۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۱۲۷۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ائمه اطهار تنها راه استوار و وسیله رسیدن به سوی خداوند سبحان هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت پیروی از امامان معصوم(ع) اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) تنها راه استوار و وسیله رسیدن به سوی خداوند سبحان هستند و کسی می تواند از صراط آخرت بگذرد که به صراط دنیا که همان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند متسک بشود.
ائمه اطهار(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم زهرا حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز درسلسله نشست های تفسیر  زیارت جامعه کبیره که سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: خداوند در هیچ یک از عالم هستی کچی نیافریده است، اما یک عده با اراده خود، راه راست را کج می کنند و با دستور پرودگار مخالفت می کنند.

 

وی به وجوب اطاعت از ائمه معصومین(ع) اشاره و ابراز داشت: حضرت فاطمه(س) می فرمایند: «خداوند پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و رهبری ما را عامل در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.».

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام باقر(ع) می فرمایند: « ولایة علی بن ابی طالب، الحبل الذی قال الله تعالی: وَ اعتصموا بِحبل الله جمیعا وَ لاتفرقوا. فَمن تمسک به کان مؤمنا، وَ مَن ترکه خرج مِن الایمان، ولایت علی بن ابی طالب همان رشته و ریسمانی است که خدا فرموده همگی به ریسمان خدا متمسک شوید و متفرق نشوید هر کس متمسک به آن شود مؤمن است و هر کس آن را رها کند از ایمان خارج است، البته مراد از تمسک به حبل نسبت به کتاب خدا عمل کردن به آن است، و مراد از تمسک به ولایت اطاعت و پیروی کردن از آن است.».

 

حیدری با اشاره به آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از خدا بترسید و [براى تقرب‏] به سوى او وسیله بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.»، عنوان داشت: خداوند متعال در این آیه علاوه بر این که اشاره به داشتن توشه تقوا می کند، به وسیله گرایی سفارش می کند. این آیه این نکته را نیز متذکر می شود که درجه تقوا بالاتر از ایمان است.

 

ائمه اطهار(ع) وسیله رسیدن به سوی پرودگار هستند
این کارشناس مسائل تاریخ با خاطر نشان کردن این که ائمه اطهار(ع) وسیله رسیدن به سوی پروردگار هستند، عنوان داشت: ما به وسیله ائمه معصومین(ع) به خدا می رسیم. ما اگر به حبل الله جنگ بزنیم به خدا رسیده ایم.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به فراز «أنتُم الصِّراطُ الأقْوَم، شما(ائمه اطهار(ع))، تنها راه استوار و پایدار هستید.»، اشاره کرد و گفت: صراط یعنی راه پهناور و آشکار، صراط در کاربردهای قرآنی یعنی بزرگراه بندگی که از هرگونه انحراف، کجی و کج روی ایمن است و انسان را به کمال و قرب الهی می رساند.

 

وی ابراز داشت: در بعضی از روایت داریم که صراط شناخت و پذیرش ولایت امامان معصوم(ع) است. امام صادق(ع) می فرمایند:  «صراط مستقیم ، امیر المؤمنین على(ع) است».

 

خوبان، صفات جمالیه خداوند را ملاقات می کنند
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام صادق(ع) درباره معناى صراط فرمودند :  «آن، راه شناخت خداوند عزّ و جلّ است، و دو صراط وجود دارد : صراطى در دنیاست و صراطى در آخرت . صراط دنیا همان امامى است که اطاعتش واجب است . هرکه در دنیا او را بشناسد و از راهنمایی هایش پیروى کند از صراط آخرت که پلى است بر روى دوزخ، بگذرد»؛ از این رو کسی می تواند از صراط آخرت بگذرد که به صراط دنیا که همان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند متسک بشود.

 

حیدری با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ، اى انسان! مسلما تو با تلاش و رنجى فراوان به سوى پروردگارت مى‏روى، پس دیدارش خواهى کرد.».، اظهار داشت: مراد از این که انسان ها در قیامت خداوند متعال را ملاقات می کنند، این است که خوبان صفات جمالیه خداوند را ملاقات می کنند، یعنی عفو، غفران و بخشش خداوند را و گناهکاران صفات جلالیه خداوند متعال را، یعنی کیفر و عذاب خداوند را./1309/202/ب2

ارسال نظرات