۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۳۱۵۹۳۳

استقلال و آزادی تجلی اراده ملی

خبرگزاری رسا ـ فردا 22 بهمن است، سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، روزی که مردم با عزمی همگانی و اراده‌ای محکم پشت سر ولایت فقیه و با رهبری پیشوای بزرگ مسلمانان حضرت امام خمینی(ره) رژیم ستمشاهی را برای همیشه به زباله‌دانی تاریخ سپردند.
راهپيمايي 22 بهمن

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فردا 22 بهمن است، سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، روزی که مردم با عزمی همگانی و اراده‌ای محکم پشت سر ولایت فقیه و با رهبری پیشوای بزرگ مسلمانان حضرت امام خمینی(ره) رژیم ستمشاهی را برای همیشه به زباله‌دانی تاریخ سپردند.

 

سرهایی که به خواری فرود می‌آیند، زبان‌هایی که بی‌اختیار و بالاجبار به حرکت در می‌آیند، پول‌هایی که بی‌اختیار از چنگ می‌روند، عزتی که بر باد می‌رود و در نهایت سرنوشتی که افراد تحت تاثیر آن نقشی در تعیین آن ندارند همه و همه نشانه‌هایی از نظام‌هایی است که فاقد استقلال سیاسی هستند، کشورهایی که امکان سنت‌شکنی و بیرون آمدن از زیر بار قدرت‌های جبار حاکم را برای خود متصور نبودند. اما این موضوع در تاریخ‌امری مطلق نبوده است. انقلابی همچون انقلاب اسلامی ‌ایران با شاخصه‌های بی‌نظیر خود ثابت کرد که می‌توان با برقراری حکومتی الهی در جهان به استقلال سیاسی دست یافت و پله‌های رشد سیاسی را به یکباره پیمود.

 

سی و هفت سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد. این روزها دیگر همه اقشار ملت به این یقین رسیده‌اند که انقلاب اسلامی ایران دارای شاخصه‌هایی فراتر از باورها بوده است. انقلابی که توانست نقشی جدید و بدون مشابه بر دفتر سیاست در تاریخ حک کند. از یک‌سو اندیشه‌های بی‌نظیر امام و صدالبته اعتماد مردم به ایشان و همراهی امام توسط مردم در طول مبارزات و از سوی دیگر باور آنها به وجود حمایتی الهی باعث شد تا زمینه‌های روی کار آمدن حکومتی الهی در ایران فراهم شود.

 

حجت‌الاسلام مهدی زین‌الدینی، کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان در این خصوص می‌گوید: «پیش از انقلاب توقعات و انتظارات مردم برآورده نمی‌شد و در کشوری مسلمان که اعتقادات خاص خود را داشتند مذهبی پویا و بالنده به نام تشیع نادیده گرفته می‌شد. از سویی دیگر با وجود پیشینه، تمدن و استعداد بسیار بالای موجود در جامعه، مردم جایگاهی در دولت و حکومت نداشتند و علی‌رغم تمامی‌ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور، ما دچار وابستگی شدیدی شده بودیم.»

 

نقش بی‌بدیل امام

وی می‌افزاید: «مردم در آن دوران شاهد بودند که شخصی در راس کار قرار گرفته است‌که هیچ اختیاری از خود ندارد و اعتقادات، فرهنگ و مذهب مردم کشور ما در دوره پهلوی با اموری همچون کشف حجاب نادیده گرفته می‌شد. در کنار این مسائل با وجود درآمدهای بسیار بالای کشور، به مردم رسیدگی نمی‌شد و همه این مسائل دست به دست هم دادند تا با استفاده از تجارب انقلاب‌های گذشته و با ورود شخصیت جامع، کامل و دینی حضرت امام(ره) به عرصه که عارفی به تمام معنا بود و به شرایط زمانه تسلط داشت انقلاب ما به پیروزی برسد.»

 

زین‌الدینی در ادامه می‌گوید: «‌امام شخصیتی صادق داشت که چیزی را برای خود نمی‌خواست و فقط درد اسلام و قرآن را داشت. به همین دلیل مردم به حضرت امام اعتماد کردند. انقلاب ما انقلابی به تمام معنا بود زیرا تمامی اقشار جامعه از جمله دانشجویان و حتی نظامیان در صحنه حاضر شدند و امام را همراهی کردند. از سویی دیگر انقلاب ما در تمامی حوزه‌ها همچون فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی تحول ایجاد کرد و در این مسیر با وجود این که قدرت‌های شرق و غرب در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی‌های بسیاری کردند اما مردم ما با روحیه انقلابی خود از نظام دفاع کردند و علی‌رغم تمامی سختی‌ها کشور ما در رقابت‌های خود پیروز بوده است.»

