۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۳۱۷۵۳۴
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

تفکیک زیان و خسارت از امور حرام غیر ممکن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: حرام در شریعت دینی به چیزی اطلاق می‌شود که ضرر شخصی، زیان خانوادگی و یا خسارت اجتماعی را در پی داشته باشد و تفکیک زیان و خسارت از امور حرام غیر ممکن است.
شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و دانشمند فرزانه امروز به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه نوباوگان تهران، درباره معارف اسلامی، گفت: حرام در شریعت دینی به چیزی اطلاق می‌شود که ضرر شخصی، زیان خانوادگی و یا خسارت اجتماعی را در پی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه تفکیک زیان و خسارت از امور حرام غیر ممکن است، ابراز کرد: مصرف شراب سبب اختلال عقلی و مغزی انسان می‌شود و این به سبب زیانی است که در شراب وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند زیان و خسارت را از این ماده جدا کند زیرا ضرر و زیان از ماهیت و وجود شراب به شمار می‌رود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه انسان زیان بعضی از امور حرام را با چشم نمی‌تواند ببیند، گفت: اعمال حرام مانند غیبت، عیب جویی و تجسس در امور دیگران برای انسان خسارات فراوانی را در پی خواهد داشت که چشم دنیوی قدرت مشاهده این خسارات را ندارد به همین سبب خداوند در قرآن با بیان تجسم عینی غیبت زیان آن را به انسان معرفی می‌کند.

 

این دانشمند فرزانه با اشاره به اینکه بهشت با توجه به اعمال انسان‌ها به هشت طبقه تقسیم شده است، عنوان کرد: تمام اعمال انسان به تناسب وضع عمل و بدون کم و کاستی پاداش دارد و اگر به کسی چیزی اضافه داده شود تنها از الطاف الهی است که شامل او می‌شود.

 

وی افزود: خداوند می‌فرماید بهشتی که من به تو دادم پاداش عمل تو است؛ خوبیها ریشه در وجود خداوند و بدی‌ها ریشه در شیطان دارد و هر دوی آن اعمال در این عالم آثاری دارد که نمیتوان این آثار را از اعمال تفکیک کرد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در قیامت تمام بدی‌ها در ذات خود زیان است و زیان جریمه دارد، اظهار داشت: خداوند انسان‌ها را از گمان بد به دیگران، غیبت و تجسس در امور دیگران منع کرده است چرا که اینان اعمال خوب انسان را از بین می‌برد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: گمان بد سبب آبرو بردن انسانی در درون شخص بدگمان می‌شود و این در درگاه خداوند گناه محسوب می‌شود و این سبب تاریکی درونی انسان‌های بدگمان است./813/202/ب2

ارسال نظرات