۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۳۱۰۶۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

هدایت‌پذیری انسان سبب مصونیت از گناه نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هدایت پذیری عامل مصونیت انسان در مقابل گناه نیست، گفت: هدایت امری مستمر و مداوم بوده و موضوعی نیست که اگر یکبار اتفاق بیفتد فرد برای همیشه در مقابل گناه مصونیت پیدا کند.
«زندگي با قرآن» با محوريت حفظ موضوعي قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام راسل بعد از ظهر امروز در برنامه زندگی با قرآن که از رادیو معارف پخش شد با اشاره به اینکه هدایت یک امر مستمر و مداوم در زندگی انسان بوده و با یکبار هدایت پذیری انسان در مقابل گناه مصون نمی شود، گفت: انسان همیشه در معرض لغزش قرار داد و چه بسیار انسان‌هایی که پس از هدایت دچار گمراهی و کج روی شده‌اند که این موضوع در سوره بقره مورد تأیید قرار گرفته و بیان شده که طاغوت سرپرست کسانی است که آن‌ها را از سوی نور به سوی تاریک هدایت می کند.

 

وی افزود: بر همین اساس و بر اساس آیه 8 تا 9 سوره بقره هدایت پذیری به معنای مصونیت از گناه نیست به همین دلیل در این دو آیه در یک دعای قرآنی بیان شده که خدایا قلب های ما را پس از هدایت حفظ کن و گناهان ما را ببخش و بیامرز همانا تو آمرزنده و مهربان هستی.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از خطر لغزش ها در امان باشیم باید همواره به درگاه الهی دعا کرده و از خدا بخواهیم که هیچ گاه حتی برای یک چشم بر هم زدنی ما را به حال خود رها نکند.

 

حجت الاسلام راسل ادامه داد: مطلق هدایت انسان تنها به وسیله پیامبران ممکن است و هیچ کسی به جز پیامبر نمی‌تواند وجدان خفته انسان را بیدار کند و پیامبر با مدد فطرت و وجدان هدایت پذیری انسان را محقق می کند.

 

وی با تأکید بر اینکه در زندگی انسان نعمتی بالاتر از نعمت هدایت نیست، افزود: اگر هدایت برای انسان وجود نداشت جوامع انسان در مرتبه‌ای پایین‌تر از جوامع حیوانی قرار می‌گرفتند زیرا انسان با دارا بودن قوه عقل موجودی وحشی تر و به مراتب خطرناک تر از سایر موجودات عالم می‌شد همانطور که امروزه جوامعی که از نعمت ولایت و هدایت دور شده‌اند این‌گونه هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: دعا مانند دو بال است که انسان را در برابر لغزش ها حفظ کرده و به انسان نیرو می‌دهد تا بتواند در مقابل نفس همیشه وسوسه گر مقاومت کند بنابراین برای حفظ نعمت‌هایی که خدا به ما عرضه داشته است از جمله نعمت هدایت باید همواره به درگاه الهی دعا کرده و شکرگزار حضرت معبود باشیم./968/پ202/ف

ارسال نظرات