۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۳۱۰۵۸۵
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان:

8 هزار دانشجو در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در حال تحصیل‌اند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین حریزاوی با بیان این که حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، مرکز تربیت مبلغ و مروج دین است، گفت: در حال حاضر 8 هزار دانشجو در این مرکز حوزوی مشغول به تحصیل هستند و هر سال 3 تا 4 هزار نفر جذب این نهاد می‌شوند؛ این نهاد، مرکزی فعال در به کارگیری طلاب است؛ به طوری که از میان 500 استاد فعال در این مرکز، 350 نفر و تمام 65 مدیر و مربی آن، حوزوی هستند.
حجت الاسلام روح الله حريزاوي، مدير حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام روح الله حریزاوی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، با اشاره به چشم انداز حوزه علوم اسلامی، دانشگاه اسلامی، تمدن اسلامی گفت: اگر علوم اسلامی به متن دانشگاه‌ها تزریق شود در ابتدا دانشگاه‌ها و سپس جامعه، اسلامی می‌شود؛ بنابراین همه علوم باید رابطه خود را با اسلام کشف کنند تا زمینه ایجاد تمدن اسلامی فراهم شود.

 

وی به دو مفهوم «علم دین» و «علم دینی» اشاره کرد، گفت: منظور از علم دین، محتوا و آموزه‌های کتاب و سنت است؛ اما مراد از علم دینی، روشن شدن ارتباط آنچه در کتاب و سنت آمده است با عرصه‌های مختلف حیات مادی و معنوی انسان‌ها است.

 

حجت الاسلام حریزاوی با بیان این که مجموعه اسلام را می‌توان به سه شاخه اعتقادات، اخلاقیات و احکام (فقه اصغر) تقسیم کرد؛ گفت: اگر علوم مختلف از شیمی و فیزیک و اقتصاد تا سیاست و جامعه شناسی و پزشکی در سه شاخه فوق، تزریق شوند علم دینی حاصل می‌شود.

 

وی با بیان این‌که دانشگاهیان، مطالبه تولید علم دینی از حوزه ندارند، افزود: مطالبه دانشگاه از حوزه، بیان فقه مطلق و اخلاق فردی است؛ به این ترتیب، اخلاق مضاف، فقه مضاف و فلسفه مضاف مغفول مانده است؛ متأسفانه حوزه‌ها علمیه به جز برخی رشته‌ها، آمادگی کاملی برای پاسخگویی به این مطالبه را ندارد، هرچند مراکزی مانند موسسه امام خمینی(ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مسیر تولید علم دینی، گام‌های مؤثری برداشته‌اند.

 

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اهتمام حوزویان در زمینه علوم انسانی و کم توجهی به سایر رشته‌ها خاطرنشان کرد: حوزه‌ها علمیه در زمینه علومی همانند پزشکی کار چندانی نکرده است.

 

حجت الاسلام حریزاوی افزود: چند سال پیش دختر مجروحی را به بیمارستان آوردند و پزشک تصمیم به عمل جراحی او کرد اما به دلیل عدم رضایت ولی، به پانسمان پای او بسنده کرد؛ چند روز بعد آن دختر بر اثر آن جراحت درگذشت. حال سؤال این است که چه کسی مسؤول این مرگ است؟ آیا این پزشک کمتر از راننده مقصر بود؟ این موارد سؤال‌هایی است که باید فقه پزشکی به آن پاسخ دهد که تاکنون نسبت به آن‌ها کم توجهی شده است.

 

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، مرکز تربیت مبلغ و مروج دین است

وی جذب دانشگاهیان، انتقال علم دین، ایجاد مطالبه نسبت به علم دینی و آموزش مهارت‌های تبلیغ را چهار هدف مهم حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانست و ادامه داد: به منظور تحقق این اهداف، گروه‌های جهاد علمی و فرهنگی شامل دانشجویان دغدغه مند، طراح و ایجاد کننده محیط اجرایی تشکیل شده است؛ که مسائل مختلف را در هفت محور اصلی بررسی می‌کنند، در حالی که سالانه نزدیک به 500 مبلغ غیر رسمی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تربیت می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، مرکز رسمی تربیت مبلغ و مجتهد است اما حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، مرکز تربیت مبلغ و مروج دین است، افزود: یکی از تفاوت‌های این دو نهاد، این است که دروس جنبی و فرعی مدارس علمیه مانند تفسیر، اخلاق، تاریخ، جریان شناسی، مدیریت فرهنگی و انسان شناسی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان جزو دروس اصلی است، بنابراین علوم پایه حوزوی چندان مورد توجه این مرکز نیست.

