۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۳۱۲۵۸۷
مدیر پژوهشکده حج و زیارت مطرح کرد؛

ضرورت مقابله علمی با جریان‌های تکفیری/ برخی با نام اسلام تیشه به ریشه اسلام می‌زنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به برگزاری کنگره‌ مبارزه با جریان‌های تکفیری گفت: علمای جهان اسلام باید به پدیده تکفیر، نگاه عمیق، راهبردی و دقیق داشته باشند و در نشست‌های گفتمانی دقیق و هدفمند، بدون پرداختن به تعارفات و مباحث کلیشه‌ای، درمان و علاج درد تکفیر را پیدا کنند.
حجت الاسلام عليزاده موسوي

حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، مدیر پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت مقابله علمی با جریان‌های تکفیری اظهار داشت: متأسفانه جهان امروز به شدت درگیر گروه‌های تکفیری است و هر روز این مسأله، قربانیان زیادی را می‌گیرد؛ گروه‌هایی با نام اسلام، تیشه به ریشه اسلام می‌زنند.

 

ضرورت مقابله علمی و اندیشه‌ای با جریان‌های تکفیری

مدیر پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به برگزاری کنگره‌ مبارزه با جریان‌های تکفیری افزود: به طور حتم، در چنین وضعیتی نقش علمای اسلام این است که جایگاه و موقعیت این جریان‌ها و افکار آنها را برای جهانیان به ویژه مسلمانان آشکار کنند.

 

وی نقش کنگره‌ مبارزه با جریان‌های تکفیری را مهم و اثرگذار خواند و تأکید کرد: کنگره‌هایی همچون کنگره جهانی مبارزه با جریان‌های تکفیری باید به جهانیان اعلام کنند که خطر جریان تکفیر منحصر به گروه خاصی همچون شیعه نیست؛ بلکه تاریخ نشان می‌دهد که این جریان‌های فکری انحرافی و افراطی همواره خطری برای همه فرق اسلامی و در کل بشریت بوده است.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی به مقایسه خوارج صدر اسلام با گروه‌های تکفیری امروزی پرداخت و گفت: در تاریخ آمده است که خوارج به هیچ عنوان مقید به کشتن شیعیان نبودند؛ بلکه شیعه و سنی را با هم قتل‌عام می‌کردند و امروز نیز برای گروه‌هایی همچون بوکوحرام، الشباب و وهابیت، از ابتدای شکل‌گیری آنها تاکنون، میان شیعه و سنی فرقی قائل نمی‌شوند.

 

وی گفت: جدای از ظواهر تکفیر باید ورای این قضیه برای مخاطبان مشخص شود که چه دست‌هایی به دنبال شعله‌ورتر کردن گرایش‌ها و جریان‌های افراطی هستند.

 

مدیر پژوهشکده حج و زیارت به پیامدهای عدم شناخت صحیح پدیده تکفیر اشاره و تصریح کرد: نشناختن ریشه‌ها و عوامل پدیده تکفیر و تحلیل ساده از آن بدون در نظرگرفتن ورای این قضیه، شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری را به دنبال خواهد داشت و نمی‌تواند جریان را آن‌گونه که هست از میان بردارد.

 

وی یادآور شد: مقابله با تکفیر، پیش از آن که یک مقابله فیزیکی و نظامی باشد، به طور حتم باید مقابله علمی و فکری باشد؛ زیرا تمام تلاش تکفیر این است که از میان جوانان نیرو جذب کند.

 

عوامل بیرونی و درونی رشد جریان‌های تکفیری در جهان اسلام

حجت الاسلام علیزاده موسوی گفت: جوانان با توجه به ویژگی‌های روحی و روانی که دارند و هیجانی بودن دعوت جریان افراطی به راحتی جذب این جریان می‌شوند؛ چنان که امروز داعش در اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا، یارگیری کرده و گاهی صدای داعش از گوشه و کنار ممالک اسلامی بلند می‌شود.

 

وی افزود: بنابراین علمای اسلام، به فکر مقابله علمی با جریان‌های تکفیری باشند و تمام اندیشه‌های آنها را به صورت دقیق بررسی کرده و پاسخ‌های مناسب ارائه کنند.

 

مدیر پژوهشکده حج و زیارت به عوامل بیرونی و درونی رشد جریان‌های تکفیری اشاره و تأکید کرد: باید توجه داشت که چه عواملی از بیرون جهان اسلام، به رشد جریان‌های تکفیری دامن می‌زنند، همان گونه که دشمنان اسلام به دلیل ترس از گسترش اسلام در جهان، به شدت آتش اسلام علیه اسلام را شعله‌ور می‌کنند.

 

تفرقه‌افکنی میان مسلمانان در جهت تأمین منافع اسراییل است

وی تفرقه و اختلاف میان مسلمانان را در جهت تأمین منافع اسراییل خواند و تصریح کرد: هنگامی که میان مسلمانان تفرقه و اختلاف ایجاد شود، اسراییل بهترین شرایط را برای رسیدن به اهداف نامشروعش خواهد داشت.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی ابراز داشت: یکی دیگر از عوامل بیرونی در این زمینه، بحث انرژی و تسلیحات است که نقش مهمی در گسترش اندیشه‌های تکفیری دارد.

 

وی وجود اختلاف را پدیده رایج در میان جوامع انسانی خواند و گفت: واقعیتی تحت عنوان فرهنگ اختلاف از عوامل بیرونی است که نباید آن را فراموش کرد؛ بلکه باید آن را پذیرفت؛ زیرا همواره میان اندیشه‌های انسان‌ها، اختلاف‌ و تفاوت‌هایی وجود دارد که هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت.

 

مدیر پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به روش قرآنی مقابله با مخالفان اظهار داشت: مقابله با اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها به طور حتم با روش‌های خشونت‌آمیز و افراطی نیست؛ بلکه همان‌گونه که قرآن می‌فرماید باید همراه با روش موعظه حسنه، حکمت و مجادله احسن باشد و افزون بر آن اگر فرهنگ گفت‌وگو نیز آموزش داده شود، مشکلات حل خواهد شد.

 

سوء استفاده برخی کشورها از گروه‌های تکفیری در جهت رسیدن به منافع سیاسی و اقتصادی

وی به نقش عربستان در رشد و تقویت گروه‌های تکفیری اشاره و تصریح کرد: برخی کشورها همچون عربستان، قطر و ترکیه و همچنین کشورهای غربی از جریان‌های افراطی و تکفیری به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و برای رسیدن به منافع سیاسی و اقتصادی‌شان از اندیشه‌های افراطی سوء استفاده می‌کنند.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی افزود: اگرچه عملکرد گروه‌های تکفیری در کوتاه مدت، منافعی برای این کشورها خواهد داشت؛ اما در بلند‌مدت شیب این جریان‌ها به سمت خودشان برمی‌گردد، همان‌گونه که امروز داعش، دولت آل سعود را تهدید کرده است یا مردم ترکیه هر روز شاهد ناامنی هستند.

 

وی در پایان شناسایی علاج تکفیر را در جهان امروز، ضروری خواند و خاطرنشان کرد: عوامل درونی و بیرونی تکفیر ایجاب می‌کند که نگاه عمیق، راهبردی و دقیق به پدیده تکفیر وجود داشته باشد و در سایه برگزاری نشست‌های گفتمانی دقیق و هدفمند، بدون پرداختن به تعارفات و مباحث کلیشه‌ای، درمان و علاج درد تکفیر پیدا شود./908/ت301/ی

ارسال نظرات