۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۰۷۹۲۸
مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی:

انتخابات اسلامی فرآیندی غیر از انتخابات غربی دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت بحث بررسی فقهی انتخابات، گفت: وجود یک مسأله نوپدید فقهی، نیازمند پاسخ مناسب و مستند برای ارائه به جامعه است؛ از این رو، انتخابات اسلامی یک فرآیندی غیر از انتخابات غربی است؛ از این رو الزامات و روش انتخاب قانون گذار درباره این مهم متفاوت است.
حجت‌الاسلام ايزدهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ایزدهی در کرسی نقد «انتخابات از نگاه فقه» که ظهر امروز در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: کتاب انتخابات از نگاه فقه از جامعیت و مانعیت متناسبی برخوردار نیست.

 

استادیار پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی بیان کرد: تحقیق درباره انتخابات، بررسی یک موضوع نوپدید فقهی است که تا 200 سال پیش، اصلا قابل درک هم نبود؛ تا زمانی که موضوع شناسی انتخابات به دقت انجام نشده باشد، نمی‌توان درباره آن سخن گفت.

 

وی با اشاره به اهمیت شناخت چیستی انتخابات، ادامه داد: امکان دارد انتخابات یک بیعت باشد و امکان دارد یک قرارداد باشد؛ با متفاوت شدن شناخت ما از موضوع انتخابات، مسأله شرعی آن نیز تغییر می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی ابراز کرد: تعیین حاکم از قدیم در فقه شیعه به صورت انتسابی بوده است؛ اما امروز که شرایط عوض شده، مصلحت در فقه شیعه نیز در حال تغییر است؛ یک مبحث مبنایی وجود دارد که آیا انتخابات یک روش در داخل ارزش‌ها است یا به خودی خود یک ارزش محسوب می‌شود؟

 

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که‌ مفاهیم، مبانی، عرصه‌ها و مسائل انتخابات را باید بررسی کرد، خاطرنشان کرد: مبانی باید نسبت به مسائلی همچون شورا و مشورت اولویت داشته باشند.

 

وی با بیان این‌که شورا، مشورت و رجوع به خبره تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، یادآور شد: مراجعه به شورا برای رفع جهل نیست در حالی که مشورت برای از بین رفتن جهل صورت می‌گیرد؛ اگر انتخابات یک مسأله مشورتی باشد، لازم الاجرا نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام ایزدهی تأکید کرد: در مبحث انتخابات نخست باید ادله جواز انتخابات را مورد بررسی قرار داد؛ سپس باید ادله وجوب انتخابات و در پایان نیز ادله مانعیت آن را بررسی کرد.

 

وی گفت: نبود برخی از مسائل و بررسی‌ها در کتاب «انتخابات از نگاه فقه» نشانه ضعف این کتاب نیست چراکه این کتاب یک کار جدید و نوین در مباحث مربوط به فقه سیاسی است و اگر قرار بود تمامی مباحث مورد بررسی قرار گیرند، کتاب بسیار قطوری می‌شد.

 

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:‌ سؤالات اصلی تحقیق در این کتاب مشخص نبوده و سؤالات فرعی نیز تعیین نشده‌اند؛ همچنین در بخش‌هایی از کتاب، متن عربی بدون ترجمه نوشته است که این برای طلاب علوم دینی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برای سایرین کمی دشوار است.

 

وی تأکید کرد:‌ پیش فرض انتخابات برای زمانی است که میان عده‌ای اختلاف وجود دارد و با انجام انتخابات، یک طرف تعیین می‌شود اما پیش فرض حاکمیت دینی برای زمانی است که اختلافی وجود ندارد و همگی امام را می‌پذیرند.

 

حجت‌الاسلام ایزدهی عنوان کرد: وجود یک مسأله نوپدید فقهی، نیازمند پاسخ مناسب و مستند برای ارائه به جامعه است؛ از این رو، انتخابات اسلامی یک فرآیندی غیر از انتخابات غربی است؛ از این رو الزامات و روش انتخاب قانون گذار درباره این مهم متفاوت است./997/پ202/ف

ارسال نظرات