۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۳۱۵۰۴۹
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

نظام اسلامی نخستین الگوی حکومت شیعی بعد از دوران غیبت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بهروزی‌لک با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: حکومت شیعی، حکومتی است که بر اساس حاکمیت معصوم(ع) و نائب خاص یا نائب عام ایشان تشکیل شود و این مجال در انقلاب اسلامی با فقیه جامع‌الشرایط و نائب عام امام زمان(عج) فراهم شد.
حجت‌الاسلام بهروزي لک

حجت الاسلام غلامرضا بهروزی‌لک،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: طبق فرموده امام خمینی(ره) «انقلاب اسلامی، انفجار نور بود»، همان گونه که طنین آن در جهان امروز افکنده شده است.

 

وی ابراز داشت: وقتی انقلاب از سنخ نور باشد و به صورت طبیعی باید از سنخ معنی و محتوا باشد، تا سنخ ماده و دنیایی که عرصه ظلمت و عالم ملک است و تداعی‌ها و نعمت‌هایی را در دورن خودش دارد که ما باید به آن توجه کنیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: انفجار نور بودن انقلاب اسلامی از این جهت است که در میان ظلمت‌های تاریخی گذشته در حاکمیت و پیکره جباران، سلاطین ظالم و در میان ظلم‌هایی که در حق بشریت صورت گرفته، نخستین حکومت شیعی در عصر غیبت به معنای واقعی است.

 

وی ابراز داشت: بعد از پانزده سال از حکومت معصومین(ع) در زمان پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) دیگر فرصتی برای تحقق الگوی حکومت شیعی فراهم نشده است.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک خاطرنشان کرد: حکومت شیعی، حکومتی است که براساس حاکمیت معصوم(ع) و نائب خاص یا نائب عام ایشان تشکیل شود و این مجال در انقلاب اسلامی با فقیه جامع‌الشرایط و نائب عام امام زمان(عج) فراهم شد.

 

وی گفت: در دوره هفتاد ساله نائبان خاص و غیبت صغری، شرایط برای حکومت فراهم نشد، همچنین دوران آل بویه، صفویه و قاجار نیز شیعیان حکومت را به دست گرفتند، اما الگوی حکومت شیعی تشکیل نشد؛ زیرا حاکمیت شیعیان با حکومت شیعی تفاوت دارد.

 

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: برخی از علما نیز به دلیل نبودن شرایط با این حکومت‌ها، همکاری‌هایی را داشته‌اند؛ اما انقلاب اسلامی نخستین حکومت شیعی است و انفجار نور بود و از این جهت باید این نعمت بزرگ الهی را طبق فرموده قرآن متذکر و یادآور باشیم.

 

وی تأکید کرد: در زمانه‌ای که شرق و غرب عالم را جریان‌های دنیاگرانه و سکولار اومانیسم پر کرده بود و دنیا برای مادیات با یکدیگر درگیر بودند، انقلاب اسلامی، طنین بازگشت به معنویت و دیانت را مطرح کرد و روح ایمان به این دنیا دمیده شد.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک افزود: ناظر خارجی همانند میشل فوکو نیز با مشاهده انقلاب اسلامی می‌گوید «انقلاب ایران، دمیده شدن روح در جهان بی‌روح بوده است» و همه این‌ مسائل در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

 

امام خمینی(ره) آموزه حکومت اسلامی را برگرفته از معارف وحیانی و با رویکرد حکمت متعالیه مطرح کرد

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که ما به درون نظریه انقلاب اسلامی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که امام خمینی(ره) با رویکرد حکمت متعالیه و برگرفته از معارف وحیانی در ترکیب با معارف حکمی، آموزه حکومت اسلامی را مطرح کرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: امام خمینی(ره) خودش را وامدار تلاش‌های علمی و نظری ملاصدرا در سالیان گذشته می‌دانسته است؛‌ چنان که ملاصدرا،‌ اسفار چهارگانه را در حکمت متعالیه ترسیم کرده است.

 

وی افزود: در سفر چهارم حکمت متعالیه،‌ عارف، سالک و واصل، سعی می‌کند، مردم و جامعه‌اش را بعد از طی مراحل سه‌گانه تکامل با خودش همراه کند و در واقع این کمال را به دیگران نیز ارزانی کند.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک تأکید کرد: انقلاب اسلامی با عجین شدن روح آیات و روایات و بر اساس معنویت توصیه شده در حکمت متعالیه بر مبنای ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی بنا شده است که باید قدر آن را پاس بداریم./908/302/ب2

ارسال نظرات