۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۳۰۸۶۱۵
ترکان در صحن علنی مجلس:

ایجاد مناطق آزاد جدید مبادلات تجاری ایران با همسایگان را افزایش خواهد داد

خبرگزاری رسا - رییس شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی گفت: امروز محصولات ایرانی در بازارهای همسایگان خواهان بیشتری دارد و ایجاد مناطق آزاد جدید می تواند به افزایش مبادلات تجاری با همسایگان کمک بیشتری داشته باشد.
ترکان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، اکبر ترکان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز همسایگان استقبال خوبی از مصنوعات و محصولات ایران انجام داده اند، اظهار کرد: ایجاد این مناطق می تواند رابطه ما را با همسایگان و مبادلات ما را بهبود بخشد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه عهده دار مبادله با عراق جنوبی است، افزود:  سال  گذشته ارزش مبادله در این مرز بیش از یک ملیارد و 200 میلیون دلار بوده است که در سال جاری به یک ملیاردو 500 میلیون دلار افزایش یافته است.

 

رییس شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی با بیان این که با توجه به نزدیکی مهران به بغداد، برای مبادله با عراق مرکزی اینت منطقه برای ایجاد منطقه آزاد پیشنهاد می شود، تصریح کرد: همچنین برای مبادله با اقلیم کردستان عراق نیز منطقه بانه و مریوان پیشنهاد می شود که می توانند تبادل تجاری با کشور عراق را افزایش دهند.

 

وی با بیان این که منطقه آزاد ماکو در شمال برای مبادله با کشور ترکیه اختصاص یافته است، اظهار کرد: منطقه آزاد ارس عهده دار مبادله با قفقاز، ارمنستان و آإرباییجان است و استان اردبیل منطقه مرزی مجاور آذربایجان پیشنهاد شده که با ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی می‌تواند برای صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تاثیرگذار باشد.

 

رییس شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی افزود: منطقه آزاد اینچه‌برون بعد از افتتاح راه‌آهن قزاقستان- ترکمنستان و ایران که از اینچه‌برون به مرز ما در گلستان وارد می‌شود، پیشنهاد شده که روسای جمهور قزاقستان،‌ ترکمنستان و ایران جلسه‌ای برگزار کردند که در آن این موضوع نیز مطرح شد.

 

وی با بیان این که در این لایحه منطقه سیستان نیز به عنوان پل ارتباطی تجاری و صنعتی به افغانستان دیده شده است، بیان کرد: همانطور که می دانید اکنون صادرات به افغانستان 3 میلیارد دلار است، ظرفیت بالاتری وجود دارد که تلاش داریم این سرپل اتصالی از سیستان با چابهار داشته باشد و یک دالان تجاری را از چابهار و سیستان بسازد تا بتوان رونق اقتصادی و آبادانی را شاهد باشیم.

 

ترکان ادامه داد: همچنین منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه دوم نفتی کشور پیش بینی شده است؛ در جاسک پیبش بینی انبار نفت و پالایشگاه شده که قطب نفتی در دریای عمان ایجاد می شود از سویی دیگر منطقه آزاد بوشهر از دیگر مناطق پر استعداد است.

 

رییس شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی تاکید کرد : بند (الف) این لایحه مربوط به دولت است و بند (ب) آن که در مورد هرمز است در گذشته دولت آن را در لایحه ای تقدیم مجلس کرده است که بر اساس آن جزیره هرمز به جزیره آزاد قشم ملحق خواهد شد.

 

وی گفت: دیگر مناطق آزاد موجود در گزارش کمیسیون، پیشنهاد نمایندگان است که البته تاجایی که بار مالی برای دولت نداشته باشد مورد حمایت دولت است./858/پ202/ج

ارسال نظرات