 

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح می‌کند: «‌امروز دنیا شاهد است که اهداف در نظر گرفته شده برای انقلاب در حال تحقق است. ما در عرصه‌های علمی و نظامی به یک قدرت جهانی تبدیل شده‌ایم و نتیجه این مسائل نیز صدور انقلاب اسلامی به سایر کشورها بوده است.»

 

زین‌الدینی خاطرنشان می‌کند: «یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌های جامعه بوده است. مردم ما مسئولان کشور را درک می‌کنند و مشاهده کرده‌ایم که در طول دوران انقلاب با وجود این که به طور میانگین سالانه یک انتخابات داشته‌ایم اما مردم با بصیرت خود و با اطلاع از این موضوع که از سوی دشمنان در حال رصد شدن هستند هوشمندانه در صحنه انتخابات حضور داشته‌اند و در هر دوره قوی‌تر از دوره‌های قبل در انتخابات شرکت کردند.»

 

تاثیر منطقه‌ای انقلاب اسلامی

نکته‌ای که نباید آن را به فراموشی سپرد آن است که انقلاب مردم ما به رهبری حضرت امام نه تنها در راستای شعار«‌نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی» به دنبال تحقق اهداف خود بود بلکه حتی با هدف صدور انقلاب به مسئله‌ای خطرناک برای ابرقدرت‌های جهان نیز تبدیل شده بود. جایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران علاوه بر شعارهای استقلال‌طلبانه مردم انقلابی ایران، حتی برخی از منافع ابرقدرت‌ها نیز در منطقه به خطر افتاد.

 

 دکتر محمد علی‌آبادی کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان در این خصوص می‌گوید: «‌یکی از زوایایی که از آن به مسئله انقلاب اسلامی نگاه می‌شود مباحث منطقه‌ای است. آنچه که انقلاب ما را در غرب آسیا رقم زد این بود که سرنوشت این منطقه را تغییر داد. قبل از انقلاب رژیم صهیونیستی قدرت اول منطقه به حساب می‌آمد. رژیم صهیونیستی حکومتی بود که قبل از انقلاب در جنگی شش روزه توانسته بود سه کشور عربی را شکست بدهد و مساحت خود را دو برابر کند.»

 

وی می‌افزاید: «‌پیش از انقلاب کشورهای منطقه هیچ شانسی برای خود برای رقابت با صهیونیست‌ها نمی‌دیدند اما انقلاب اسلامی موجبات قرار گرفتن جمهوری اسلامی در جایگاه نخست منطقه را فراهم آورد. از سوی دیگر انقلاب ما تنزل جایگاه رژیم صهیونیستی را در پی داشت تا جایی که با ترویج تفکر انقلاب در غرب آسیا شاهد این بودیم که اسرائیل که تا پیش از انقلاب در شش روز سه کشور را شکست می‌داد پس از انقلاب از مهار گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان و حماس هم برنیامد و راهکاری برای مقابله با این گروه‌ها نداشت.»

 

این استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: «‌به همان میزان که پس از انقلاب بر اقتدار کشور ما در منطقه افزوده شد از اقتدار رژیم صهیونیستی در منطقه کاسته شد و در این میان بسیاری از کشورهای اروپایی که حامی این رژیم غاصب بودند وقتی شاهد کاهش اقتدار صهیونیست‌ها در منطقه بودند حاضر شدند موجودیت فلسطین را ولو به صورت ناقص به رسمیت بشناسند.»

 

باور توانمندی ایران توسط جهان

دکتر علی‌آبادی بیان می‌کند: «‌دیگر عرصه‌ای که پس از انقلاب اسلامی شاهد تحولات مثبتی در آن بودیم عرصه دفاعی کشورمان بوده است. پس از انقلاب یک نیروی خودبنیاد دفاعی در کشور ما به وجود آمد. منطقه ما در شش دهه گذشته بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات بوده است و در این میان تا پیش از انقلاب، ایران و عربستان بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات نظامی بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مسیر تغییر کرد و کشور ما به تولید‌کننده دانش بومی دفاعی و تولیدکننده تسلیحات دفاعی تبدیل شد.»

 

وی خاطرنشان می‌کند: «‌کشور ما در عرصه دفاعی اتفاق متفاوتی را رقم زده است و کشورهایی هستند که دانشجویان خود را به دانشگاه‌های نظامی ما می‌فرستند، این درحالی است که تا پیش از انقلاب شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم . دانش نظامی ما به گونه‌ای متحول شده است که سایر کشورها به گونه‌ای دیگر روی آن حساب باز می‌کنند.»

