۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۳۱۸۷۰۳
حجت الاسلام سرلک:

طلاب با ورود به عرصه فضای مجازی نقش هدایتگری خود را ایفا کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امروز در ایران فرهنگ بسیار مظلوم واقع شده است، گفت: طلاب باید با ورود به عرصه فضای مجازی نقش هدایتگری داشته باشند و وظیفه خود را انجام دهند.
حجت الاسلام علي سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در نشست هم اندیشی انقلاب اسلامی، تبلیغ و فضای مجازی که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: اساساٌ بنا بر تقسیم بندی قرآن انسان‌ها یا جریان حق را تقویت می‌کنند و یا جریان باطل را و ما هم با لایک کردن و کامنت گذاشتن و با نگاهمان به یکی از این دو جریان کمک می‌کنیم.

 

جریان حق و باطل به خاطر ذاتشان باهم در ستیزند و راه وسط وجود ندارد
وی با بیان این که این دو جریان به دلیل ذاتشان با هم در ستیزند و اثبات هر کدام به نفی دیگری می انجامد، افزود: این یک اصل مسلم اسلامی است و این حرف رییس جمهور اسبق آمریکا که دنیا یا به نفع ما است یا بر علیه ما است حرف کاملا قرآنی است و از همین جهت است که برخی می‌گویند مباحات در این عالم وجود ندارد و از همین جهت است که علما می‌گویند برای طلاب مباح وجود ندارد.


حجت الاسلام سرلک با بیان این که همه چیز در نظام آفرینش هدفمند خلق شده است، خاطرنشان کرد: امکان ندارد که انسان در این عالم عمل خنثی داشته باشد و همه افعال انسان در آخرت مورد سؤال هستند و حتی با تمایلات خود به جبهه حق یا باطل کمک می‌کنیم و این که اولین مرحله امر به معروف و نهی از منکر قلبی است نشان می‌دهد که با نگرش خود یک گروه را می‌توانیم تقویت کنیم.


وی با یبان این که ما مؤمن غیر مجاهد نداریم، ادامه داد: ایمان بدون جهاد مصداق واقعی ندارد و هر کس که ایمان داشته باشد مجاهد هم هست زیرا ایمان و جهاد یک چیز هستند؛ اسلام آن گونه که از مؤمنان عافیت طلب آسیب دیده است از هیچ چیز دیگر آسیب ندیده است.

 

وقتی انسان‌های باسابقه به انحراف می روند فضای جامعه مشتبه می‌شود
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که وقتی انسان‌های با سابقه و داعیه دار در مقابل جریان حق می‌ایستند فضا مشتبه می‌شود، اظهار داشت: عده‌ای برای امیرمؤمنان داعیه ایمان می‌کردند و تهمت تندروی می‌زدند به حضرت و با قرآن به جنگ امیرمؤمنان آمدند؛ این حرف داعشی‌ها که دینداری هزینه دارد کاملا درست است ولی آنها در مصداق دچار مشکل شده‌اند.


وی با بیان این که برخی افراد در کفر خود استقامت دارند، افزود: ایمان بدون جهاد ممکن است به کشته شدن امام حسین(ع) بینجامد.


حجت الاسلام سرلک با اشاره به این که اگر کسی خود را مؤمن مجاهد بداند، خداوند ظرفیت‌ها را برای آنها آماده و مهیا می‌کند، خاطرنشان کرد: شعرا این گونه‌اند که وقتی مفاهیم در وجودشان متراکم می‌شود واژه‌ها سرازیر می‌شوند و این مفاهیم هستند که واژه‌ها و وزن ها را می‌سازند؛ وقتی ما مجاهد باشیم خدا هم عرصه آن را آماده می‌کند.

 

فرهنگ در این روزها بسیار مظلوم است
وی با بیان این که این روزها قصه فرهنگ بسیار مظلوم است، ادامه داد: این به این معنی نیست که نهادهای فرهنگی را مقصر بدانیم بلکه می دانیم که ما وظیفه داریم کار کنیم و جهاد کنیم و از طرف دیگر از طرف متصدیان، فرهنگ مورد ظلم قرار گرفته است و با تولیدات ضعیف خود ظلم می‌کنیم؛ مقام معظم رهبری فرمودند کار فرهنگی ضعیفش نشود بهتر است.


استاد حوزه علمیه با بیان این که حرف وقتی از روی حساب باشد جای خود را باز می‌کند، اظهار داشت: اصل کار فرهنگی کتاب و مطالعه است و بدون مطالعه نمی شود حرف خوب زد و از طرف دیگر بدون اشک و تضرع مطالعه هم به درد نخواهد خورد.

 

هیمنه غرب نباید سبب عقب نشینی ما بشود
وی افزود: هیمنه غرب نباید سبب شود که ما احساس کمبود کنیم و باید بدانیم که آنها عقبه ندارند و با این که تکنیک و هنر و فرم دارند ولی چیزی نیستند و یک حضرت امام خمینی(ره) همه چیز آنها را به هم ریخت.


حجت الاسلام سرلک  با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی آنها در موضع دفاع هستند، خاطرنشان کرد: آنها از ما سیلی خورده‌اند و خودشان هم بارها اقرار کرده اند که ایران ما را تحقیر کرده است و این واقعیت دارد و نباید خود را دست کم بگیریم و خدای متعال جهان را این گونه طراحی کرده است.


وی با اشاره به این که باور من این است که با ورود به فضای مجازی باید به دنبال مخاطب فراوان باشیم گفت: ما باید به کمیت هم توجه داشته باشیم زیرا این عرصه بسیار جدی است و تفننی نیست که وقت خود را صرف کنیم و نکته دوم این که در این عرصه ما نباید مصرف کننده باشیم بلکه باید تولید کننده باشیم.

 

طلاب در هر عرصه‌ای باید نقش هدایتگری داشته باشند
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طلبه در هر عرصه ای که وارد می شود باید نقش هدایت گری را ایفا کند و متصل به معارف الهی باشد، اظهار داشت: فضای مجازی به دلیل این که بدون مرز و محدودیت است باید در ارتباط خود با نامحرم در این فضا به رعایت امور اخلاقی و معنوی توجه داشته باشیم.


وی با یان این که ما به دنبال حرفی هستیم که متفاوت از حرف دنیا است، افزود: به همین خاطر خطوط قرمز کاذبی را دور خود کشیده‌ایم و تکلّفاتی که برای خود درست کرده ایم مشکل اصلی روحانیت است./843/202/ب2

ارسال نظرات