 

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکزی فعال در به کارگیری طلاب است

 مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خاطرنشان کرد: هرچند این حوزه، زیرمجموعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیست اما مرکزی فعال در به کارگیری طلاب است؛ به طوری که از میان 500 استاد فعال در این مرکز، 350 نفر، و تمام 65 مدیر و مربی آن، حوزوی هستند.

 

وی مهم‌ترین دستاورد حوزه علمیه دانشگاهیان را تربیت نیرو برای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و ادامه داد: در حالی که بسیاری از مراکز تنها به تعلیم نیروهای خویش می‌پردازند، اما این نهاد به تعلیم تربیت همزمان توجه دارد و در واقع به ایجاد تحول در نگرش، افکار و باورهای دانشگاهیان اهتمام دارد.

 

حجت الاسلام حریزاوی با بیان این که کمبود نیروی کارآمد، مهم‌ترین دغدغه مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است، گفت: کمبود نیروی کارآمد، مهم‌ترین دغدغه مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است و نیروی نیروساز کم داریم، به ویژه که کار در دانشگاه برخلاف کار در مراکزی مانند مسجد یا پایگاه‌های بسیج سخت‌تر است، این مراکز، زمینه مذهبی و معنوی دارند اما دانشگاه، محیطی علمی است.

 

وی با اشاره به سرعت روزافزون گرایش دانشگاهیان به دروس مجازی که طی تحقیقی در سال 2017 میلادی به 53 درصد می‌رسد، افزود: این موضوع یک تهدید است که در صورت مدیریت صحیح آن، به یک فرصت تبدیل می‌شود، هرچند لازمه آن وجود نیروهای مصلح و دغدغه‌مند است.

 

مدیر حوزه علمیه اسلامی دانشگاهیان با بیان اینکه در حال حاضر 42 مرکز حوزوی در دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور فعالیت دارند که عمده آنها در مرکز استان است، خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها مانند کاشان، سبزوار، شاهرود، بابل و رفسنجان نیز مراکز علوم اسلامی دانشگاهیان فعالیت دارند.

 

وی افزود: امسال حوزه دانشگاهی در برخی مراکز استانی مانند یاسوج و شهرکرد، راه اندازی شد و در سال آینده در اهواز، رشت، سنندج، کرمانشاه، بجنورد و ارومیه آغاز به کار می‌کند.

 

8 هزار دانشجو حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مشغول به تحصیل هستند

حجت الاسلام حریزاوی با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، دانشجو هستند، گفت: در حال حاضر 8 هزار دانشجو در این مرکز حوزوی مشغول به تحصیل هستند و هر سال 3 تا 4 هزار نفر جذب این نهاد می‌شوند، امسال تاکنون 4400 نفر متقاضی تحصیل در این مرکز شده‌اند، همچنین 2500 نفر در فضای مجازی مشغول به تحصیل در این حوزه هستند.

 

وی با اشاره به تدریس 30 عنوان درسی در طول شش ترم (سه سال) در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خاطرنشان کرد: کلاس‌ها از ظهر چهارشنبه تا غروب پنجشنبه هر هفته برگزار می‌شود.

 

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ادامه داد: در هر نیم سال تحصیلی، 24 جلسه برگزار می‌شود، درمجموع، یک معرفت‌جو در طول سه سال، در 150 جلسه به علاوه تعدادی اردو و نشست شرکت می‌کند.

 

وی افزود: هر دانشجو برای تحصیل در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، باید دست‌کم 4 واحد و حداکثر می‌تواند 12 واحد انتخاب کند.

 

حجت الاسلام حریزاوی با بیان اینکه هر دانشجویی حتی اگر ترم اولی می‌تواند در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ثبت نام کند، گفت: دانشجویان ترم اولی از این امتیاز برخوردارند که دروس معارف شامل 16 واحد را در این حوزه تحصیل کنند./998/پ202/ف

ارسال نظرات