۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۳۱۶۰۸۳
آیت­الله مصباح در جلسه درس اخلاق:

مراقب باشیم ارزش عبادات مان را تباه نکنیم

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این­که مواظب باشیم ارزش عباداتمان را تباه نکنیم، گفت: نکند تعریف کردن­های طلاب از خدا و حضرت سیدالشهدا(ع) حرفشان شود تا مردم خوششان بیاید و مریدمان شوند و اگر کاندیدا شدیم به ما رأی دهند و یا واسطه برای کسانی شویم که زمینه رأی آوردشان شود.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم خاطرنشان کرد: از نظر اسلام و اولیای دین هوای نفس، دنیا و شیطان از عوامل اصلی سقوط انسان به شمار می روند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این­که نیت به اخلاق ارزش می دهد، اظهار داشت: هوای نفس از نظر لغت معنای منفی ندارد ولی در یک اصطلاح خاص در مباحث اخلاقی در مقابل حکم عقل و خدا قرار می گیرد؛ عقل روشن می کند که آیا هوای نفس آثار مطلوبی دارد یا نه؛ مواردی پیش می آید که کار و عمل، کمیت و کیفیت و حرکت های خارجی دخالتی در ارزش ندارد، بلکه آنچه بیشتر به اخلاق ارزش می بخشد، نیت است.

 

وی با اشاره به این­که ارزش کار به حجم آن نیست، تصریح کرد: بسیاری از مردم فکر می کنند ارزش کار، تابع حجم آن و مصرف انرژی است؛ روایتی در منابع شیعه و سنی نقل شده است که یک ضربه شمشیر علی(ع) در جنگ احزاب از ثواب عبادت جن و انس بیشتر است؛ ارزش کار به حجم آن نیست، بلکه بیشتر به عامل درونی که قصد و نیت است، بستگی دارد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) محبت به خدا را بالاترین ارزش کار انسان دانست و گفت: محبت­هایی که از محبت خدا پدید آید، در عمل و رفتار انسان اثر می­گذارد؛ در ابتدا محبت خدا مطرح است، در صورتی که این محبت حاصل شد، انسان به دنبال کاری می­رود که مورد رضایت خدا باشد؛ محبت خدا بالاترین ارزشی است که در فرهنگ اسلامی آموخته­ایم.

 

آیت­الله مصباح یزدی به اهمیت نیت در کارها پرداخت و یادآور شد: مواظب باشیم ارزش عباداتمان را تباه نکنیم؛ نیت و انگیزه، ارزش کارها را تعیین می کند و نقش اساسی در ارزش کار دارند؛ در فرهنگ اسلامی حد نصاب ارزش این است که انسان کاری را انجام دهد که خدا به او پاداش دهد؛ اگر هدف و نیت فقط دنیا باشد، حتما این کار حد نصاب ارزش را نخواهد داشت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این­که توجه به مسائل اخلاقی برای طلاب واجب­تر از دیگران است، خاطرنشان کرد: برای طلاب بد است که یک عمری زندگی­شان از نان امام زمان(عج) باشد و ما را عاملی برای هدایت میلیون ها و میلیاردها انسان دیگر بدانند، اما رفتارمان مناسب نباشد.

 

وی ضمن اشاره به حدیث معراج اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که شب معراج یکی از جاهایی بود که جهنم را دیدم؛ در آن کسانی از زبانشان در وسط آتش آویخته شده بودند؛ از جبرئیل پرسیدم اینها چه کسانی هستند؟ گفت کسانی اند که مردم را در دنیا موعظه می کردند و مردم توسط آنها هدایت شدند، اما خود به گفته هایشان عمل نمی کردند؛ گاهی طوری می شود که موعظه کردن و بیان مطالب اخلاقی تنها حرف می­شود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به بیان توصیه ای به طلاب پرداخت و تصریح کرد: نکند تعریف کردن­های طلاب از خدا و حضرت سیدالشهدا(ع) حرفشان شود تا مردم خوششان بیاید و مریدمان شوند و اگر کاندیدا شدیم به ما رأی دهند و یا واسطه برای کسانی شویم که زمینه رأی آوردن شان شود و گاهی می شود که یک نفر به جهنم می رود تا دیگری رأی بیاورد./822/پ202/ج

ارسال نظرات