۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۱۶۷۳۲
معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

نمایشگاه‌های استانی کتاب جریان رشد و توسعه کشور را رونق می‌بخشد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه استانی کتاب سیستان و بلوچستان، برگزاری این نمایشگاه‌ها را باعث رشد و توسعه کشور در حوزه‌های مختلف عنوان کرد.
سيد عباس صالحي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه استانی کتاب سیستان و بلوچستان امروز (25 بهمن‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان برگزار شد.

 

سیدعباس صالحی در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحالم در استانی هستم که برادران شیعه و اهل سنت به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و همین­طور استانی که شهید اخلاقی، خردسال‌ترین شهید را با یازده سال سن، فدای انقلاب اسلامی کرده است. امروز مفتخرم به بهانه نمایشگاه کتاب در این استان هستم.

 

وی افزود: کتاب جوهره مدنیت اسلامی و هر تمدنی است. بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «کتاب عصاره تمدن‌سازی است».تمدن­ها با کتاب آغاز و با کتاب باقی می‌مانند. کتاب‌ها، نمایه‌های تمدن‌های بزرگ هستند. ام‌الکتاب این تمدن‌ها قرآن کریم است.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران با نگاه به کتاب شکل گرفته است و یکی از افتخارات ما این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از یک میلیون کتاب تولید شده که از این میزان 500 هزار عنوان کتاب چاپ نخست بوده است.

 

صالحی با اشاره به آمار منتشرشده کتاب در ده ماه نخست امسال، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، 55 هزار و 254 عنوان کتاب به چاپ رسیده و این نشان‌دهنده این است که جریان خیزش علمی و تولید علم و فرهنگ در کشور رو به رشد بوده و از خیزش خوبی برخودار است و در این مسیر امیدواری‌های فراوانی وجود دارد.

 

وی با بیان این‌که تنوع و تکثر کتاب در همه حوزه‌ها قابل توجه است گفت: این کتاب‌ها باید دیده، خریداری و خوانده شود. برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب سابقه دیرینه دارد و فلسفه وجودی برگزاری آن‌ها سهولت دسترسی کتاب برای مردم است.

 

این مقام مسئول با اشاره به سابقه نمایشگاه‌های استانی کتاب، بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان رکورددار برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب با برگزاری 17 دوره در میان استان‌های دیگر است و این نشان می‌دهد مردم فرهنگ‌دوست این منطقه و مسئولان استان، توجه جدی به کتاب و کتابخوانی دارند. در این نمایشگاه بیش از 50 هزار عنوان کتاب دیده می‌شود و این یک فرصت مناسب است تا مردم استان به سهولت به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

 

صالحی با اشاره به رویکردهای نمایشگاه‌های استانی کتاب، گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب فرصتی ایجاد می‌کند تا کتاب‌ها با تخفیف و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرند. نمایشگاه‌­های استانی کتاب نقش موقت و مسکن دارند و باید فضای ثابت و دائمی برای دیده شدن کتاب ایجاد کنیم. نمایشگاه‌های کتاب باید در فضای بیشتر روزانه پدید آید و این نهضت فرهنگی بر مبنای کتاب می ­تواند جریان رشد اجتماعی کشور و استان را توسعه بخشد.

 

وی ابراز امیدواری کرد نمایشگاه‌های استانی کتاب دسترسی به کتاب در استان‌ها را روان و مستمر کنند و استان سیستان و بلوچستان نیز در این راه پیش­گام باشد.

 

مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه استانی کتاب سیستان و بلوچستان با حضور آیت‌الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم استان در خبرگان رهبری، عبدالحمید مولوی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، اربابی، معاون استانداری سیستان و بلوچستان، مسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کردستانی، مدیرکل صدا و سیمای استان برگزار شد. در پایان مراسم از برگزیدگان کتاب سال استان نیز تقدیر شد.

 

هفدهمین نمایشگاه استانی کتاب سیستان و بلوچستان، به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور 390 ناشر و ارائه بیش از 47 هزار و 279 عنوان کتاب از 25 بهمن‌ماه تا یکم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان برپا خواهد بود./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران

ارسال نظرات