۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۳۱۸۷۳۲
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

شیطان مانع رشد و ترقی معنوی انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه خداوند متعال در سوره فاطر دستور می دهد که شیطان دشمن شماست پس شما هم او را دشمن بدارید گفت: شیطان مانع رشد و ترقی معنوی انسان است.
آيت الله زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه سلسله جلسات «وعظ و تذکر» که در محل مدرسه عالی برادران جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: انسانی که می خواهد سالم زندگی کند باید موانع و دشمنان را بشناسد.

 

وی در ادامه افزود: خداوند متعال در سوره فاطر دستور می دهد که شیطان دشمن شماست پس شما هم او را دشمن بدارید؛ یعنی از نفوذ و وسوسه های او باید دوری بجویید وگرنه شیطان نمی گذارد انسان به تکامل برسد.

 

آیت‌الله زنجانی به بیان تجلی شیطان در انسان پرداخت و تصریح کرد: امام باقر (ع) می فرمایند «غضب در وجود انسان آتش پاره ای از شیطان است» یعنی غضب وسیله شیطان می باشد. هنگام غضب چشمها قرمز و رگ ها پر از خون می گردد؛ شیطان در این لحظه در وجود ما تجلی می یابد، یکی از تجلی گاههای شیطان در انسان غضب است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان دشمن و شیطان را مانع رشد و ترقی معنوی انسان دانست و تشریح کرد: هر کسی بخواهد در هر زمینه ای به حیات خود ادامه دهد باید دشمن شناس باشد، دشمن شناس همیشه بیدار است و کسی که گمان می کند دشمن خواب است خودش در خواب می باشد.

 

خواب یکی از رد پاهای شیطان است

وی خواب بیش از حد را ردپای شیطان عنوان و اظهار کرد: خواب بیش از حد انسان را از زندگی باز می دارد، خداوند متعال بنده ای را که کارش خواب و بیکاری است دشمن می دارد لذا باید خواب به اندازه ای باشد که بدن نیاز دارد اگر بیش از حد شد اثر شیطانی در انسان بروز می کند.

 

آیت‌الله زنجانی در ادامه افزود: هر قدر انسان از سرمایه عمرش بهره ببرد بُرد با اوست وگرنه در قیامت دستش خالی خواهد بود و از او می پرسند فرصتی که خدا در اختیارت گذاشته چرا استفاده نکرده ای.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در بیان این که حجت خدا در قیامت بالغه و رساست گفت: حجت خدا بالغه و رساست یعنی انسان در برابر خدا جوابی پیدا نمی کند؛ حجت بالغه آن کس که عالم است بدانچه می داند و عمل نکرده بازخواست شده و آن کس هم که عالم نیست نیز بازخواست شده که چرا نرفتی یاد بگیری.

 

ردپای دیگر شیطان در انسان، غضب است

وی تصریح کرد: شیطان انسان را وادار می کند که بدیهای درونیش را بیرون بریزد؛ برخی افراد ظاهر آرامی دارند ولی وقتی غضبناک می شوند حرفهای زشت و رفتارهای ناپسند از خود نشان می دهند.

 

آیت‌الله زنجانی به عوامل ایجاد کننده غضب پرداخت و تأکید کرد: کبر و تجبر باعث ایجاد غضب در انسان می گردد، ریشه اصلی کبر خودخواهی است یعنی انسان به خود بنازد، از خودش راضی باشد و توقع دارد دیگران به او احترام بگذارند این حالت انسان را از بندگان خدا جدا می کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تجبر را تشریح کرد: تجبر یعنی مردم را به زور وادار به کاری کردن است؛ متکبر خود را جدای از بقیه می داند ولی به کسی کاری ندارد ولی متجبر، مردم را خیلی کوچک می بیند که همه اش منشأ غضب شده و  غضب انسان موجب جوشش غضب الهی می گردد.

 

وی راه مراقبه و تسلط بر خویشتن را از زبان علامه طباطبایی این گونه بیان می دارد: هنگام خواب وضو گرفته و تسبیح حضرت زهرا (س) را بگردانید و اعمال روز را مرور کنید برای هر عمل نیکی، شکر خدا و برای هر عمل بدی استغفار کنید و تصمیم به ترک آن بگیرید؛ اگر به دیگران ضرر وارد کردید جبران کنید؛ اگر چهل روز این کار را انجام دهید بر خودتان مسلط خواهید شد./861/202/ب3

ارسال نظرات