 

بازپروری شعارهای اسلامی عامل  پیروزی انقلاب

 مهدی عباسی‌مهر کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی به معنای واقعی شعارهای ورای تفکرات شرقی و غربی بود که برای بسیاری از ملت‌ها جذابیت داشت؛ شعارهایی که در تعارض با گفتمان‌های سیاسی غرب و شرق بود. می‌توان گفت عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بازپروری و مطرح شدن دوباره شعارهای اسلامی از جانب حضرت امام(ره) بود.»وی تصریح می‌کند: «‌دستاوردهای پس از انقلاب با پیش از آن غیرقابل مقایسه است. ما قبل از انقلاب وارث حکومتی 2500 ساله بودیم که در آن مردم هیچگونه نقشی در انتخاب حاکمان خود نداشتند، دین و دینداری سرکوب می‌شد و به نوعی می‌توان گفت ارکان تصمیم‌گیری در نظام فرمایشی بودند. امام راحل با در نظر گرفتن این که در حکومت دیکتاتوری پهلوی مردم قدرت نقش‌آفرینی را ندارند به مردم اجازه نقش‌آفرینی و سهیم شدن در مسائل حساس و مهم را داد. حضرت امام به نقش موثر مردم باور داشت و مردم نیز به واسطه این باور امام را همراهی کردند.»

عباسی مهر در ادامه می‌گوید: «‌طبیعی است وقتی بنیانگذار کبیر انقلاب به دنبال مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است سایر ارکان نظام نیز به دنبال این مشارکت خواهند بود. ما طلایه‌دار مشارکت مردم و برگزاری انتخابات هستیم چرا که دولت، مجلس و رهبری در نظام جمهوری اسلامی به واسطه آراء مردم انتخاب می‌شوند و تمام تحلیلگران غربی و شرقی اعتقاد دارند صندوق‌های رای در ایران بسیار تاثیرگذار هستند. دنیا متوجه شده است که مشی سیاسی کشور ما با آراء مردم تعیین می‌شود و حضرت امام و رهبر معظم انقلاب همواره بر مشارکت مردم و رای آنها تاکید داشته اند و به همین واسطه تکاپوی سیاسی در جامعه مشهود است.»

 

پویایی سیاسی کشور

عباسی‌مهر می‌افزاید: «در دو دهه اخیر بعضا فعالان سیاسی حرف از عدم مشارکت سیاسی مردم می‌زدند اما در همین شرایط ما شاهد بودیم که مردم می‌آمدند و در انتخابات مشارکت می‌کردند و این امر باعث تعجب سردمداران غرب و شرق می‌شد. زمانی می‌شود نظام ما را تحلیل کرد که به پارامترها و شاخصه‌های آن پرداخت. قطعا به یقین اگر از داخل به نظام ما بنگرید مشاهده می‌کنید نظام ما مبتنی بر ایدئولوژی است که به فرمایش امام راحل از انبیای الهی به ارث رسیده است. حتی با در نظر گرفتن شاخصه‌های متفکرین غرب و شرق نیز انقلاب اسلامی ما نمره‌ای مطلوب می‌گیرد. ما حتی در نظام‌های لیبرال که ادعای مردم‌سالاری دارند نیز شاهد این تعداد مشارکت سیاسی مردم در انتخابات نیستیم و در هیچ کشوری شاهد مشارکت 80 درصدی مردم در انتخابات نبوده‌ایم.»

 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان می‌کند: «همواره در آستانه انتخابات در کشور ما روحیه نشاط سیاسی مشاهده می‌شود و مردم با گذشت سی و هفت سال از انقلاب همچنان با حضورشان پای صندوق‌های رای نشان داده‌اند به فعالان سیاسی کشور اعتماد دارند و هدفشان از تغییر در نفرات از طریق انتخابات پیشرفت کشور است. اگر پیش از انقلاب شاهد حضور چند حزب مرتبط با خاندان سلطنتی در کشورمان بودیم امروز احزاب بسیاری به راحتی در کشورمان فعالیت می‌کنند و در مسائل اساسی کشورمان به نقد و بحث می‌پردازند. در دوره پیش از انقلاب شاهد حضور دو الی سه روزنامه دولتی در کشور بودیم اما امروز شاهد حجم گسترده‌ای از روزنامه‌ها و نشریات با تفکرات مختلف در کشورمان هستیم و این سطح از رشد سیاسی در تاریخ کشور ما بی‌سابقه است.»وی در ادامه می‌گوید: «رمز پیروزی انقلاب مردمی ما بر حکومت سلطنتی 2500 ساله حاکم بر کشور به اعتماد بین مردم و امام برمی‌گردد وشاهد بودیم پس از 2500 سال یک نظام مردم‌سالار دینی بر کشور حاکم شد. شاید لازم باشد سال‌ها بگذرد تا متفکرین و جامعه‌شناسان متوجه عمق حرکت اجتماعی حضرت امام و ملت ایران شوند؛ امروز شاهدیم با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب همچنان بخشی از ابعاد پیچیده انقلاب آشکار نشده است. شناخت اندیشه‌های امام و رهبر معظم انقلاب می‌تواند بخشی از این ناشناخته‌ها را روشن کند.»/998/102/ب2

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات