۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۳۰۷۶۵۷
استاد حوزه علمیه قم:

فرزند خوانده از پدر و مادر حکمی ارث نمی‌برد

خبرگزاری رسا ـ محامی، با بیان اینکه فرزند خوانده همانند فرزند واقعی انسان از نعمت حمایت و مَحبت والدین برخوردار است، گفت: طبق قوانین شرع فرزنده خوانده از والدینش که وی را به فرزندی گرفته‌اند ارث نمی‌برد، همچنین والدین نیز از فرزند خوانده ارث نمی‌برند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی، شامگاه دوشنبه در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در شرع اسلام سهم الارث شوهر از زن در صورتی که فرزند نداشته باشد یک دوم و در صورتی که فرزند داشته باشد یک چهارم است، گفت: اگر زنی از دنیا برود و وارثی به جز شوهر نداشته باشد تمامی ارث زن به شوهر می‌رسد؛ در حالی که اگر مردی از دنیا رفت و ورثه ای نداشت زن همان یک هشتم را ارث می‌برد و مابقی ارث مرد به دولت و حکومت اسلامی می رسد.

 

وی افزود: همچنین در مورد ارث فرزند خوانده باید گفته شود با وجود اینکه خانواده‌ها با فرزند خوانده همانند فرزند واقعی خود رفتار می کنند، وی از والدین خود ارث نمی‌برد و در مقابل پدر و مادری هم که کودک را به فرزندی قبول کرده‌اند از وی ارث نمی برند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قوانین اسلام در خصوص ارث بسیار دقیق است تا جایی که اگر حتی یک نوزاد متولد شود و پس از گریه کوتاه یا زندگی چند روزه بمیرد باز هم تا روز قیامت از والدین خود ارث می برد.


خانم محامی ادامه داد: عده‌ای از افراد هستند که به هیچ وجه از دیگران ارث نمی برند که فرزندان زنا زاده از این جمله هستند؛
همچنین قاتل از مال مقتول ارث نمی‌برد، مگر اینکه قتل در اثر خطای محض باشد.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین فرزند لعان یعنی فرزندی که مورد لعن قرار گرفته است، از پدر ارث نمی‌برد و فقط از طایفه مادری خود ارث می‌برد.

 

خانم محامی با بیان اینکه هیچ کافری از مسلمانان ارث نمی برد، یادآور شد: اگر پدر و مادری مسلمان باشند و فرزند آن‌ها کافِر باشد آن فرزند از پدر و مادر خود ارث نمی‌برد و در مقابل هم اگر فرزندی مسلمان باشد و پدر و مادر او کافِر باشند، پدر و مادرش از وی ارث نمی برند و تمام ارث این فرزند اگر ورثه مسلمانی نداشته باشد به دولت اسلامی رسد؛ اما اگر در میان کسانی که از وی ارث می‌برند، فرد مسلمانی وجود داشته باشد ارثش به وی تعلق می گیرد./968/پ202/ف2

ارسال نظرات