۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۳۱۰۶۷۳

مراسم ارتحال آیت ­الله آل ­اسحاق در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم ارتحال آیت­الله حاج شیخ محمد آل­اسحاق در حسینیه شهدای صفائیه قم با حضور مراجع، علما، طلاب، اقشار مختلف مردم برگزار شد.
آل اسحاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم ارتحال آیت­الله حاج شیخ محمد آل­اسحاق(ره) عصر امروز در حسینیه شهدای صفائیه قم با حضور مراجع، علما، طلاب، فضلا و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

 

در این مراسم حضرت آیت­الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید، نمایندگان دفتر رهبر معظم انقلاب در تهران و قم، نمایندگان بیوت حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی و فاضل لنکرانی در این مراسم حضور داشتند.

 

در دیگر حاضران در این مراسم آیت­الله دین­محمدی، حجت الاسلام علی بهجت فرزند آیت­الله بهجت و معاون استاندار قم بودند.

 

در این مراسم پس از تلاوت قرآن مجید، حجت­الاسلام سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم با بیان روایتی از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: آن حضرت در روایتی خشیت، ادب و نزاکت، فروتنی و سعه صدر را از ویژگی های علما بیان کردند که تمامی این ویژگی­ها در آیت­الله آل­اسحاق(ره) مشاهده می­شد.

 

استاد حوزه علمیه قم به توصیه آیت­الله آل­اسحاق(ره) خطاب به طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان به طلاب توصیه می­کردند که بایستی ابتدا خودتان به مسائل اخلاقی عمل کنید و در شما تأثیر بگذارد تا دیگران نیز عمل کنند که ایشان توانست هم در زمینه اخلاق تأثیر بپذیرد و هم اثرگذار باشد.

 

وی با بیان اینکه طبق سخن امام صادق(ع) فروتنی ویژگی دیگر علما به شمار می­رود، تصریح کرد: این ویژگی در وجود آیت­الله آل­اسحاق(ره) جلوه­گر بود که نسبت به احترام به طلاب اهمیت داده و به طور دقیق به سؤالات آن ها پاسخ می­دادند.

 

شایان ذکر است که مراسم شب هفتم ارتحال آیت­الله آل­اسحاق(ره) یکشنبه 27 دی ماه در مسجد رفعت قم واقع در خیابان صفائیه برگزار می­شود.

  

آیت الله آل اسحاق تحصیلات ابتدایى را در محضر پدر سپرى کرد و چون اهل ریاضت نفس بود بارقه هاى معنوى همچون تعبیر خواب و فهم سریع درس ها ، به او ارزانى شد و پس از اتمام کلاس نهم از دروس جدید و پایان دروس علوم دینى تا دوره سطح حوزه، در سال 1325 به قم مهاجرت کرد و از محضر استادان گرانقدر که مهمترین آنها به ترتیب تأثیر پذیرى معظم له عبارتند از : آیات عظام امام خمینى، سید محمد حجّت کوه کمرى، بروجرودى، علامه طباطبایى بهره گرفت.

 

شایان ذکر است از خدمات فرهنگى دینى آیت الله آل اسحاق، تأسیس کانون تحقیقات اسلامى است؛ او که اسلام را مکتب تربیتى می دانست، سراغ روانشناسى و تحقیق در بعد تربیتى در تربیتى قرآن کریم رفت. سپس روانشناسى اسلامى را براى اولین بار در حوزه علمیه قم تدریس کرد که با استقبال فراوان مواجه شد. همچنین گروه فرهنگى قدس را در راستاى پیاده کردن 20 طرح تربیتى خود تاسیس نمود.

 

گفتنی است تحقیق و تدریس کتاب قانون بوعلى سینا در حوزه علمیه قم و طبابت بر طبق آن کتاب از دیگر خدمات او بود که حتى از کشورهاى دیگر نیز به وى مراجعه مى کردند./822/پ202/ج1

ارسال نظرات