۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۳۰۸۹۴۲

کتاب‌شناسی «تفصیلی منطق و تاریخ منطق» روانه بازار کتاب شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب‌شناسی «تفصیلی منطق و تاریخ منطق» همراه با نمایه مطالب از سوی انتشارات مؤسسه امام خمینی رحمة الله علیه منتشر شد.
کتاب‌شناسي «تفصيلي منطق و تاريخ منطق»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب‌شناسی «تفصیلی منطق و تاریخ منطق» همراه با نمایه مطالب از سوی انتشارات مؤسسه امام خمینی رحمة الله علیه منتشر شد.

 

«کتاب‌شناسی» و «کتاب‌نگاری»، واژه‌هایی هستند که امروزه به معنای معرفی سامان‌یافته منابع به همراه مشخصات مختلفی چون نام پدیدآور، عنوان منبع، تاریخ و محل نشر به کار می‌روند. در این اصطلاح معمولاً «کتاب»، مفهومی عام دارد که پایان‌نامه، جزوه، نشریه، مقاله، نسخ خطی و حتی گاه فیلم‌ها را نیز دربرمی‌گیرد. معادلِ انگلیسی کتاب‌شناسی، بیبلیوگرافی به معنای توصیف و بررسی کتاب است.

 

این کتاب که با عنوان کتاب‌شناسی تفصیلی منطق و تاریخ منطق منتشر شده است و در آن به معرفی 2004 کتاب و مقاله از کتابخانه‌های مختلف پرداخته‌ایم، بخش نخست از مجموعه کتاب‌شناسی‌های تفصیلی علوم عقلی مرکز است که در آنها بیش از بیست هزار عنوان کتاب و مقاله معرفی شده است.

 

گفتنی است در رشته‌های دیگر، کتاب‌شناسی مربوط به هر علم، از کتاب‌شناسی تاریخ آن علم جدا شده، ولی در اینجا به دلیل حجم کمتر عناوین، کتاب‌شناسی منطق و تاریخ منطق ادغام شده است.

 

 همچنین نمایه‌های موضوعی، مهم‌ترین بخش کتاب‌شناسی‌های تفصیلی علوم عقلی اسلامی است.

 

موضوعات کتاب‌ها به یکی از دو صورت کلیدواژه (نمایه مفرد) و واژه‌های مرکب (نمایه ترکیبی) نوشته شده‌اند و در کنار شاخه‌های زیرین این نمایه‌ها، شماره صفحه کتابی که موضوع یادشده در آن صفحه آمده، بین دو هلال آورده شده است. سیر درختی موضوعات، از کلی‌ترین موضوع (عنوان رشته علمی) آغاز می‌شود و به موضوعات کاملاً جزئی انجام می‌پذیرد.

 

وجود سه ویژگی در این نوع کتاب‌شناسی، کتاب‌شناسی‌های مرکز را بر دیگر کتاب‌شناسی‌های همراه با نمایه‌های موضوعی، برتری بخشیده است:

 

1) همه موضوعات استخراج شده از منابع دسته‌بندی و به‌صورت درختی تنظیم شده‌اند.

 

2) موضوعات استخراج‌شده از هر کتاب در مقایسه با دیگر کتاب‌شناسی‌های از این نوع، جامع‌تر است.

 

3) تعداد کتاب‌هایی که در هر یک از رشته‌های اصلی علوم عقلی و فلسفه‌های مضاف، موضوع‌نویسی شده‌اند، بی‌سابقه است./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه امام خمینی رحمةالله علیه

ارسال نظرات