۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۷۲۹۸

کاسته شدن حمایت‌ از روحانی در ‌آستانه انتخابات

خبرگزاری رسا ـ یک پایگاه آمریکایی در گزارشی نوشت: رییس‌جمهور ایران در حال از دست دادن برخی حمایت‌ها به خاطر عدم تحقق وعده‌ها درباره مزیت‌های برجام است.
حسن روحاني

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «فرانکلین لم» استاد حقوق بین‌الملل در یادداشتی در پایگاه خبری کانترپانچ نوشت: افکارسنجی اخیر در ایران حکایت از آن دارد که به طور تقریبی ده درصد از حامیان توافق هسته‌ای کاسته شده است.

 

لم افزود: 36/6 درصد ایرانیان در ماه اوت گذشته در پاسخ به این سوال که «برجام برای ایران پیروزی یا شکست بود»، آن ‌را «پیروزی» نامیدند اما این رقم در ماه جاری به 27/4درصد تنزل یافت.

 

در ادامه یادداشت آمده است: افکار عمومی ایران درباره این‌که برجام چه دستاوردی برایشان دارد، در شک و تردید هستند.

 

به گزارش فارس، کانترپانچ تصریح کرد: رئیس‌جمهور ایران در حال از دست دادن برخی حمایت‌ها به خاطر عدم تحقق وعده‌ها درباره مزیت‌های برجام است که به طور محتمل در انتخابات اسفند ماه تاثیرگذار خواهد بود.

 

 12 اقدام ضد ایرانی آمریکا در پسابرجام

همچنین پایگاه اینترنتی موسسه «صلح ایالات متحده» در گزارشی نوشت: از اواخر سال ۲۰۱۵ به بعد، قانونگذاران آمریکا ۱۲ اقدام ضد ایرانی اتخاذ کرده‌اند که بیشتر آنها به بهانه مسائل غیرهسته‌ای بوده است.

 

قانون شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران، قانون بهبود برنامه لغو روادید و جلوگیری از سفر تروریستی، قانون عدم تسامح در مقابل تروریسم، قانون نظارت بر لغو تحریم‌های ایران، قانون نظارت بر سیاست ایران، قانون پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران قبل از لغو تحریم‌ها، قانون اجرا و نظارت بر تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب ایران، قانون تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قانون عدالت برای قربانیان تروریسم ایران، برخی از اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا می‌باشد.

 

 ابهام در تحریم‌ها و سردرگمی بانک‌های اروپایی

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: معاون ایرباس از خرید ده‌ها هواپیما از سوی ایران استقبال کرده و آن را نعمت می‌داند ولی بانک‌های اروپا می‌گویند که هنوز زخم تحریم‌های میلیارد دلاری پاریبا التیام نیافته و رفتار تحریمی آمریکا هم هنوز روشن نیست.

 

در ادامه گزارش آمده است: محدودیت‌هایی که بانک‌های اروپایی برای انجام مراودات مالی با ایران گرفتار آن هستند و همچنین قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا، کماکان در مسیر تحقق این معاملات، دشواری‌هایی ایجاد می‌کنند.

 

آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی، چندین مدل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که به رغم برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، دیگر تحریم‌ها پابرجا ماند و حتی برخی اشخاص و شرکت‌های ایرانی که از فهرست تحریم‌های هسته‌ای بیرون آمده بودند، جایگاه تحریمی خود را ذیل دیگر انواع تحریم‌ها حفظ کردند.

 

 برجام، برای محدود کردن برنامه هسته‌ای بود نه تعامل اقتصادی

به گزارش خبرگزاری‌ها، «کریس کونز» از اعضای ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: برجام قراردادی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است نه فرصتی برای تجارت با این کشور.

 

کونز در ادامه نوشت: تا زمانی که این قرارداد را اجرا نکرده‌ایم، نباید شتابزده برای امضای قراردادهای جدیدی که قراردادهای قبلی را به خطر می‌اندازند، شتاب کنیم.

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با «کاتسویوکی کاوایی» مشاور نخست‌وزیر ژاپن گفت: نیروگاه‌های اتمی کوچک تا 100 مگاواتی و ابعاد صلح‌آمیز علوم و فناوری هسته‌ای از زمینه‌های مورد علاقه ایران در همکاری با ژاپن است.

 

«مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز در دیدار با «وگر استرومن» دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ گفت: ایران امیدوار است غرب به تعهدات خود براساس برجام عمل کند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایالات متحده طرحی را برای حمله گسترده سایبری به ایران داشته و می‌خواسته این طرح را در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، اجرا کند.

 

طرح موسوم به «نیترو زئوس» طرحی بوده که بر اساس آن آمریکا قصد حمله سایبری گسترده‌ای را به سامانه‌های دفاع هوایی و ارتباطاتی و بخش‌های کلیدی نیروگاه‌های برق ایران داشته ولی پس از دستیابی به توافق هسته‌ای اجرای آن متوقف شده است.

 

این طرح که توسط پنتاگون آماده شده قصد داشته است تا به اوباما اطمینان دهد که گزینه‌های دیگری غیر از جنگ را علیه ایران در اختیار دارد و در این طرح هزاران نفر از پرسنل نظامی و اطلاعاتی آمریکا می‌توانند مشارکت کنند.

 

این طرح همچنین خواستار ده‌ها میلیون دلار هزینه برای نصب تجهیزات الکترونیکی در شبکه‌های رایانه‌ای ایران شده است. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین طرح جداگانه‌ای را برای حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای فردو آماده کرده بودند.

 

آمریکا پیش از این با حمله سایبری موسوم به استاکس نت، تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را هدف قرار داده بود./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات