۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۵۶۵
استاد حوزه علمیه قم:

برداشت اهل سنت از نظریه «بدا» با مبانی اصولی و تفسیری شیعه سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهل سنت به بهانه نظریه «بدا»، شیعه را متهم به کفر و محدود کردن دایره علم الهی می دانند، گفت: برداشت اهل سنت از نظریه بدا با مبانی اصولی و تفسیری شیعه سازگار نیست.
حجت الاسلام جبرئيلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جبرئیلی امروز در برنامه سیره پیشوایان از رادیو معارف با بیان اینکه نظریه بدا یکی از اختصاصات شیعه است، گفت: شیعه معتقد که با وجود اینکه خداوند تمام اتفاقات عالم را از قبل مشخص کرده و مقدرات امور مشخص است اما گاهی براساس حکمت الهی آنچه که مقدر شده تغییر می‌کند و اتفاق دیگری رخ می‌دهد که به این نظریه، نظریه بدا می گویند.

 

وی افزود: اهل سنت دو اشکال بر این نظریه وارد کرده و با استناد به همین دو اشکال شیعه را مرتد می خوانند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اولین اشکالی که اهل سنت به نظریه «بدا» وارد می‌کنند این است که می‌گویند نظریه بدا با علم خداوند سازگار نبوده و دایره علم الهی را محدود می کند.

 

حجت الاسلام جبرئیلی اظهار کرد: دومین اشکالی که اهل سنت به این نظریه دارند می‌گویند که قلمرو بدا کجا است.


وی با اشاره به اینکه شاه عبدالعزیز دهلوی از علمای اهل سنت در سال 1239 قمری در کتاب تحفه اثنی عشر شیعه را به علت بیان همین نظریه کافر خوانده و محکوم به محدود کردن دایره علم الهی کرده است، گفت: بدا بر مبنای انکار علم مطلق و اراده خداوند نیست و برداشتی که اهل سنت از نظریه بدا در اندیشه‌های تشیع دارند به هیچ وجه با مبانی اصولی و تفسیری شیعه سازگار نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اهل سنت در نظر نمی‌گیرند که همانطور که در کتاب الهی ثبوت و حدوث وجود دارد نفی و سلب هم وجود دارد و خداوند هر لحظه در یک کار است به همین دلیل اگر یک اتفاق با آنچه قرار بود چند دقیقه قبل محقق شود متفاوت باشد علم مطلق الهی را زیر سؤال نمی‌برد بلکه نشان می‌دهد خداوند مقدرات را تغییر داده است.

 

حجت الاسلام جبرئیلی با اشاره به اینکه اگر اهل سنت نظر تشیع را در خصوص بدا درک می‌کردند هرگز به این نتیجه و برداشت نمی رسیدند، یادآور شد: به هر حال بدا و علم مطلق هر دو از جانب خداوند است و خداوند چون عالم مطلق و حکیم مطلق است قادر بوده سرنوشتی را که قبلاً به یک شکل نوشته آن را به شکلی دیگر در نتیجه اعمال خوب و بد انسان تغییر دهد./968/پ202/س

ارسال نظرات