۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۸۵۴۲
مدیر حوزه علمیه قزوین:

سالک باید دارای معلم و رهبر باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه سالک باید دارای معلم و رهبر باشد، گفت: کسی که می‌خواهد راه رفتن به سوی خدا را بپیماید باید استاد و راهنمایی داشته باشد تا راه را طی کند.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه علمیه قزوین عصر امروز در مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به اینکه انسان چهار سفر به سوی حق و حقیقت دارد، گفت: نخستین سفر از خلق به سوی حق مقید است، یعنی اینکه انسان باید خود را به جایی برساند که همه حجاب‌هایی که جنبه شیطانی دارد از میان بردارد و جمال حضرت حق را به واسطه ظهور فعلی حق در عالم وجود مشاهده کند.

 

وی در ادامه افزود: بدانید که این ظهور فعلی خدای متعال که در عالم مخلوقات است در حقیقت ذات حق در مراتب هستی است، با این مشاهده همه خلق را ظهور حضرت حق می‌بیند و همه را آیات او می داند و این مرحله پایان سفر اول است.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به دومین سفر انسان به سوی حق مقید، ابراز کرد: در این سفر تعینات عالم خلقی و هویت عالم وجودی کم‌کم در نظر او مستهلک می‌شود و سالک از ظهور فعلی حق عبور کرده و حق با وحدانیت بر او تجلی می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در مرحله دوم سالک در اصل اشیا را نمی‌بیند و از ذات و صفات افعال خود فانی می‌شود، تصریح کرد: در این سفر اگر از انانیت او چیزی باقی مانده باشد شیطان با صفت ربوبیت بر او ظهور پیدا می‌کند یعنی شیطان او را اداره می‌کند.

 

اهل سلوک معتقدند که سالک باید دارای معلم و رهبر باشد

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه تمام شطحیات که از انسان صادر می‌شود یا از نقصان سلوک است یا نقصان سالک تصریح کرد: اهل سلوک معتقدند که سالک باید دارای معلم و رهبر باشد تا بتواند او را نسبت به راه سلوک هدایت کند تا از میان راه‌های فراوان سلوک باطنی از جاده ریاضت‌های شرعیه خارج نشود.

 

وی حق مقید را در تمام اشیا مظهر وجود خدای متعال دانست و گفت: این مطلب به این معناست که ما هم حق را می‌بینیم و هم اشیا را، در واقع هم خدا را می‌بینیم هم غیر خدا را به عبارت دیگر انسان حق را مقید نمی‌بیند، بلکه مطلق می‌بیند یعنی همراه حق چیز دیگری را مشاهده نمی‌کند.

 

این استاد حوزوی با بیان اینکه انسان از همه مخلوقات و معلولات عبور می‌کند و برای غیر خدا اصالت قائل نیست، اظهار کرد: در این سفر اگر از انانیت او چیزی باقی مانده باشد شیطان او را تربیت می‌کند و بر او نفوذ پیدا می‌کند.

 

حجت الاسلام عباسی ابراز کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید شیطان فرزندان خود را به دنیا می‌آورد، سپس در دامن خودش رشد و پرورش می‌دهد.

 

وی ابراز کرد: در مرحله دوم اگر مشکلی پیش بیاید یا در مسیر حرکت است که راه را درست نرفته است، یا در سالک است که هنوز در انانیت باقی مانده، به همین دلیل کسی که می‌خواهد راه رفتن به سوی خدا را بپیماید باید استاد و راهنمایی داشته باشد تا راه را طی کند.

 

این کارشناس تفسیر سفر از حق به سوی خلق خفی را مرحله سوم از سفرهای چهارگانه دانست و گفت: در این مرحله سالک به سوی خلقی که رنگ حق پیدا کرده است سفر می‌کند و همه را حق می‌بیند یعنی مرکب سیر و سلوک او حق می‌شود.

 

وی در پایان افزود: در این سفر واسطه، مبدأ، مقصد و سیر دهنده همه خداست و انسان حالت‌های خاص معنوی پیدا می‌کند، به طوری که تمام رفتارهایش حق‌گونه می‌شود./873/202/ب2

ارسال نظرات