنگ اتفاق می‌افتد و بمباران‌های پشت سر هم، خانواده سارا را مجبور به مهاجرت می‌کند.

 

داستان با گذر به گذشته و حال، دنبال می‌شود و گره داستان زمانی ایجاد می‌شود که سارا، مجبور به انتخاب می‌شود، بین نجات زندگی دو انسان و انتخاب کوکو! یکی از انسان‌ها یونس است، کسی که روال داستان را به هم می‌زند و عقاید و حرف‌های مخصوصش همه را آشفته می‌کند، مهم‌ترین ویژگی یونس، زبان مخصوص اوست، زبان وارونگی، او کسی است که به سارا یاد می‌دهد که چگونه زندگی را ببیند.

 

کتاب بعدی که مورد نقد قرار می‌گیرد «خاک‌های نرم کوشک» نوشته سعید عاکف، ارائه توسط دانش‌آموز سیما عباسی است.

 

این کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس است که مضمون اصلی آن خاطرات همسر و دوستان شهید عبدالحسن برونسی است که در نوع خود بی نظیر است، در این کتاب نویسنده از طریق مصاحبه با اطرافیان آن شهید و تحقیقات بسیار از وی خاطره زندگی او را به شیوه خاطره نویسی بیان کرده است.

 

کتاب خاک‌های نرم کوشک با داشتن 70 خاطره از آن شهید و به تصویر کشیدن زندگی پر رمز و راز یک سردار دفاع مقدس توانسته مطالب خود را بسیار خواندنی و جذاب جلوه دهد،  هر خاطره نقل شده در مورد شهید با یک عکس از شهید همراه است.

 

«درس‌هایی از امام قناعت و ساده زیستی» نوشته رسول سعادتمند، توسط دانش‌آموز فاطمه شیر محمدی ارائه شد.

 

این کتاب از سری کتاب‌های درس‌هایی از امام خمینی (ره) است که در آن مبحث قناعت و ساده زیستی از منظر امام خمینی (ره) مطرح شده است.

 

ابتدا یادی از زندگی امیرالمومنین (ع) به عنوان الگوی زهد و ساده زیستی شده و سپس بر ساده زیستی مسئولان و پرهیز از اشرافی‌گری آنها تاکید شده است، در ادامه پیام‌هایی از امام خمینی (ره) در خصوص وجوب مردمی بودن مسئولان ارائه شده و در نهایت خاطراتی از ساده زیستی زندگی امام خمینی (ره) نقل شده، از جمله: صرفه‌جویی ایشان در پوشاک، لوازم زندگی، مصرف آب، مصرف برق، مواد غذایی، کاغذ، پرهیز از تشریفات و... آمده است.

 

«دایرةالمعارف اختراعات» نوشته امیلی بومون، توسط حنانه خرمی ارائه و مورد نقد قرار گرفت.

 

این کتاب که راهنمایی برای آشنایی با آسمان است، در شش فصل به زبانی ساده علاقمندان را با این پدیده نجومی و رصد آن آشنا می‌کند.

 

فصل اول آشنایی با اجرام کوچک منظومه شمسی، از جمله ستاره‌های دنباله دار و سیارک‌هاست، فصل دوم به شهاب‌ها و معرفی بارش‌های شهابی سالیانه، رگبارهای شهابی و اصطلاحات اولیه آنها پرداخته است. فصل سوم به رصد و ثبت بارش‌های شهابی از جمله زمان و مکان رصد، رصد مرئی شهاب‌ها و تجهیزات جانبی و غیره اشاره می‌کند و در فصل چهارم پس از پایان رصد، داده‌های هر رصدگر را تفکیک و مرتب کرده و به تحلیل می‌پردازد./842/203/ب3

ارسال نظرات